Liikennetapahtumien "kukkasia"

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

On pitkään ollut mielessä, josko tällaisen otsikon aloittaisi, ja nyt päätin toimia. Vähän tuli muualta harrastajapiiristä kannustustakin, kun on ollut kuulemma samansuuntaisia kokemuksia, eli ideana siis kuvata tilanteita, joihin on joutunut (italoajopeleillä) tien päällä: läheltä piti-, onni onnettomuudessa- jne. tyylistä tarinaa. Entisessä elämässäni tuolla ilmailun maailmassa turvallisuustekijät olivat alituisesti pinnalla, ja kaikenlaisia sattumuksia jaettiin siinä hengessä, josko niistä oppisi jotain. Tällainen hyvä tavoitehan taisi olla kerhon säännöissäkin. Liikenteessä vaan usein käy valitettavasti niin, että ne, joiden erityisesti pitäisi oppia, päättävät päivänsä, pahimmillaan vielä vieden elämän viattomiltakin...

Aloitettakoon parilla hiuksia nostattavalla tilanteella nelostieltä Jyväskylän ja Hartolan väliltä. Viime loppukesällä ajelin Musalla kohti Jyväskylää raskaan liikenteen mukaan sunnuntai-iltapäivällä, jono liikkui rekan rajoittimien tahtiin sen 89 km/h, vastaantulijoita oli runsaasti. Lähes kilometrin mittaisen tavallisen suoran loppupäässä iso Audi ohitti minut sillä tavalla, että vastaantulevan yhdistelmän ja Lanciani väliin jäi kohtaamisessa korkeintaan kaksi sekuntia, selvästi alle 50m; ohittajaa ei edes näkynyt taustapeilistä suoran puolivälissä, ja Audi kirjaimellisesti lensi rekan nokan edestä eteeni tiukasti oikealle ensin pölläyttäen oikealla ojan penkkaa (ei ihan ajanut ulos, vaikka hetken ehdin luulla), ja sitten saatuaan oikaistuksi jatkoi raketin lailla etenemistä häviten edelleen koko ajan ohitellen taivaanrantaan. Vaikea arvioida nopeutta, mutta täysin yllätyksellinen eteneminen voisi viitata jopa 200 km/h luokkaan, mutta mistäs tuota osaisi tarkasti päätellä. Vastaantulevan yhdistelmän kuljettaja näytti jarruttavan rajusti, koska kuulin kohdalla kirskuvat äänet (jarrut, renkaat?), samalla väläytteli valoja ohittajalle. Vähän mokoma tilanne tärisytti hetken päästä, kun tajunta hyväksyi, mitä oli tapahtunut. Tällä kertaa ei kolissut, mutta sekunti lisää, ja Audi olisi ollut joko Lanciani kyljessä tai yhdistelmän keulassa...

No, toisen kerran sitten tänäaamuna hieman erilainen, mutta yhtä huima temppu. Olin kääntymässä Karoliinan kahviosta Leivonmäellä kohti Jyväskylää, ja ryhmittynyt odottelemaan tosi vilkkaan raskaan liikenteen väliin passelia rakoa Fiatilleni. Laskin seitsemän yhdistelmää, eikä jono näyttänyt loppuvan vieläkään, kun suurin piirtein varmaan sellainen vajaa minuutti siinä jo olin odotellut vuoroa, niin yks kaks vasemmalta änkesi minun ja liikenteenjakajan välistä vauhdilla keskikorokkeen rootvallin reunaa raapaisten (ei sentään vienyt minulta ovipeiliä...) iso BMW renkaat vinkuen vasemmalta koukaten ohi siten, että hipoi tiukassa oikeassa käännöksessään valtatien vastapuolen kaistalla ajavia, jotta pääsi koukkaamaan yhdistelmien väliin! Torvet soivat vastapuolen kaistalla, mutta kuin ihmeen kaupalla bemarikuski ei kolhinut ketään, ja aivan varmasti rekkakuskin jalka kävi jarrulla vasemmalla puolellamme. Kun melkein heti sitten vielä parin raskaan yhdistelmän jälkeen pääsin passelille paikalle jonossa valtatielle, seurailin, miten bemarimiehen "kissa ja hiiri"-leikki jatkui etumaastossa: vilkkaan vastaantulevan liikenteen johdosta ohituspaikkoja oli vähän, ja usein syöksy näytti päätyvän jarrutukseen sekä "ruotuun" paluuseen. Tätä kesti sitten n. 10 päässä olevalle ohituskaistalle asti, jolloin "munuaisnaama" hävisi näkymättömiin. Kiire näytti olevan!

