hors-sujet

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja arpati »

Onkohan romun hinta nousussa kun joku "Kari" niminen jobbari oli kääntänyt liittymässä ja soitteli puhelimeen (herätti vitusti luottamusta kun ei sanonut edes sukunimeään tai firmaansa). On voinut käydä ovellakin kun olin luurit päässä, joten en kuule koputuksia kovin hyvin...

50 euroa lupas autosta josta sai kai olla katti ja akku poistettu... Jutteli ettei ole nähnyt missään niin paljon Fiiatteja yhdessä paikassa. Tuli vähän olo että onko se kiertänyt koko pihan. :? Suurin osa kun ei näy tielle eikä edes jos ajaa pihasta läpi... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja arpati »

Katselin vahingossa pätkän Teemalta Alphonse Muchasta - äijän tuotanto on ollut innoittajana esimerkiksi moniin levynkansiin yms. joten tilasin Adlibrikseltä oikein pari kirjaa aiheesta. Katsotaan ny onko niistä mikään se "mallikirja" jonka mies itse aikoinaan julkaisi... Ihan vaan sillä tilasin kun nyt on tuo koko Adoben Creative Cloud hetken käytössä koulun puolesta. Saa jotain mitä apinoida siis... Aika hienoja juttuja mies on tehny - Art Nouveau tyylin aloittajaksi nimetty muiden puolesta.

Alfons Mucha, taiteilija tyylin takana - https://areena.yle.fi/1-50590048" onclick="window.open(this.href);return false;
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

arpati kirjoitti:Onkohan romun hinta nousussa kun joku "Kari" niminen jobbari oli kääntänyt liittymässä ja soitteli puhelimeen (herätti vitusti luottamusta kun ei sanonut edes sukunimeään tai firmaansa). On voinut käydä ovellakin kun olin luurit päässä, joten en kuule koputuksia kovin hyvin...

50 euroa lupas autosta josta sai kai olla katti ja akku poistettu... Jutteli ettei ole nähnyt missään niin paljon Fiiatteja yhdessä paikassa. Tuli vähän olo että onko se kiertänyt koko pihan. :? Suurin osa kun ei näy tielle eikä edes jos ajaa pihasta läpi... :roll:
Eikös vuuuaaasia sitten täällä foorumilla joku manannut että töistä kun oli kotia tullut, oli pihalla koura poimimassa marjoja koriin?

Syy oli ollut joku random-ilmoittaja
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja väisänen »

arpati kirjoitti:Katselin pätkän ylellä esitetystä ohjelmasta jossa käsiteltiin just näitä sähköautoja yms. Niissä (akuissa) sitä kierrätystä ei ole mietitty vielä yhtään jos se piti paikkaansa. :lol: Nukahdin kesken ohjelman joten pitää vielä katsoa uudelleen jos on Areenassa...

Oliskohan tää:

https://areena.yle.fi/1-50482461" onclick="window.open(this.href);return false;
Tää on valveutuneelle jo niin 2000 luvun alkua että :lol:
Mut jos kysyy linjaahon vesalta niin loppuu se kirjoottelu ja faktojen jakaminen siihen pöytään :lol:

Sama. En jaksaisi kattoa ko pätkää nukahtamatta eli hox hox uusi unilääke keksitty!
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Delta auto tarjoaa 10% alennuksen GFF ja LCF jäsenille...

...eikös aprillipäivä mennyt jo? :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kysymys kuuluukin että kuinka moni GFF tai LCF jäsen käyttää DA:n palveluita? Vaikka antaisivat 50%, osaamattomuudesta ja surkeasta työstä en maksa mitään.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Uudempien autojen omistajia tässä tavoiteltaneen, suurimpaan osaan meidän vanhemmista peleistämme kun ei löydy edes osia Deltan marmoritiskiltä, saatika sitä historian myötä syntynyttä osaamista enää. Muistan, kuinka minullekin joskus Deltalta reilu 10v sitten soiteltiin ja kysyttiin Multiplahan liittyvistä yksityiskohdista; puolin ja toisin siinä kokemusta vaihdettiin. Minulla on vuosituhannen vaihteen kalustooni ollut tuon mainitun viimeisen 15 vuoden aikana sieltä entiseltä Deltalta sekä erinomaista onnistumista vähän itseäni vaativimmissa korjauksissa että sitten sitä inhaa parjaukseksen vahvistustakin, ja jälkimmäisen osalta lähinnä merkillisen viivyttelyn, hintatietoisen asiakkaan tietoa aliarvioivan hinnoittelun ja osien "juupas-eipäs ei-oon" muodossa.

Jotenkin ajattelen, että annetaan nyt ketjun näyttää kyntensä sekä nykytilansa, ja kuunnellaan tietysti serkuskerhonkin eli alfistien kokemuksia; mistäs muualta sen ehkä kuitenkin joskus tarvittavan erikoisavun sitten edes voisi arvella saavansa laajasti eri puolella Suomea, kun ei ole muuta maahantuojaa Fiatille ja Alfalle (paitsi meidän omista piireistämme...)? Vaikka varmaan epäilystä on eikä suinkaan turhasta, on tuollaiselle ikään kuin vastaantulolle merkkiomistajien suuntaan ja "kepillä jäätä kokeilulle" mielestäni myönnettävä tilaa - ja asiakkailta aivan ehdottomasti selkeää palautetta kokeilijoille puoleen ja toiseen. Jotenkin luulisin konserninkin hyötyvän sekä ruusuista että risuista, niistä entisistäkin; jos "kuraa" välttää, ei ole kykyjä/haluja kehittää toimintoja. Diplomatiaahan tämä on, jos mitä. Kenellä muulla sitä palautetta olisi antaa kuin maksavilla asiakkailla, ja paha sitä on toimintoja kehittää, jos ei ole hyvistä ja huonoista kokemuksista kunnon kuvaa? Tuskin kerhojen hallitukset pahastuvat, jos menneitä asiakaskokemuksia vaikka rehdisti keräisi näillä kerhojen hallintotasoilla nippuun ja toimittaisi esim. kootusti "pääkallonpaikalle" merkkiliikkeen ylätasolle?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sattuikohan joku katsomaan TV:stä Ulkolinjan "Päästöhuijaus"-dokkarin? Tulipa tallenneltua, tänäiltana tuon seurasin. Siis aihepiiri, joka oli tapetilla VAG-konsernin narahdettua kavereineen erityisesti dieselpäästöjen osalta pari vuotta sitten. Varmaan suurimmalle osalle tuttua, joskin nyt tuossa oli esillä se, että ilmeisesti alihankkijalla eli boschilla oli nähty "aikaa ja tupakkia" siihen, että autojen ECU oli saatu ilman ulkoisia säätöjä jotenkin ymmärtämään (=liekö jokin ovela algoritmi?), että kyseessä ei ole normaali ajosuorite, vaan "virallinen" päästösyklitesti (jonka jokin muu organisaatio tekee), ja ECUn "tekoäly" oli sitten osannut siinä tilanteessa asetella optimisäädöt moottorinohjaukseen - ja näin saatiin mahtavat tulokset, jotka löivät kilpailijat laudalta sekä tietenkin johtivat muihinkin etuihin.

Minulle jäi vähän sellainen maku suuhun, että volkkarilla ja audilla oli jotenkin tultu lopputulokseen, että nykytekniikalla ei mitenkään voi päästä (vallitsevilla suorituskykytavoitteilla, johon autonostajat on pikkuhiljaa kasvatettu) koskaan enää dieselmoottorilla ilman huijausta kovimpiin päästötavoitteisiin. Jäi, toki itse tulkitsin, tuntuma, että pienemmillä suorituskykytavoitteilla voi hyvin onnistuakin, mutta sitten ajattelin, että mm. vapaan nopeuden/"halvan" polttoaineen maissa eivät ihmiset varmaan halua huristella pikkuautoilla, joten isoja on saatava konstilla millä hyvänsä kaupaksi. Konsernille tämä "vilunki" toi kymmenien miljardien sanktiot Amerikassa, ja oikeusasteissa on Keski-Euroopassa vielä kesken valtava määrä yksityisasiakkaiden kanteita. VAG kuulemma on yrittänyt "kierrellä", että petos koskee vain paria vanhempaa dieselsukupolvea, mutta dokkarissa todettiin, että uusimmankaan sarjan Golfin dieselit eivät mitenkään täytä sitä, mitä tehdas lupaa, ja normaalissa ajossa mittalaittein tehdyssä päästötestissä saatiin lähes seitsenkertaiset päästöt tehtaan ilmoittamaan verrattuna (tämä jopa näytettiin, mutta tietenkään ei kokonaan); sitkeä Golfin omistaja, edellisen Golfinsa osoittauduttua "huijaukseksi", myös totesi itse, ettei nykyään millään pääse edes vanhemman sukupolven kulutuslukemiin, vaan "juoppo" on uusin diesel-Golf.

Ei ihme, että tehtaan on pakko vaihtaa tekniikkaa, jos kasvot meinataan säästää... ehkä surkein kohtalo oli dokkarissa keskeisessä roolissa ollut insinööri, joka oli oivaltanut konsernin käyttämät kyseenalaiset konstit, ja nostanut kissan pöydälle; päivät ajoneuvoinsinöörinä olivat kertaheitolla luetut. Ilmeisesti VAG (ja taisi olla mukana mm. Porsche ja Mersukin) on kyllä pakkomyöntänyt jotain olennaisen näytön siivittämänä, mutta taistelu on edelleen käynnissä, joten nähtäväksi jää, paisuuko miten, vai "peittääkö" tämä sähkövillitys koko nolon lopun ja painaa villaisella?

Askarrutti vielä hiukan eteenkin päin eli mitenkäs mahtaa olla käynyt muiden autotehtaiden (dieselien) kanssa, kun kyllä kai se boschilainen ohjaus aika monessa on mukana; vai onko sittenkin ECUjen kanssa tehtailla merkittäviä eroavaisuuksia? En ole kyllä meidän italomerkeistämme kuullut vastaavaa, ja ainakin omat kokemukseni ovat JTD-moottorien suhteen, että hyvin ovat vaikkapa kulutuksen puolesta tehtaan lupaamissa raameissa, jopa selvästi alle. Tosin eivät ole olleetkaan sieltä "pihistelypäästä" normiarvojen kautta katsottuna, mutta käytäntö on osoittautunut lukujen olevan luotettavia. Eikä ole kestävyydenkään puolesta tarvinnut mitenkään hävetä, päin vastoin, ainakaan näitä vanhempia ja isompia (1,9 ja 2,4), joskin pienimpien 1,3:sten kanssa olen kuullut satunnaisia mekaanisia rikkoja. Yhdenkään osalta en kuitenkaan varsinaisia päästöharmeja. Valistakaa, jos on tukevampaa tietoa!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aikanaan dieseleissä oltiin äärimmäisen huolestuneita nokipäästöistä ja tuli hiukkasloukut. Joku ysäri-TDI kulkee maantielläkin volvon korissa (mikä ilmanvastus?) 4-5l/100km maantiellä ja vetää kuin pieni eläin jos ahtopaineanturia hieman huijaa. Tosin putkikin on sitten pikimusta ja savutus vedättäessä melkoinen, mutta nätisti ajamalla kone pumppaa pääosin ilmaa (ja paljon typen oksideja).

Myöhemmissä moottoreissa, joissa on jo DPF, on muutamaan tullut pakoputki vaihdettua. DPF ansiosta jopa 550tkm ajetut pakoputket ovat olleet neitseellisen puhtaita sisältään. Tosin, edelleen niitä typen oksideja.

Vielä hieman uudemmat, niistä löytyy jo dpf, katalysaattori ja ureavehkeet. Jos lasket kulutusta (diesel voi käydä järkyttävällä ilmaylimäärällä), nousee NOxit. Tätä kompensoidaan sitten urealla, joka laskee NOxeja. Jos ei haluta käyttää ureaa, tarvitsee seossuhde saada lähemmäs stoikiometristä. Se taas nokeaa enemmän ja aiheuttaa myös HC ja CO päästöjä enemmän - dpf ja katalysaattori tarvitaan. Voimaa saadaan lisäämällä energiaa (löpöä) sen mitä voidaan polttaa - dpf ja katti on taas paikallaan. Näihin sotketaan vielä EGR, joka omalta osaltaan yrittää tietyissä tilanteissa minimoida CO, HC ja NOx päästöjä, niin alkaahan nuo moottorit olemaan jo aika monimutkaisia.

Volkkari ei halunnut urealeikkeihin mukaan, koska asiakastutkimuksissa moiset vermeet esimerkiksi mersuissa oli todettu ikäväksi ja hankaliksi kuljettajalta toimenpiteitä vaativiksi "riesoiksi". Ilman ureaa taas ylipäätääb testit läpäisevä diesel olisi todella laiska ja janoinen, CO päästöjen ollessa järkyttävät (verot euroopassa). Asia ratkaistiin tuolla ECU ohjelmisto kikkailulla, mutta.... Vaikka softa ja ohjaus komponentteineen tilattiin Boschilta, on Bosch omissa dokumenteissaan kirjannut, ettei kyseinen moottorinohjauksen versio ole soveltuva tieliikennekäyttöön. Onko tuo kirjaus sovittu VW:n kanssa (vw ottaa riskit) vai onko Bosch kieltäytynyt ns "hyväksytysti" tekemään huijarisoftan liikenteeseen?
Mene ja tiedä, tuon jälkeenhän aikalailla kaikki valmistajat ovst kärähtäbeet dieseleidensä kanssa. Bosch mukana liki kaikissa joten...

Bosch on kuin Porsche, suunnittelutoimisto ikäänkuin. Jos tilaat sieltä perseensuristimen, ne toimittaa sinulle sellaisen. Jos tilaat sen sellaisena, että käyttäjä räjähtää kappaleiksi, ne toimittaa sinulle sellaisen vaikka sellaisen käyttö olisi vastoin ihmislakeja tjsp. Poistaako se täysin vastuuta, emmietiiä.

Volkkari narahti härskeytensä vuoksi. Ajan kysymys oli, että joku olisi narahtanut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja Nipa »

wellu kirjoitti: 31.12.2021 07:10 Bosch omissa dokumenteissaan kirjannut, ettei kyseinen moottorinohjauksen versio ole soveltuva tieliikennekäyttöön. Onko tuo kirjaus sovittu VW:n kanssa (vw ottaa riskit) vai onko Bosch kieltäytynyt ns "hyväksytysti" tekemään huijarisoftan liikenteeseen?
Tuohan on selvästi Boschin vaatima klausuuli. Mitä järkeä tehdä softa joka huijaa päätömittauksessa jos sitä ei käytetä tieliikenteessä. Tuskin ei-tieliikennekäytössä olevien moottoreiden päästöjä mitataan.

Vähän sama homma kun "laittomien" autopolttimoiden valmistaja painaa pakkaukseen tekstin jossa todetaan että ei sovi tieliikenteeseen. Ei sellaista määrää valmisteta kisa-autoja ja työkoneita varten.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

On tää ropaajan tuuri kyllä kumma. :lol:
Ostin polkupyörän itselle, SA sellanen jostain 70 luvulta. Kaverin vanha, ajeltiin tolla ja silloisella omalla joskus 15-20v sitten ympäri keskisuomea, kun ei meitä siiderikännit ja mopoörvellys kiinnostanut. Seissy 10v heinikossa, joten "täys huolto" tolle pitää tehä.

Noh, tänään työmaalle tekemään, niin eikö perkele alkanu Stilon etupäässä joku paukkumaan. Ihan kuin olisi unohtanut lekan jonnekkin apurungon päälle pomppimaan. Pitää varmaan tuokin katsoa kun on fillari kasassa. Väljää eio missään.

Eli suomeksi: 2h keikka muuttui kertaheitolla Xh keikaksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vaimolla Panda -kuume...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

wellu kirjoitti: 10.08.2022 16:58 Vaimolla Panda -kuume...
Onko kummatkin, vai vasta toinen silmä mustana? :roll:
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

GreenThing kirjoitti: 11.08.2022 11:25
wellu kirjoitti: 10.08.2022 16:58 Vaimolla Panda -kuume...
Onko kummatkin, vai vasta toinen silmä mustana? :roll:
:lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hors-sujet

Viesti Kirjoittaja wellu »

On tämä nykyaikainen koulutuksen taso kyllä tosiaan jotain surkuhupaisaa kun asiaa miettii. :lol:

Kurssitehtävänä E-luvun laskenta oikeasta kohteesta. Opettajalla yksi (1) dia aiheesta jossa kerrottu "löydätte nää asetukset ja kaavat sieltä täältä ja tuolta, onnea ja menestystä". Oppilaat jaettu kolmen hengen ryhmiin, vaikka jokaisella on oma laskentakohteensa. Opetusta ei ole, ohjausaikaa 20min/ryhmä kerran viikossa etänä.

Eli aivan sama kuin googlella opiskelisi, siis ihan oikeasti! Mutta tästä joutuu yleensä maksamaan opintolainan takas. Kyllä minua tämmönen pippelin venyttely ja itseopiskelu ottaa sialuun aika sylettävästi, kun tästä saa lanketin, että on saanut asiaan "koulutuksen". :mrgreen:

Ja tämän kurssin (+virallisen tentin, mitä ei tällä kurssilla ole) jälkeen pitäisi olla lain silmissä pätevä "asiantuntija" tekemään näitä E-lukulaskelmia virallisesti. Not... :lol: :lol: :lol:

Pitää olla vain tyytyväinen, ettei minulla ole lainaa tässä touhussa kiinni pätkääkään. Silloin kyllä jo vituttas, nyt lähinnä surkuhupaisaa, sellaista hieman psykoosimaista nauramista kun silmät verillä hakkaa excel-taulukkoa ja toteaa mielessään "excelin kaava vuotaa taaas eeeeeeiiiii vviiiiiiitttttuuuuuuuu....." :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin