Fiat Scudo 2002 2.0 hehkuvalo ei aina syty, vikavalo, savutti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Vanlifer
Viestit: 1
Liittynyt: 21.08.2021 22:06

Fiat Scudo 2002 2.0 hehkuvalo ei aina syty, vikavalo, savutti

Viesti Kirjoittaja Vanlifer »

Hei, olen vanhan Scudon uusi omistaja, 2002 2.0 JTD turbo paku.

En ole koskaan aiemmin omistanut diesel-autoa, joten sori etukäteen ehkä tyhmät kysymykseni. (Käyttöohjekirjanen on muuten aika puutteellinen mielestäni.) Auto on juuri katsastettu, ajettu noin 357.000 km.

1. Näin kesällä ja tänäänkin (14 C) hehkuvalo syttyy joko todella lyhyeksi aikaa (usein alle sekunti) tai ei ollenkaan. Onko tämä normaalia ja ok?

2. Syttyi tai ei, laitan aina avaimen kohtaan M (kaikki mittariston valot syttyvät), odotan monta sekuntia kunnes kaikki äänet ovat vaienneet ja valot eivät enää vaihdu (esim. öljyn määrän osoitin) ja käynnistän auton vasta sitten. Teenkö oikein, vai pitäisikö/saisiko käynnistää heti, jos hehkuvalo ei syty lainkaan? Hehkuvalo ei ole koskaan vilkkunut, pitäisikö? Onko riski odottaa liian kauan ennen käynnistystä, eli noin 5 sek.?

3. Kolmen viikon käytön jälkeen tänään autoon syttyi (ilmeisesti, näyttää käyttöohjeen kuvassa vähän erilaiselta) ”Polttoaine- tai sytytysjärjestelmässä häiriö” -vikavalo, ja huomasin auton hetkeksi polttoaineen käryä ajettuani noin 3 km, sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen. Tämä tietysti huolestutti. Sammutin moottorin siis pari kertaa, ei auttanut, valo palaa. Ajoin vielä hieman (800 m), sammutin lyhyen puhelun ajaksi, ja sitten valo käynnistyksen jälkeen ei enää onneksi palanut.

Mistä valo johtui, ja katkun haju, pitääkö huolestua? Mitä tehdä, mitä tsekata? Öljyä pitäisi olla riittävästi, tosin mittari näyttää öljyh määräksi koka kerta ihan eri määrää, kun käynnistän…

4. Jakohihnan vaihtoväli (120.000 km) täyttyy 3000 km päästä. Voinko odottaa siihen asti? Ei oikein huvita maksaa siitä ennen kuin olen varma, ettei autossa ole muuta vikaa.

Kiitän etukäteen.