Tässä viimeisessä tapauksessa oli myös jotain sellaista, jota joskus olen miettinyt liittyvän juuri italoautolla liikkumiseen: ihan kuin joiden mielestä erityisesti Fiatilla olisi liikkeellä "epäajoneuvolla", jolle on osoitettava eräänlainen "häviäjän" paikka tai mieluummin niin, että "pois koko liikenteestä". Erityisesti tämä on tullut esiin Unolla liikkeellä ollessa: kummallisia kylkeä hipovia niukkoja ohituksia, vaikka tietä olisi vasemmalla leveästi tarjolla, suurinta sallittua GPS:llä mitaten ajettuna - ja sitten eteen jääminen muutaman kymmenen metrin päähän kuin osoittamaan, että "et kuulu joukkoon, sinua ei noteerata tasaveroisena tienkäyttäjänä". Mikään muu ei oikein selitä vastaavanlaista kohtelua; vai olenko vainoharhainen? Jotenkin tuntuu, että olisi liikennepsykologeilla tutkimuksen aihetta, mitä Fiat tai italialainen ajoneuvo ylipäänsä oikein kanssaliikkujissa ajatteluttaa, ja ennen kaikkea, miksi eli mistä tällainen asennoituminen oikein kumpuaa? Ja sitten vielä loppukaneetti: Alfa Romeolla en ole mielestäni kokenut vastaavanlaista?!?!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Laitoin Alfa-pastalle tänään tämän kokemuksen. Alla Alfa 159 farkku.

Mitähän papan päässä liikkui?
Nopeusmittarissa hieman alle 100. Lähdin ohittamaan 90-luvun ooppelia. Tämä lähti kiihdyttämään estääksensä ohitukseni. Kun olin rinnalla, alkoi räikkä soida. Ohitettuani alkoi armoton valoshow.
Ei, ei ohitus ole henkilökohtainen loukkaus. Ja liikennevalvonnan hoitaa poliisi.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jooh.....volvokuskit kyllä perseilee helvetin usein tuolla taajamien lähellä....kuten tänäänkin.

Jyväskylässä, nyt aamusella. Minimanin kohdalta pudotin "motarille" kohti etelää aikomuksena suunnata kohti vaajakoskea. Liittymä vaajakosken moottoritielle on tiukanpuoleinen yli 180° mutka moottoritien ali.
Edellenäni meni kuusakosken täysperä joka suuntasi myöskin vaajakoskelle. Yhdistelmä ajoi edm. mutkan noin 30km/h, keli oli senverran liukas että eipä tuota autollakaan olisi juuri 50kmh kovempaa mennyt.
Hetki mutkan lopussa perseeseen liian lähelle (valot katosivat takaikkunan alle) V70 vålvå. Ensin kuikki vasemmalta, sitten kuikki oikealta ja kun ei vieläkään tajunnut, että edessä menee 50kmh yhdistelmä joka yrittää kiihdyttää, niin soitti torvea ja väläytti valoja.

Senverran alkoi wituttamaan, että välittömästi kun latu aukesi ja kaistanvaihto oli mahdollista, kiskoin kakkosella rajoittimelle ja rekan ohi. Volvo jäi usvaan seisomaan, kun lähti itellä vissiin vaimentimista vedet liikkeelle (sitä usvaa tuli aika perkeleesti), mutta tottakai kohta hirveää munaravia kohti. Kerkesin nousta rampilta pois ennenkuin ehti ohi.
Minkä huollan, sen korjaan...
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja arv »

Jyväskylässä nyt muutaman vuoden autoilleena olen huomannut, että siellä on kyllä ihmisillä kiire; Motarityömaan ohitustiellä kun autoilee Fiatilla tai Alfalla niin kyllä on aina ohittelijoita 60 km/h aluella. Vaikka ajan aina suurinta sallittua. Monenlaista dashcam-materiaalia olisi läheltäpitiohituksista jos niitä jaksaisi kerätä.
Muutenkin liikenne on siellä paljon levottomampaa kuin etelä-pohjanmaalla. Taitaa kylläkin olla seurausta moninkertaisista liikennemääristä.
Saapas nähdä miten työmatka nyt sujuu kun uusi moottoritienpätkä on kuulemma avattu, vuodenvaihteen jälkeen pääsen senkin kokemaan. Ainakin uusi tie helpottaa sitä yhtä urheaa työmatkapyöräilijää joka kulkee työmatkat jostain Tikkakosken pohjoispuolelta kaupunkiin pyörällä. Kesät talvet, kelistä riippumatta on kaveri ajanut sitä kapean nelostien reunaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

arv kirjoitti: 21.12.2021 08:56 Jyväskylässä nyt muutaman vuoden autoilleena olen huomannut, että siellä on kyllä ihmisillä kiire; Motarityömaan ohitustiellä kun autoilee Fiatilla tai Alfalla niin kyllä on aina ohittelijoita 60 km/h aluella. Vaikka ajan aina suurinta sallittua. Monenlaista dashcam-materiaalia olisi läheltäpitiohituksista jos niitä jaksaisi kerätä.
Muutenkin liikenne on siellä paljon levottomampaa kuin etelä-pohjanmaalla. Taitaa kylläkin olla seurausta moninkertaisista liikennemääristä.
Saapas nähdä miten työmatka nyt sujuu kun uusi moottoritienpätkä on kuulemma avattu, vuodenvaihteen jälkeen pääsen senkin kokemaan. Ainakin uusi tie helpottaa sitä yhtä urheaa työmatkapyöräilijää joka kulkee työmatkat jostain Tikkakosken pohjoispuolelta kaupunkiin pyörällä. Kesät talvet, kelistä riippumatta on kaveri ajanut sitä kapean nelostien reunaa.
Juu, kyllä täällä liikennekulttuuri on isosti perseestä. Vaikea keksiä missä olisi yhtä paha minäminä -kulttuuri. Ehkä oulussa.
Savossa on sitten taas ihan oma meininkinsä, neo vaa hulluja. Liikennevalolähdöt on kuin kiihdytyskisoista jne. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
TöttisPasi
Viestit: 60
Liittynyt: 30.11.2018 19:49
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja TöttisPasi »

Tässä on nyt viikonsisään nähty uskomattomia suorituksia Jyväskylän kaupunkiliikenteessä,ensin alkuviikosta Laajavuorentietä aurasi tiekarhu (kyllä,niitä on vielä olemassa) ja autojono oli koko Laajavuorentien pituinen eli noin 2km,niin joku reipas herrasmies päätti kylmin ilmein ohittaa koko liikennesuman ja vastaantulevan liikenteen yllättäessä väkisin änki letkan väliin…
Tänään taas Seppälän Prismalta Seppäläntielle johtava Vasarakatu oli aivan täysin tukossa ja vastaava arjen sankari sivalti vastaantulevien kaistalta ohi koko letkasta ja sujuvasti jakajan väärältä puolelta Seppäläntielle.
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun Kummelia lainaten tekisi mieli huutaa ”auto sivuun,niin revin sulta pään irti”
Entinen nickki oli Töttis,jostain syystä sössin sisäänpääsyn foorumeille... gff jäsen jo vuodesta miekka ja kivi,kaikenlaista italokampetta on ollut tontilla ellei sadoittain,niin kymmenittäin...
Tällähetkellä on 2 italiatarta,Jaguar XJR ja 205 pösö
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mikähän siinä on että varsinkin pimeällä pitää tulla takaluukkua ihailemaan?
Mittarissa 90 ettei 80 alueella liian hitaasti ajella. Kärpäset jäivät kiltisti kauemmas kun piennarviivan tuntumassa ajoin. Keskemmälle siirtyessäni kärpänen tuli taas Alfan takaluukkua ihailemaan. Ja taas piennarviivalle... ja keskemmälle...ja...
Eikö nämä opi? :lol:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Emmätiä, Stilo räjähti tänään niin lainasin kaverin anjoviksen, vedin tojotan lippiksen syvälle päähän ja painelin surutta kaikista nopeuspumppareista ym. nysväreistä ohi! :twisted:

Tasaisen nopeuden pitäminen on kans monelle vaikeaa, voi olla syy miksi hakeutuvat perään ja lukittuvat samalle nopeudelle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tää foorumi on hiljaisempi kuin paperitehdas 2010 luvulla, mutta jatketaan...

Eilen tuli heitettyä taas 400km pitkin maanteitä. Pääosin ihan normaalia liikkumista, mitänyt ilmeisesti kokemattomammat vaihtoivat lyhyille pimeässä aina 1.5-2km ennen kohtaamista ja vaikka minulla on nuo ref. 50 kannut keulalla, niin kyllä niilläkin voi sinne 500m odottaa. Moni malttoi kyllä ajaa lähemmäksikin.

Mutta, nelostiellä hiukan äänekosken yläpuolella, etelään kohti tulossa, tuli sivutieltä auto eteen. Tie aivan peilillä ja tuo auto tuli noin 300m päästä eteen, tiesin heti ettei mitenkään saa kiihdytettyä 80kmh, joten aloin hidastamaan.
Toyota haki kaistalla puolelta toiselle, ilmeisesti suti kokoajan, mutta kyllä myö kilometrin jälkeen mentiin jo 70kmh. Sitten alkoi nopeus seilaamaan 50-100kmh välillä. Olin että "mitä vittua" ja jätin väliä, onneksi.
Hiukan ennen äänekosken moottoritietä, keskikaiteen kohdalla, ykskaks tämä sankari jarruttaa ihan tosissaan ja lopulta kääntyy poistuvalle rampille. Siinä kun olisi ollut "normaalisti" perässä, puhumattakaan raskaasta, niin olisi Toyoita saanut perseeseen vetämisen. Nyt selvittiin vain jarrutuksella ja tähtäämisellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No, nuo niin nopeuden kuin kaistankin soutajat on ihan normaaleja tuossa työmatkalla, sekä sankarit jotka yrittävät vastaantulevien kaistalle.

Mutta paras oli eräs audi-kuski jonka nopeus heitteli kanssa kuudestakympistä jonnekin sataseen. Jälkimmäinen vauhti löytyi yhdessä alamäessä, mutta varsinainen yllätys oli mäen juurella mutkan takana, kun Audi seisoi pysähtyneenä keskellä pimeää vilkasta valtatietä!

Vilkutteli siinä päälle sekä lyhyitä että pitkiä hetken aikaa, kunnes ampui liikkeelle ja hävisi horisonttiin.

Ehkä tuo on normaali resetointitoiminto Audin sähköjärjestelmälle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 16.01.2022 17:08

Ehkä tuo on normaali resetointitoiminto Audin sähköjärjestelmälle.
Kuulemani mukaan niissä ei koskaan ole kuvatunlaisia ongelmia tai vikoja ylipäätään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Eikohän männänrengaslogolla kuvattu firma yhtenliitettyine ajoneuvoyhtiöineen ole osannut sähköviat korjata.
Kuljettajilleen pitäisi ajoneuvokoulutus aloittaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen Jyväskylän moottoritiellä kohti vaajakoskea, saavutin yhden 80km/h ajavan auton ja otin vasemman kaistan 100 lasissa. Jyskän rampilta tuli kaksi autoa, joku mukamaasturi ja pakettiauto, kun olin itse noin 10m päässä tästä hitaammasta.

Tuli jotenkin sellainen olo, että valmiina kannattaa olla. Rampilta tulleet autot liittyivät tuon hitaamman eteen ja taakse, mutta paku jatkoi kylmästi vasemmalle kaistalle vallin yli eteeni, ehkä parin metrin päähän.

Sai taas torvesta puhaltaa pölyt, testata jarrut ja lisävalot. Vähän oli lipeäminen lähellä, mutta pysyi hanskassa. Jahka sain auton suoraksi, koetin ajaa tän kusipään kiinni, että saisin rekkarin ylös tai pakun takaovessa olleen numeron ylös, mutta kusipää kun huomasi että lähestyn, polki sen mitä tollanen kohtuu uusi portteri kulkee enkä minä mahda sille mitään. Perse oli niin lumessa, ettei rekkarista tai numerosta saanut selvää.

Perkele kun olisi ollut 3m pidemmällä, niin olisin antanut kolahtaa, ihan yks vitun mikkeli. Toisaalta mulla oli perhe kyydissä, että ehkä kuitenkin olisi tullut refleksiväistö kaiteeseen.

Kameralta en muistanut korttia ottaa että siirtäisin koneelle, toisaalta mitä hyötyä siitäkin on. Ihme kiire porukalla tuntuu nykyään olevan jokapaikkaan.

Varsinkin kun eilenkin oli tiet aika helvetin liukkaita. Tulee ikävä ns. "vanhempaa kalustoa" tollaisella kelillä, Stilo on vähän ykskaksyllättävä riittävän liukkaalla kelillä, vaikka totteleekin perus käskytystä (veto päälle ja ohjausta). :roll:

Illalla tultiin sitten Joutsasta takaisinpäin nelostietä, eli pohjoista kohti. Edellämme ajoi onnibussi suurinta sallittua (100) ja ajeltiin tyytyväisenä sen perässä turvavälin päässä.
Saavutettiin hitaampi, taas portteri. Bussi paineli tuosta ohi ohituskaistan turvin, mutta kun en jaksanut hämmentää, niin en kutosella lähtenyt ohi. Portterikin tuntui menevän liki 100, joten se riitti minulle. Kuitenkin kaistan jälkeen alkoi se 75-110 vatkaaminen nopeuden kanssa, joten seuraavalla kaistalla saisi mennä ohi.
Tuli se seuraava kaista, alkoi portteri puskemaan usvaa. Nippanappa riitti nelosvaihde mennä ohi ja ohituksen jälkeen mielenosoituksellisesti 5m päähän perseestä valoja välkyttäen. :lol: Meni pari kilometriä ja portteri alkoi jäämään eikä kohta enään näkynyt, oma marssivauhti oli sen 102-105km/h todellista.

Mistä näitä vatipäitä riittää... :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Aero »

Se on kyä hämmentävää, miten paljon Suomessa on ihmisiä, joita ei vaan saisi ohittaa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Monen ohituksen jälkeisen valoesityksen kokeneena ihmettelen että miksi ohitus otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. Miten mielensäpahoittaja toimii jalkakäytävällä?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Vastaa Viestiin