Migeistä

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Aika lailla noin se menee. Ihan autopeltiin 0,6 mm olisi hyvä lanka. Jos vaan on yhtään kaapelissa mittaa, niin herkällä tulee syheröjä. Ja tietty paksuun päin on sitten aika rajallista. Tuo 0,8 mm pelaa ohuessakin ihan ok ja sillä pääsee suht paksuunkin. Ei juurikaan tee syheröjä 4..5 m kaapeleilla jos ei ihan kammokireällä ole syöttö. Paksummat on parempia sitten kun mennään paksumpiin rautoihin. Itse kuitenkin tykkään, että on vähintään 4 m kaapeli.

Puikko on kyllä sitten hyvä jos on isompia rautoja eikä saa/viitsi talliin sisälle tuoda. Ulkona tahtoo tuuli viedä migin suojakaasut. Puikko myös mahtuu liki mihin vain. Verkkaista puuhaahaan se vaan on, mutta omalla tavallaan terapeuttista ja taitaa vähän olla jo katoava kädentaito. Etenkin teollisuuden kunnossapitopuolella valittelevat että kun ei nuorempi väki osaa enää hitsata.

Froniuksista en ole hitsannut kun sellaisella kenkälaatikkomallin puikkoinvertterillä. Vallan hyvä kone hitsata siinä missä Kempin Minarccikin. Muistaakseni tuolloin puhuivat, että Fronius olisi noissa halvempi mitä Kemppi. Hyvin ne ainakin toimi keikkahommissa siinä missä samassa käytössä olevia Kemppiläisiä korjuutettiin vähän koko ajan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, kyllä pihahommissa ehdottomasti puikko. Ja nuo inventerit on vielä niin mukavia raahattavia kun ovat pieniä.

4.5m polttimen kaapeli on tuntunut hyvältä kompromissilta ainakin itselle. Pelaa hienosti myös 0.8 langalla vielä, ja yltää kivasti ilman että pitäisi aina konetta olla heti siirtämässä.

Mitä itsellä on kokemusta sekä Kempin että Froniuksen tuoreemmista migeistä niin kyllä Froniukset oli erittän viattomia. Mutta ainakin niissä osat oli pääosin spessuja, ja hintavia. Ei ne ostohinnoilta ainakaan Kemppejä halvempia tuntuneet olevan, mutta noista pieninistä salkkukoneista en tiiä. Toki sieltäkin löytyy niin monen hintaista esmes Kempiltäkin. Omassa harrastuskäytössä suosin toki mahdollisimman simppeliä käyttöliittymää joten niihin haluaakin äkkiä sen hinnat alkaen mallin
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Invertteri tulikin hankittua, tai siis saatua, kun on viallinen. Migatronic Focus Stick 160E. Sammuu heti, kun alkaa hitsaamaan. Pitäisi jossain välissä ehtiä tutkimaan kytkentäkaavion kanssa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Kannattaa tsekata myös EWM koneet, kilpailevat hinnaltaan ja laadultaan Kempin ja Froniuksen kanssa.
-84 33
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vähän menee aiheesta ohi, mutta millaisia kokemuksia väellä on alumiinin hitsaamiesta puikolla tai Techno Weldillä? Itsellä olisi tallissa yksi kaksipyöräisen takavanne josta on ratas revennyt irti. Eli siihen pitäisi kasvattaa lisämateriaalia ja porata rattaalle uudet kiinnitysreiät. On lasten moposta, joten millään hirmu tehoilla tuota ei kuitenkaan revitä. Tigillä varmasti onnistuisi, mutta jos saisi ihan kotitallissa tehtyä. Olisihan tuo mielenkiintoinen testi muutenkin jos joskus tarvitsee vastaavaa touhuta johonkin muuhun kohteeseen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kuulemma nuo alumiinin korjauspuikot ovat aika helppoja hitsata, mutta lujuudesta en tiedä.

Ihan tavallisellakin migillä saa hitsattua alumiinia, mutta siinä pitää hioa oksidikerros pois ja ainakin itse jouduin esilämmittämään kappaleita aika reilusti ennen kuin lisäaine tarttui kunnolla.


Hitsausmenetelmissä kannattaa myös muistaa se että tuotantokäytössä ei valita asioita pelkästää parhaan sauman mukaan, vaan tuottavuus ja kustannus ovat usein tärkempiä valintaperusteita.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Techno weldillä kasattiin kerran imusarja kaverille, mutta kun se piti sitten kiikuttaa hitsattavaksi niin hitsari ei ollut oikein tyytyväinen kun kuohui ja kaikki piti hioa pois ennen hitsaamista. Aika vaikea sillä on varmaan kasvattaa, liitos hommiin helpompi. Kaasulla olen myös alumiiniä hitsannut (ihan vaan kokeillaikseni) käyttäen lisäaineena kuorittua alumiinipuikkohitsaus puikkoa. Migillä on helpoin kasvattaa, tigillä oletettavasti parempi lopputulos(tunkeuma) Etkai tuossa silti paljon köyhdy vaikka joutuisit ulkopuolisella tig-hitsarilla hitsauttamaan.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eikö esabin koneet ole enää mitään. Vai ovatko liian kalliita. Käytettynä saa isojakin välillä aika ok hintaan...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Mulla migginä tuo aikaisemmin mainittu Kemppi 2530 Kempact.
Tuota ennen oli bilteman valovirtakone joka oli melko surkea. Bilteman suurin vika oli joko epätasainen langansyöttö tai epätasainen virtapuoli.

Suurimpana valintakriteerinä oli mahdollisimman pienikokoinen voimavirtakone. Tuo kemppi sitten löytyi vähän käytettynä torista eikä ole tarvinnut ostosta päivääkään katua. Tuolla olen hitsaillut kaikenlaista mädästä autosta - 12mm vahvaan teräkseen. Myös rosterilankaa on tullut tuolla poltettua.
Ehkä ainoa miinus on kaasupullon paikan puute, mutta tämä nyt ei oikeastaan edes ole miinus vaan itse aiheutettu migin valinnalla. Hitsailin sitten koneelle ja pullolle kärryn niin kulkee kaikki mukana.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^^ Esabbi mulla aiemmin oli eikä mitään niitä vastaan. Kuitenkin jos uusia katsoo, niin ovat kyllä hintaansa nähden jääneet ominaisuuksissa jalkoihin. Vaikka olisivat Walliuksen/Migatronicin hinnoissa, niin siltikään eivät olisi kilpailukykyisiä.

Enkä toisaalta itse ainakaan halua mitään 400A konetta talliin. Ihan mahdoton siirtää jo, vie tilaa ja kolvi todennäköisesti hirmu kolho. Voihan sen toki virittää myös ohuelle langalle ja pienellä kolville, mutta ei tuossa oikein mitään järkeä ole. Liekö kovin hyviä hitsata ohutta peltiä tuollaisetkaan koneet. Ovat kuitenkin tehty vähän erilaiseen hitsaamiseen. Huomattavasti näppärämpi tuollainen 200..250 A kone minkä tarvittaessa yksin nostaa vaikka peräkärryynkin tai auton konttiin.

^ Tuolle Kempactille hyvä ratkaisu on myös pitkä kaasuletku ja pullo seinälle. Noinkin on aika helppo siirrellä eikä tarvitse väistellä lattialla olevia paineilmaletkuja ja jatkojohtoja.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin