Punto mk1 takajarrut

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vaimon Punto pomppasi takajarruista, vaikka ei pitänyt. Edellisenä päivänä tarkistin, ja testi kertoi pyörien menevän hiekalla lukkoon suunnilleen samoihin aikoihin niin käsi- kuin jalkajarrullakin. Itse katsastuksesta tuli paperi, jossa käyttöjarrun voimien ero oli 100%, vasen 0.8, oikea 0. Käsijarru kuitenkin ok.

Jarrupaineen rajoittimien kanssahan taisi perinteisesti olla niin, että paremmin pitävä puoli on viallinen, mutta onko näillä ollut tapana kokonaan umpeen mennä? Jos tässä rajoitinvika on, niin se on melko varmasti tuolla pitämättömällä puolella?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja stella »

Jos auto olisi minun, niin ottaisin nyt ekaks auki molemmat jarrurummut, ja tarkistaisin, että molemmilla puolilla jarrusylinterit ensinnäkin liikkuu herkästi...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ei kai sylinteri yön yli jumiin mene ja kun säädöt on lähellä niin se paineenrajoitin tai mikä lie jää ainoaksi vaihtoehdoksi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jarruletku?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Säädöt on kohdillaan,kun kerran käsijarru pelasi kunnolla - muuten sen vipu alkaa laahaamaan pyörännapaan, ja tehoja ei ole ollenkaan. Jarruletku oli hyvä huomio, onhan noilla jo 26 vuotta ikää... mutta lähdetään nyt siitä, että saman puolen paineenrajoitin se tuolla täpästää.

Itse asiassa , oli katsuri sanonut jotain sellaista, että jarruvoimien ero oli ollut ensin toisinpäin, ja sitten vaihtunut noin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Sylinteri tai putki vuotaa?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Paineenrajoitin voi olla sijoitettu pääjarrusylinteriinkin.

Jarruletkua ku alkaa aukoa yli 20v autosta niin milteipä joutuu tekemään uudet putket. Kokemusta on.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja VTO »

mauricio kirjoitti: 28.06.2021 06:19 Paineenrajoitin voi olla sijoitettu pääjarrusylinteriinkin.

I-kopan puntossa on omat säätimet oikealle ja vasemmalle, kuten Luigi kirjoittaa. Niiden toimintaan en ole syventynyt, mutta ilmeisesti rajoittaa painetta kun perä alkaa nousta ylös ? Mitään vipua tms systeemiä ei mielestäni ollut. Punton rummut on kieltämättä konstikkaat, mutta eipä kevyt auto suuria jarrutehoja takana tarvitse. I kN taitaa olla ika maksimi

Jarruletkua ku alkaa aukoa yli 20v autosta niin milteipä joutuu tekemään uudet putket. Kokemusta on.
Tukkeutunut tai "palkeen" sisällä omaava letku yleensä jättää jarrun laahaamaan.
Pienellä polttimella kun lämmittää putken ja liittimen niin ihan kohtuullisen hyvin aukeaa. Jos kannat on pyöristyneet, niin hyvät lukkopihdit toimii apuna. Lämmöllä saa liittimen pyörimääm putkessa niin ettei putki katkea. Tietysti vanhojen putkien vaihto vanhassa autossa ei ole lainkaan pahasta.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kyllä vanha auto uusilla putkilla ja jarruosilla saa katsastajalta kehut. Onkohan vanhojen liitosten uudelleen kiristys sitten turvallista.

Ilman nosturia oli keljumainen homma kyllä ja vielä ranskalainen auto kyseessä. Niissä v. 98 lähtien oli paineenrajoitin pääjarrusylinterissä. Vähemmän putkiliitoksia onneksi. Ilmata vois jarruja ja katsoa mitä sieltä tulee.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nämä Punton osat on niin pilahintaisia, että uutta laitetaan tuolle puolelle ilman enempiä arpomisia. Palataan asiaan, kunhan pääsee remontin äärelle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Monia, hyvin monia on valvottanut yökausia arvoitus siitä, mitä Punton jarrupaineen säätimen sisällä on. Päätin nyt selvittää tämän salaisuuden.
jps.jpg
jps.jpg (81.27 KiB) Katsottu 1299 kertaa
Muodon ja asennustavan perusteella olen vahvasti olettanut näiden olevan inertiatyyppisiä paineenrajoittimia. Eivätpäs olekaan. Tämä oli oikein huolella jumissa, joten se koki suhteetonta väkivaltaa ennenkuin päätin sorvata sen auki, joten yläkuvassa näkyvä sisuskalu on vääntynyt. Edes irrotettuna en täysin hahmottanut toimintaperiaatetta, ennenkuin sain sorvattua ja sen jälkeen naputeltua osat erilleen. Tämä on stanssattu kasaan, eli ei oikein ole purettavissa ja kasattavissa ilman isompaa askartelua. Ylemmässä kuvassa sisuskalut on niin päin, kun ne sylinterin sisällä on, alakuvassa pääsivät näköjään lipsahtamaan toisinpäin. Paksu jousi on toisiinsa nähden liikkuvien osien välissä, ja alemmassa kuvassa saattaa nähdä pienen kartiotiivisteen, joka on paksumman pään sisällä. Toimiessaan siis tuohon tiivisteeseen vaikuttava paine painaa sisempää päätä ulos, jolloin se avaa nesteelle pääsyn takajarrusylinterille. Liike lienee nähtävissä, kun irrottaa rajoittimen päässä oleva kumihatun. Hajoamismekanismi on se, että kumihatun alle pääsevä kosteus ruostuttaa tuon pienen kartiotiivisteen tiivistämän sylinterin jumiin. Yleisempi tapa hajota lienee se, että säädin jää "auki", mutta tässä tapauksessa olikin käynyt päinvastoin.

Ehjänä purkaminen saattaisi onnistua painamalla kumihatun alta löytyvää "tulppaa" alaspäin, jolloin saattaisi saada lukkorenkaan kaivettua pois. Painaminen pitää tapahtua reunoista, keskellä on tämä mainittu mekanismi! Mikäli rajoittimet vielä toimii, voinee kestoikää lisätä täyttämällä kumihatun alunen jarrukumirasvalla. Juuri muuta huoltoa näille ei voi tehdä ilman isompaa askartelua. Toistaiseksi näitä saa niin halvalla (24€) ettei kovin montaa tuntia kannata uhrata, ellei sitten periaatteen takia.

Niin, uutta osaa tuli laitettua: Tuo paineensäädin, jarruletku, molemmat käsijarruvaijerit, ja letkun ja jarrusylinterin välinen putki. Nyt on jarru oikeallakin puolella, mutta se on myös tehokkaampi, kuin vasemmalla... Varminta olisi uusia säädin sinnekin, mutta on hankalammin tavoitettavissa (äänenvaimennin edessä), ja jos tuleva jarruputki hajoaa, eikä saa tehtyä uutta kartiota, joutuu pudottamaan tankin yms, yms... Katsotaan vielä säätö, koska myös käsijarrun tehoero menee näin päin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja VTO »

Hyvää tietoa. Hieno raportti, vaikka ei yöunia olisikaan mennyt.
Toimiiko tuo siis vain max jarrupaineen rajoittajana, eikä välitä kuormituksesta mitään ?
Itse en ole niin paljon alkuperäissyyttä arvostanut jarruputkien suhteen. Kun on tankin päältä alkanut vuotamaan, niin kiskonut vanhat poia ja laittanut sopivat kiinnikkeet tankin kiertäen. Katsastus ei ole asiaan puuttunut.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei tuossa ole mitään, mikä kuormaa tunnistaisi. Pelkästään paineella pelataan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Virallinenkin osuus hoidettu. Jarruvoimien ero edessä 0%, takana 13% (nyt laitettu puoli piti paremmin), käsijarru 8%. Läpi se oli päästettävä, halusi tai ei. :cry:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Punto mk1 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

mauricio kirjoitti: 28.06.2021 06:19 Paineenrajoitin voi olla sijoitettu pääjarrusylinteriinkin.

Jarruletkua ku alkaa aukoa yli 20v autosta niin milteipä joutuu tekemään uudet putket. Kokemusta on.
Jep,pikku letkun pätkän takia meni uusiksi yli 4 metriä putkea,edestä taakse.
Vastaa Viestiin