Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Täältäkin löytyy ledivalopotilas. Kerran tutkin asiaa sen verran, että tinailin kaikki piirilevyn juotostäpät varmuuden vuoksi uudelleen jos olisi ollut kylmä juotos josain.
Ei auttanut oireeseen.
Puhaltimen ja lämmönsäädön ledit palaa miten sattuu. Puhaltimen valot saa toisinaan sammumaan jopa niin että osa keskeltä on pimeenä.

Piirilevyllä on sen verran elektroniikkaa, että epäilen jonkun elkon kuivumista ja sitäkautta aiheuttaa häiriöpiikkiä laskuripiireille joka ohjaa ledien syttymistä.

Pitäisi ottaa uudelleen tutkintaan, viimeeksi vaihdoin mittariston polttimoita ja samalla kertaa tuotakin koitin ehjätä sen tarkemmin perehtymättä ennakkoon sen toimintaan.

Löytyisikö jostain kytkentäkaaviota ohjainkortista?

Tuollainenkin paneeli on näköjään olemassa ykään.
https://www.youtube.com/watch?v=Am-hPLNxcVQ" onclick="window.open(this.href);return false;
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Helpottaisi aika paljon, jos voisi lainata toimivaksi tiedettyä panelia, tai testata panelia autossa, jossa on toimiva paneli. Elkovika ei tosiaankaan ole pois suljettu, vaikka tuo onkin ajalta ennen niiden epidemiaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kolvi kuumaksi ja elkot uusiksi. Samoin ne piirit joista saa jonkun numeron ja vielä onnistuu sellaisen hankkimaan
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Luigi kirjoitti:Helpottaisi aika paljon, jos voisi lainata toimivaksi tiedettyä panelia, tai testata panelia autossa, jossa on toimiva paneli. Elkovika ei tosiaankaan ole pois suljettu, vaikka tuo onkin ajalta ennen niiden epidemiaa.
Ostin toimivaksi tiedetyn panelin ja se tekee aivan samaa. Onhan se mahdollista, että myyjä puhui potaskaa ja ostamassani paneelissa on sama vika. Kaikki elkot vaihdettu ja _kaikki_ juotokset juotettu uudestaan jo marraskuussa.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuo ohjainkortin kaavio olisi kyllä nyt se graalin malja.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ledit siis palaa kaikki, mutta toimiikos säädöt siitä huolimatta? Nyt vaikuttaa siltä, että jostain pääsee ehkä vuotamaan jännitettä antureiden puolelle, ja mennään "ikkunan" ulkopuolelle. Melkeinpä kokeilisin vastuksen kanssa maadoittaa asentoantureiden tuloja. Ohjauslaatikkoon tuskin löytyy kytkistä, mutta jotain arvailuja voisi tehdä, jos saisi sisältä kuvan - lähinnä millaisella piirillä on esim. ledien ohjaus tehty. Itse toteutin lämpö- ja bensamittarin aikoinaan LM3914:llä.

Tuossa muuten kytkis muillekin ihmeteltäväksi. Vasemmanpuolimmaisin moottori on tuuletin, sitten kolme viereikkäin olevaa ovat raitisilmaläpän ohjaus, ilmanjaon ohjaus ja viimeisenä kylmän/lämpimän sekoitus:
Y10.jpg
Y10.jpg (81.13 KiB) Katsottu 3157 kertaa
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mikä on tuo lämpötilan säätömoottorin sisällä oleva komponentti (neliö jossa nuoli yli) ? NZ-johdossa ja ilmeisesti maapuolella? Onko se vain diodeita varten, vai voiko liittyä moottorin asentotietoon?
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

VTO kirjoitti:Mikä on tuo lämpötilan säätömoottorin sisällä oleva komponentti (neliö jossa nuoli yli) ? NZ-johdossa ja ilmeisesti maapuolella? Onko se vain diodeita varten, vai voiko liittyä moottorin asentotietoon?
Se on siellä moottorin sisällä. Veikkaisin, että estää vain oikarin jos väärä kytkentä.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Niin onko nyt ongelma siis se, ettei lämmönsäätö toimi, vai se ettei puhallustehon säätö toimi? Vai molemmat/mikään ei toimi?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Se vähän riippuu päivästä ja auringon asennosta.

Kuukausi sitten toimi kaikki paitsi valot paloivat kaikki kun sääti lämpötilaa, mutta itse säätö toimi.
Nyt ei enää toimi kuin puhalluksen nopeuden säätö, mutta se voi pysähtyä koska tahansa.
Moottori on vaihdettu.

Tää on kuin korjaisi rikkinäistä kondomia.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Huikko kirjoitti:Tää on kuin korjaisi rikkinäistä kondomia.
Tuohon auttaa vasektomia....laita piuhat poikki? Loppuu se valojen palaminen. :mrgreen:

Mutta vakavasti puhuen, tuon takia meinasin itse menettää järkeni jo mainitsemani tapauksen takia. Ei minulle jäänyt mitään muuta mahdollista vikapaikkaa enään mieleen, kuin se keskellä kaikkea oleva maapiste. Maavikahan saa aikaan ihan vaikka mitä, millä ei välttämättä tuntuisi edes olevan mitään tekemistä itse maapisteen kanssa (kaverin serkun nissan primera. Peruuttamalla kulki rajoittimeen, kaasu lattiassa kierti rajoittimeen, mutta kytkin painettuna ja/tai vaihde päällä 2800rpm ja mustaa savua, radio soi todella voimattomasti ja volumen vääntäminen riittävän isolle sai auton sammumaan. Oli takavalossa maavika).

Voisiko tuota kokeilla vetämällä lisämaita jokapaikkaan? Onko siellä säätöpaneelissa lähtöä maalle? Jos jokaisen komponentin maattaisi tilapäisesti johonkin pulttiin/suoraan akkuun, niin ehkä auttaa. Tosin tällöinkin se sekopäinen maapiste voi silti sotkea toiminnan ihan kokonaan...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tein ylimääräiset maajohdot aika monesta pisteestä suoraan miinusnapaan. Ei vaikutusta. Tuo elko+laskuripiiri on hyvä ajatus. Täytyy koittaa löytää uudet piirit ja vaihtaa ne.

Tämä toimii sataprosenttisesti ennen Bella Italiaa ja on MR-kilvissä. Luovuttaminen ei kuulu luonteenpiirteisiin. Asiaton kiukuttelu kylläkin, mutta siitä saa jotenkin jännästi virtaa jatkaa :D

Harmi, että osanluovuttajia on vähänlaisesti. Muuten voisi osia vaihtelemalla poissulkea helposti asioita.

Tässä kuitenkin oltiin jo melkein maalissa. Ainoastaan lämpötilaa osoittavat ledit eivät toimineet oikein. Työtä, työtä ja työtä. Tämä on enemmän aivotyötä kuin joku moottoriremppa. Hyvää vaihtelua :)

Mitä kauemmin tämä haraa vastaan, sitä todennäköisemmin se laitetaan kuntoon.
Tulee mieleen kytkimen pettäminen seiskasta 11 tuntia ennen kuin piti olla Kalajoella. Hyvin ehdittiin uusia kytkin ja ajoissa paikalle. Jos se olisi hajonnut edellisellä viikolla, niin olisin varmaan perunut ja laitellut sitten kun siltä tuntuu ..
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Minä en usko piirien vaihtelun tuossa auttavan. Vika on laatikon ulkopuolella, koska ledien sekoilun lisäksi sekoilee koko toiminta, ja kahdella eri boksilla.

Kuvien perusteella, koskaan ei tarvinnut purkaa tuota systeemiä: Se VTO:n kyselemä komponentti lienee jonkunlainen potentiometri ja on todennäköisesti vain ja ainoastaan ledinäyttöä varten. Keskimmäisessä moottorissa (suuntauksen valinta) asentotunnistin on itsessään, ja se hakee itse oikean asennon samaan tapaan, kuin tuulilasinpyyhkijän moottori lepoasentonsa. Boksi vain tarjoaa virtaa johonkin niistä asennoista, niinkuin tuulilasinpyyhkijän moottorille tulee jatkuva virta virtojen ollessa päällä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Isola »

VTO kirjoitti:Mikä on tuo lämpötilan säätömoottorin sisällä oleva komponentti (neliö jossa nuoli yli) ? NZ-johdossa ja ilmeisesti maapuolella? Onko se vain diodeita varten, vai voiko liittyä moottorin asentotietoon?
Potentiometri. Kertonee moottorin asennon ohjainpurkille.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Silloinhan sen voisi olettaa vaikuttavan ledeihin kun on potikka
Vastaa Viestiin