Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Rusina
Viestit: 799
Liittynyt: 21.07.2004 17:10
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Just kun sai ASEen katsastettua moitteetta, laturi lähetti savumerkkejä :evil:
Fiatismi ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Vanhempi Tiibetinspanieli siirtyi tänään autuaammille ruokakipoille.
16 vuotta, eilinen ja tämänpäiväinen epilepsiakohtaus sinetöivät päätöksen. Huomenna kuoppa metsänreunaan kahden muun viereen. :cry:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jaksamista.. Aina sitä toivoisi että yhteiselo jatkuisi ikuisesti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kiitos Sämpy.
Nyt on Viki laskettu metsämaahan. Jotenkin helpottunut olo. Kun tiesi näin vanhan eläimen ajan kohta loppuvan. Ja kun toinen sairauskohtaus tuli ennen kuin aiemmasta toivuttu, oli kaverille viimeinen palvelus ainoa vaihtoehto.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Nolottaa tällainen "vaan maallinen" vastoinkäyminen heti Nipan lemmikkiuutisen jälkeen: Multiplan dieseltankin toinen panta katkesi juuri autotallin oven eteen aivan yllättäen. Onneksi ei korkannut maahan asti tai ajossa; vasta muutamat pannan palat betonilla alkoivat ihmetyttää, ja epäilys heräsi oitis. Ei mitään silmin havaittavaa vauriota vielä puolitoista kuukautta sitten katsastuksessa, joten olipas salakavala. Ajomäärä aika tasan 470 000km. Tietenkin kaksihan noita sentään tankkia kannattelee, joten katastrofilta välttyi, kun toinen, sisimmäinen, piti.

"Hätävetona kotelosta" askartelin pikaisesti ehjiksi jääneiden runkokiinnikkeiden (irtosivat onneksi todella helposti) alle väliaikaisratkaisuna polkupyörän loppuun ajetusta ulkorenkaasta kulutuspinta leikkaamalla ja vähän venyttäen napakan "pielavetisen" remmin; nyt uskaltaa sentään ajaa tankin putoamatta töyssyissä. Jää aikaa tutkiskella, millaisen rakentaisi vaikkapa "metrilakusta" (alumiini? ruostumaton teräs? tai pelkkä teräslatta kunnolla ruostesuojaamalla?), kun voipi olla, ettei ihan heti löydy varaosaa (kyselyn toki pistin numerolla maahantuojalle)
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minä aikoinaan leikkuutin Prismaan paikallisessa metallimyymälässä sinkitystä teräslevystä passelit pätkät ja taivutin päästä kaksinkerroin vahvistusmielessä ja kiinnitysreiät siihen.

En muista oliko 1,5 vai 2mm levystä. Toki sähkösinkittyä mutta auttaa sekin vähäsen. Päälle ja alle kotelovahaa.

EDIT: löysin oikein jonkun kuvankin. Näyttäisi 2mm levyltä?

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Askartelee valmiiksi, ja sitten kuumasinkitykseen? :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sitten kannattaa tehdä mustasta ja antaa vielä ottaa vähän ruostetta pintaa, niin sinkki tarttuu paremmin.

Sitten olisikin tankin pannat viimeinen asia mitä Fiiusta jää aikanaan jälkipolville..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tai leikkelee kuumasinkitystä levystä.

Rosterissa ja alumiinissa on taas omat ongelmansa maantiesuolan kanssa ympärivuotisessa käytössä pitkässä juoksussa. Alumiini häviää itse mustan raudan parina, ja rosteri hävittää taas sen mustan raudan...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mistä sais kuumasinkittyä. Ei ainakaan täältäpäin ole löytynyt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ihan vakkarituote soon toimittajilla/tukkureilla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tietysti ottaen huomioon, että alkuperäinen, joka nyt on jonkun kerran maapallon ympäri jo kestänyt, on ollut heikosti maalattua mustaa rautaa, niin melko vaatimattomalla panostuksella saanee pitkäikäisen patentin tehtyä. Patenttinauha varmaan helpoin, vaikkei kaunein.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Totta kaikki, mitä edellä tuumasitte. Jotain tuollaista Sämpyn kuvan oloista itsekin tuumasin. Hirmu sitkeää ja kestävää tavaraa olisi myös rekkamiesten lokarimuovi, sellainen n. 6 mm vahvuinen; siitä leikkaamalla tulisi kätevä, eikä olisi ruosteongelmaa. "Vesinokkaeläin" kumminkin on ajomäärästä huolimatta alustankin puolesta varsin hyvässä iskussa, niin eiköhän tämäkin sopivalla konstilla maaliin saada. Kaiman suuntaa kuumasinkittyyn komppaisin, mutta Luigin toteamuksen myötä vaikkapa kolmemillisestä mustasta lattaraudasta hyvin maalaamalla ja vielä ruoste-estokäsittely päälle saanee tosi edullisesti ns. lopullisen ratkaisun. Tuskin se "Eläin" nyt toista viittäsataatuhatta sentään enää on liikenteessä (puhumattakaan Eläimen omistajasta)...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

onko B&S tietäjiä..

mitähän mä en nyt tajuu.

Perus ruohonleikkuri, kaasutin tankin kannessa ja kumitutilla annetaan huikkaa. Paitsi että ei anneta.

Viime kesänä hajosi tankki. Löysin kirpparilta ehjän, jossa tuli kaasutin mukana paitsi se kumi puuttui.

Nyt on kokeiltu kahdella eri kaasuttimella, uudella kumitutilla ja kalvoilla jotka on asennettu oikeinpäin eli kalvo tankin päälle, sitten tiiviste ja kaasutin.

Vaan kumitutti ei nosta bensaa, pumppaa vaan edestakaisin.

Jonkinlainen takaisku kuulasysteemi kaasarin kurkkuunpäin näyttäisi toimivan kun langalla painaa, en ole sitä vielä purkanut. Bensan tuloputkessa ei näy ulospäin takaiskuventtiiliä eikä sitä saa oikein purettua.

No nyt tuli ajatus, että jos tuloputki ottaa tankin pohjaan. Pitää tarkistaa tuo asia, mielestäni tankki ei ollut lommolla.

Mitähän muuta voisi kokeilla.

Että mä vihaan pienkoneita. Autot on paljon helpompia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei ole kovin paljon ollut noita kumituttivehkeitä työn alla... Ilmeisesti kumituttejakin on kokeiltu useampia, lähinnä tuli mieleen, että olisiko siinä joku takaisku, ja tutti eksynyt väärinpäin.

Itse pitäisi varmaan jossain vaiheessa kaivaa vuoden -82 tai -83 puutarhajyrsin varastosta työn alle. Pari vuotta sitten viimeksi käytin. Tankkasin pienkonebensalla tankin piripintaan, ja oireiden perusteella kävi niin, että kalvo hajosi. Juuri ja juuri sai hommat tehtyä loppuun, kun vajensi tankkia. Uusi huoltosarja kalvoineen hommattuna, ei puutu kuin tekeminen. Ei oikein huvittaisi, kun tietää mitä taistelua se voi olla noiden kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=RhYo3TCEego
Tässä strap-onissa ei ole kumituttia, mutta vastineeksi helkutin paha ääni!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin