Vinkuva ääni

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Vinkuva ääni

Viesti Kirjoittaja dox »

Osaisiko joku sanoa, että mikä aiheuttaa mahdollisesti? Ecu ei anna vikailmoituksia.

https://youtube.com/shorts/WfXaRNpZfCo?feature=share

Jakopää, vesipumppu ja moniura hihna uusittu 2v sitten. Auto oli katsastuksessa, eikä mitään vikaa missään. Tuo yleensä loppunee kun kone lämmin.

Eniten kiinnnostaisi tietää voiko liittyä jakohihna, jakohihnan kiristin tai vesipumppu akselille. Vai ennemmin moniurahihnan piiriin kuuluviin?

Kiitos vinkeistä :thumb:
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vinkuva ääni

Viesti Kirjoittaja VTO »

Roiskaise hieman vettä tai WD 4o stä moniurahihnaan. Jos loppuu, niin tulee siltä suunnalta. Oma ääni tälle.
Laturin voit eliminoida ottamalla moniurahihnan hetkeksi pois.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Vinkuva ääni

Viesti Kirjoittaja dox »

Okei, sen oon huomannut, että kuumalla tuo saa jonkun kohtauksen välillä eli rupeaa täristää ja hihnassa enemmän jotenkin kierroksia kun ilmastointi päällä j auto paikallaan. Siksi itsekin veikkaan moniurahihnaa. En oikein kuuntelmalla saa selvää mistä tulee tuo ääni.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Vinkuva ääni

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kuulostaa melkolailla normaalilta ääneltä kylmälle moottorille.

Kuten aiemmin ehdotettu, voit ruiskuttaa hihnalle silikonisuihketta. Äänen heti hiljetessä on ääni hihnasta lähtöisin, mutta sen jatkuessa voi se olla laakerista tms kiristimestä lähtöisin. Tarkista kireys ja hihnan kunto.

Äänenlähteen etsinnässä voi käyttää mm. stetoskooppia.

Ilmastointi lisää kuormaa ja käyntinopeutta.

Ja pitää lisätä, ettei kannata huolestua pelkästä hihnaäänestä. Suhteellisen nopeasti alkaa uusikin pitämään ääntä.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Vinkuva ääni

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Minä olen itseäni lohdutellut erinäisistä äänistä ajatuksella että nämähän on mekaanisia laitteita ja eihän nuo ole vielä räjähtänyt. Minulla bravo kitkuttaa samalla lailla.

Mutta toki kannattaahan ne häiritsevät äänet selvittää.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Vinkuva ääni

Viesti Kirjoittaja dox »

Joo, ei ääni sinänsä haittaa, kunhan ei tule jakopäästä. Tuota kun ei näe ilman suojan irrotusta. Mutta hyvä jos tulee moniurahihnasta mielestänne :)

Meneekö Bravossa muuten moottori rikki jos jako katkee. Ilmeisesti ääni olisi erilaista ja kai jurnuttavaa?
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Vinkuva ääni

Viesti Kirjoittaja pentozal »

En ole varma meneekö rikki. 8 venttiilinen diisseli kyseessä. On se nitkuttanut jo sen verran kauan että olisi se jo antautunut. Epäilen että bravossa laturista kuuluu kyseinen nitkutus.
Vastaa Viestiin