Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Hieman tuotti tuskaa löytää noita , ikh vain 4kpl eikä löytynyt muttereita ?. Biltema ei ollenkaan ..nuo sitten viimein löyty.
IMG_20210729_141226_2390921251718.jpg
IMG_20210729_141226_2390921251718.jpg (127.94 KiB) Katsottu 1825 kertaa
Fiat - aina jonon karjessä.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ja mitä vielä, puntossa on niin ahdas tila, että siitä lähtee edestä jäähdytin pois yms. Kannattaa hakea hyvää tarjousta , että samalla laittaisi uusiksi jotain muutakin samalla vaikka vesiletkuja sun muuta mitä lie piileviä vikoja sieltä löytyisikään.
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja stella »

Luigi kirjoitti: 29.07.2021 13:01
Pakosarjan pulttien/muttereiden osalta ei ole omaa kokemusta rosteri/musta-parista, joten onhan sen mahdollista toimiakin, mutta muualta olevien kokemusten perusteella välttäisin yhdistelmää viimeiseen asti.
Ei missään tapauksessa rosterimuttereita autokäyttöön........Eikä etenkään rosteri/musta parina!......Rosterimutterit/pultit avautuvat tärinästä, ja ne myös ovat suht helposti kiinni leikkautuvia....Ja mustan kanssa se tekee "sähköparin", jolloin heikompi (tässäkohtaa musta) alkaa hiljalleen syöpymään :| ...ELI EI.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja VTO »

Eikös kuparimutterit ole juuri pakosarjaan? Pillistä kuumat vanhaan mutteriin niin ei katkea. Yleensä....
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja stella »

VTO kirjoitti: 29.07.2021 21:48 Eikös kuparimutterit ole juuri pakosarjaan? Pillistä kuumat vanhaan mutteriin niin ei katkea. Yleensä....

Ovat....mutta Kupari, ja Rosteri ovat kaksi Täysin eri asiaa :thumb:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

olli_ol kirjoitti: 23.07.2021 07:04 Olisiko kellään tietoa onko tuo kuinka hankala vaihtaa? / mahtuuko tulemaan pois ilman pakoputken irroitusta ?
Tietämättä syytä miksi öljypohja pitää vaihtaa mutta jos se on ruostunut kuten mulla oli lineassa auton ostohetkellä, poistin ruosteen bilteman ruosteensyöjäaineella ja maalasin päälle mustalla jarrusatulamaalilla vuonna 2017 ja ei ole tähän päivään saakka ruostetta näkynyt enään. Lisäksi lineassa on pakosarjan ja jäähdyttimen välissä reilusti tilaa työskennellä jos jotain fatalia tapahtuu mutta gp:ssä taitaa olla paljon ahtaampi väli.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Punton "tyyppivika" nuo tahtoo ruostua puhki ja alkaa tihkua öljyä joka pahenee ajan myötä (saattaa jopa puhjeta) . Katsastaja tuosta antoi moitteita joten syytä tuo vaihtaa, niin uskaltaa lähteä Fiatilla kauemmaksikin. :)
Fiat - aina jonon karjessä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Minä tein 2010 kevyemmän "remontin" öljypohjan ruosteelle, ja suihkutin pintaan kotelosuojaöljyn. Reilun vuoden päästä öljy irtosi mukanaan paksut lastut ruostetta, ja öljypohjan pintaan jäi ohuempi ruostekerros. Tämän päälle uusi kotelosuoja, ja siellä se on öljypohja vieläkin, eikä edes vuoda.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ei se ole muuta kuin pintaruostetta ja vielä menisi pitkään ennenkuin olisi puhki. Minäpä epäilisin, että suurempi riski on liian kireälle väännetty öljytulppa joka vois tehdä halkeaman öljypohjaan. :lol: Kylläpä tuon vuosimallin autoissa ruosteviat ovat aikalailla vähäisiä. Tietysti jos se jo tiputtelee öljyä siitä ja siinä on aiempia vaurioita. Usein se on valunut jostain muualta tai öljytulpasta vaan vuotaa. Auto kannattaa leimauttaa jossain kaukana maalaiskunnassa, jossa autokanta vanhaa, niin eivät ole niin tarkkoja. :idea:

Lineassa kuitenkin on moottorinsuojalevy, että tuo öljypohja on aika hyvin suojattu. Olipa minullakin aikomus se maalata, ehkä sitten ensi kesänä. :thumb:
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

``Auto kannattaa leimauttaa jossain kaukana maalaiskunnassa`` no eikös Lahti :D :D . Sen verran rujon näköinen oli tuo öljypohja ja tihkuu öljyä läheltä öljyn suodatinta ettei tuota enää suojaamiskikalla kannata tehdä ja uusi osa vain 45€. tokihan noita kikkoja on..

https://www.youtube.com/watch?v=DZl8-FmcP70
Fiat - aina jonon karjessä.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

130000km ajettuun -04 vuoden Puntoon tarvi vaihtaa pari vuotta sitten öljypohja. Eikä ollut vain pintaruosteessa, kun ruosteen läpi tuli moottoriöljyt.
Ei siinä ainakaan ollut mitään ongelmia noitten pakosarjan muttereiden tai vaarnojen suhteen. Samat mutterit pistin kasatessa takaisin ja hienosti on pelannut.

Mk2 puntossa on vähän surkea tuo öljypohjan suojaus. Kun ei ole pohjamuovia moottorin alla niin kaikki rapa lentää suoraan öljypohjan kylkeen. Se kai sen sitten ruostuttaa. Siitä läheltä öljynsuodatinta se munkin vaihtama puhki oli.
Ainakin Tampereen seudulla katsastusmiehet tuntuvat tietävän tuon öljypohjan ruostumisen aika hyvin, kun leimalla oikein oli ottanut puheeksi, että onkin näköjään öljypohja vaihdettu.

Motonetistä saa 40€:llä uuden öljypohjan niin en ainakaan minä kovin kauaa viitsi tekohengittää vanhaa ruosteista öljypohjaa. Tuossa motonetin pohjassa tuli tiivisteliimakin mukana.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

En muista mikä würtin possu-/tiivistemassa oli, mitä tällä foorumilla supsiteltiin, mutta sillä tuli yksi punton ö-pohja korjattua eikä vuotanu enää.

Öljyt pois, hiomalaikkaa, brake-cleaneria, laikkaa, brale cleaneria ja lopulta todella paksu kerros sitä töhnää ja annettiin kuivua 2vrk. Oli kuusi reikää kun alkoi tonkimaan.

Toki noheva vaihtaa sen pohjan kahvitauolla, mutta kun työkalut oli mitä oli ja pihanjurmikolla piti tehdä, niin tuo oli heleppoo ja kivaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Alustamassa voisi suojata tuommoista kohtaa. Aiempaan autoon laitoin, jossa ei ollut alustalevyä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pakko sen alkuperäisen pohjan on olla jotain paskaa rautaa, kun minäkin olen sellaista joutunut vaihtamaan.

Ihan turhaa kikkailla millään aineilla, uutta vaan tilalle ja homma on kunnossa. Ei ollu itellä silloin ongelmia irrotella pakosarjaa pois tieltä. Toki on hyvä rannetuntuma ja kärsivällisyys. Olisiko ollut jo ennestään joku pinnapultti poikki, niin tuli vaihdettua samalla? Ei muista, tästä on kuitenkin se 10 vuotta aikaa. Joku Opelin pinnapultti löytyi varaosaliikkeestä??

Messinkimuttereilla ollut mulla vähän kiinnipysymisvaikeuksia, mutta osasyy kun pinnat ei olleet suoria ja tarvitsi tahnaa tiivistykseen, eli paketti ehkä eli liikaa käytössä. Rautamutteri puree tiukempaan mikä voi joskus olla hyväkin asia.

Nykyään on noita keraamisia tahnoja aika hyviä tollasiin paikkoihin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

-89 Y10:ssä oli hitsattu iso paikka öljypohjaan edellisten omistajien toimesta. Todettu -07, jolloin kyse ei ollut vielä poikkeuksellisen vanhasta autosta. Kyse on lähinnä siitä, että maali ei ole sellaista, joka suojaisi mitään, ja automaattinen ruostesuojausjärjestelmä (= venttiilikopan tiivisteen vuoto) ei ole toiminut täydellä teholla. Alkuperäinen maali on lähinnä samanlaista, kuin myytävissä peltiosissa on varastomaalina.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin