Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 15.09.2020 18:49

Tilasin kaksi sinistä maaliruiskua niin on pohjamaalille ja pintavärille omansa (automaalit.net) ja vannemaalia purkin kun oli suht halpaa 18.90 eur litra (automaalit.eu).
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 15.09.2020 20:14

Ehdotuksia pohjamaalin suhteen? Olisiko joku harmaa 1K happomaali?
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Uno_mas » 15.09.2020 22:44

Sharedoc kirjoitti:Onko väliä millainen vedenerotin? Itse ajattelin tollaista heti kompuran säiliön lähtöön

https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000022919


Kaippa tuo asiansa ajaa. Ainakin siinä on iso ilman läpivirtaus. Kuvassa näyttää ihan SMC:n vedenerottimelta. Jos tuo on SMC:n tekemä niin sitä ainakin minä pidän laadukkaana.
https://www.biltema.fi/tyokalut/paineilma/paineilmatarvikkeet/paineensaatimet/suodattimella-varustettu-paineensaadin-2000022917 Itse varmaan ostaisin tämän ja ottaisin sille ilman suoraan kompuran säiliöstä.

Ne ihan pienet vedenerottimet kuristaa ilman virtausta aika rankasti. Sama koskee perus kompressorien paineensäädintä, sekin kuristaa ilman virtausta. Ostin 20L hiekkapuhalluspytyn ja siinä tuli mukana juurikin semmoinen pieni vedenerotin/paineensäädin. Pois sen joutui ottamaan ja laittamaan tilalle kunnollisen.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
 
Viestit: 53
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 16.09.2020 04:54

Eikä mikään SMC:kään toimi jos sitä vettä tulee paljon. Jollei ole jaloilla seisova teollisuusmalli. Sen takia on ensiarvoisen tärkeää että missä se kompressori sijaitsee.

Ja siltikin sitä vettä tulee miltei aina, joka ajoittain tukkii hiekkapuhaltimen. Sen takia tämä on vähemmän toivottu aika tehdä niitä hommia. Kevät ja alkukesä on parhaita. Tai kovilla pakkasilla.

Hyvä kerros epoksia tms aina pintamaalin alle, muuten huokoset tuppaa äkkiä ruosteen läpi. Ja se Luigin mainitsema hapotuskaan ei haittaa kun sinne huokosiin sitä ruostetta jääpi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6937
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 16.09.2020 18:29

Kiitos neuvoista. Taidan hankkia tuon bilteman painesäädin-vedenerotittimen mutta käyn paikanpäällä liikkeessä vielä mittailemassa sitä kun en saa kuvan perusteella koosta oikein kuvaa mahtuuko se suoraan tuon hankkimani kompuran lähtöön. Sen pitää varmaan olla aivan pystysuorassa.

Onko näin että epoksit ovat 2k maaleja siten rankasti myrkyllisiä hengittää? Minulla ei ole maskia jossa koneellinen ilmansyöttö. 1k maalit ovat vähemmän vaarallisia? Vai täytyykö hommata joka tapauksessa ilmansyöttömaski?
Jos kyllä, niin onko suosituksia?
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Uno_mas » 16.09.2020 20:03

Se on ihan totta ettei mikään perus vedenerotin toimi, jos vettä tulee reilusti. On tämäkin tullut todettua.

Kyllä, pystyssä pitää vedenerottimen olla.

Tämä maalijuttu onkin hyvä, kun myös mulla aikeissa puhaltaa ja maalata vanteita.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
 
Viestit: 53
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Luigi » 16.09.2020 22:56

1k maaleissa on liuottimia, mitkä on ihan yhtälailla epäsuositeltavia hengitettäviä. Epoksit olen ruiskuttanut ulkona katoksessa, muut tallissa, johon on mahdollisimman hyvän ilmanvaihdon yrittänyt saada (huonolla menestyksellä) ja käytössä on ollut kaasu + partikkelisuodattimella oleva puolimaski.

Teollisuusepoksit on tehty puutteellisissa oloissa käytettäväksi, jotkut saa ruiskuttaa vaikka pakkasella, kunhan pinta on kuiva. Ne tosin vaativat pitkän asettumisajan (useampia kuukausia), jos haluaa automaaleille hyvän tartunnan. Toisaalta järjestelmään kuuluvaa polyuretaanipintamaalia ohjeen mukaisesti käyttäessä saa todella lujan pinnan - esim. aurat ja lumilingot maalataan siten.

Pintamaalien alle käytin Automaalit.netin myymää Trotonin Epoxy Primeriä, joka on vaikuttanut olevan ihan ok tavaraa. Ohentaa pitää reilusti enemmän, kuin ohjeessa neuvotaan. Veikkaan valmistajan näin kiertäneen VOC-päästärajoja. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8590
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 17.09.2020 04:16

Ulkona maalaamista minäkin olen harrastanut ja se tarkoittaa täälläpäin käytännössä toukokuun loppupuolta tai elokuu/syyskuu/lokakuu. Muulloin on sääskiä tai liian kylmää. Joutuu myös vielä lisäksi odottamaan tuulettomia iltoja.

Katselin noita paineilmahengistyssuojaimia ja löytyi ainakin tällaiset tuotteet

https://www.staypro.fi/turvallisuus/hen ... ml-2540094

https://www.staypro.fi/turvallisuus/hen ... -m-2540053

Sitten tarvisi vielä toisen kompuran syöttämään maskia. Mulla on vanha 1.5kW/25L-kompura jota voisi käyttää siihen.

Painemaski olisi ihan hyvä hiekkapuhalluksessakin.

Täytyy vielä miettiä paineilmamaskin hommaamista, onko tarpeen tässä vaiheessa, vai maalaisiko nuo vanteet vaan kylmästi ulkona. Kesäähän on vielä jäljellä.

Trotonilla olisi kilikalipullossa 1k epoksipohjamaali, mites tämä? Ainakin arviot oli pääosin kehuvia.

https://www.automaalit.net/300006380

Akkukopan kansi tuli ja sekin näyttää kaipaavan maalia
Liitteet
DE4CEA9F-B85B-4B2A-9814-EF8563947705.jpeg
DE4CEA9F-B85B-4B2A-9814-EF8563947705.jpeg (116.75 KiB) Katsottu 387 kertaa
66774E88-5785-4D14-BB1E-FBBE854E75D1.jpeg
66774E88-5785-4D14-BB1E-FBBE854E75D1.jpeg (127.18 KiB) Katsottu 387 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 17.09.2020 07:47

Mielestäni 1K maaleissa on enempi liuottimia joten olen pitänyt niitä vaarallisempina. 2K ei tarvitse liuotinta kovettumiseen, vaan pelkästään ohentamiseen jos käyttää ruiskua.

Aktiivihiilisuodatin orgaanisille liuottimille on itselle riittänyt sisätiloissakin, mutta ehkä olen turhan rohkea. Maalauskopissani on toki tuuletin ja huuva mutta joskus kun enempi maalaili niin ilma oli melko sakeana. Paineilmamaksi kuulostaa overkilliltä jos ei maalausta tee päivittäin. Tosin ruiskuksikin on riittänyt yksi kirpputorilta ostettu.

Enempi ongelma ollut kun noi maskit/suodattimet vaihtuu koko ajan. Aina koittanut katsella jotain laadukkaampaa jolla olisi jatkoakin, niin eipä siihen muutaman vuoden jälkeen mistään normikaupasta suodattimia saa. Tullut sitten käytettyä samoja suodattimia turhan pitkään.

Asiasta vihtahousuun, keväällä taas katselin suodatinta, nyt ihan hiontapölylle niin Motonet ja Puuilo myy jotain halparoskalta vaikuttavaa masia johon pelkkä hiukkassuodatin maksoi jotain ihan järkyttävää 15-20€/pari????

Tilasin sitten kiinasta 3M kopion ja siihen 50kpl vaihtosuodattimia yhteensä alle kympillä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6937
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Luigi » 17.09.2020 08:33

Punton maalaukseen tein autokatoksesta maalauskammion:
https://drive.google.com/file/d/1lmhv0s ... sp=sharing
Laitoin kattoonkin pressun, ettei maalisumusta pökräävät hämähäkit tipahtele tuoreelle maalipinnalle. Kyllä sinne maalipinnalle pari ötökkää silti jostain löysi, mutta ne oli helppo tasoitella pois maalin kuivuttua. Mahdollisella seuraavalla kerralla pitää kyllä viritellä joku puhallin puhaltamaan tuonne ilmaa suodattimen läpi, ja laittaa "pimeälle" puolelle paremmat valot. Kun ei näe mitä tekee, niin se näkyy kyllä lopputuloksessa. Kesäkuuta oli tuon maalauksen aika.

Epoksihartsien ongelma on niiden allergisoivuus, siksi kannattaa suojautua hyvin epoksia käyttäessä. Sillä tuskin on eroa, onko 1k vai 2k, jälkimmäinen vain on todennäköisesti parempaa lopputuloksen kannalta.

Flavian maalasin osissa rintamamiestalon autotallissa. Roskaa tuli pintaan paljon, mutta ne sai hiomalla ja myllyttämällä pois. Metalliväri kun ei ollut kyseessä, niin lopputuloksessa ei näy se, että keula, perä, katto ja luukut on kaikki maalattu eri kerroilla. Seinässä oli kanavapuhallin puhaltamassa ulos, ja savupiipun kautta oli myös poisto painovoimaisesti, joten taloon sisälle ei juuri maalinkäryä tullut. Ilma oli kyllä todella sakeana, ja vaatteet ja rillit tahmaiset maalisumusta, samoin kaikki mikä ei ollut tallissa peitettynä. Aktiivihiilimaski suojasi silti niin, etten ainakaan itse huomannut mitään imppaamisen oireita.

Paineilmamaskille pitäisi olla öljytön kompura. Öljysumu kun ei sekään kovin terveellistä ole.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8590
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 17.09.2020 09:01

Olen lukenut ghettomaalaussäiettä mielenkiinnolla.

Entisöintimielessä vanhat 1k liuotinpohjaiset sopivat paremmin tässsä tarpeessa mikä minulla on koska maalit olivat sellaisia 60-luvulla.

Tuo minun vanha kompura on öljytön mutta siinä voi olla ruostetta säiliön pohjalla koska vedenpäästöruuvikin on ruostunut kiinni. Mutta vedenpoistajassa on hieno suodatin joka varmaan poistaa ruostehituset. Eikä rauta ole myrkyllistä. Kannattaa varmaan pitää vanha kompura kunnossa jos/kun hommaa joskus painemaskin.

Käyn vielä paikallisessa maaliliikkeessä kysymässä neuvoa pohjamaalin suhteen. Muistelen kun viimeksi jonotin siellä vuoroa että niillä näkyi 1k ja 2k happopohjamaalia kilikali-purkeissa hyllyssä.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 18.09.2020 08:05

Tavaraa tuli
Fiat 600 merkki konepeltiin taakse
Tunkki
Tunkin kumikiinnikelenkit
Pakoputken läpiviennin tiivistehuopapalat
Liitteet
ACD78C53-B329-4761-B45F-2F76DB07F6A0.jpeg
ACD78C53-B329-4761-B45F-2F76DB07F6A0.jpeg (126.81 KiB) Katsottu 275 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 19.09.2020 11:04

Apparin puolen etujarru näyttää pinnasta rasvaisella. Olkatapissa näyttää olevan rasvanippa. Täytyy rasvata koska ohjaus oli epätavallisen jäykkä. Raidetangon pään suojakumissa on murtumia, joutuu uusimaan. Iskarin yläpään kumi on pykinyt.
Liitteet
88079440-3C45-4F36-83EB-472430EEC3AD.jpeg
88079440-3C45-4F36-83EB-472430EEC3AD.jpeg (133.14 KiB) Katsottu 187 kertaa
4D75F86C-FB69-439A-99A2-8C418E430CFD.jpeg
4D75F86C-FB69-439A-99A2-8C418E430CFD.jpeg (133.47 KiB) Katsottu 190 kertaa
8D7A53F7-D0D2-4593-84CA-6624A9D03CA4.jpeg
8D7A53F7-D0D2-4593-84CA-6624A9D03CA4.jpeg (141.73 KiB) Katsottu 194 kertaa
F96B1DD4-6D79-4F12-9961-B5674855AC61.jpeg
F96B1DD4-6D79-4F12-9961-B5674855AC61.jpeg (118.64 KiB) Katsottu 195 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc päivämäärä 20.09.2020 06:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 19.09.2020 11:38

Apparin etujarru avattuna näyttää ettei jarrusylinteri ole vuotanut. Jarrurukengissä on pintaa kuin uusissa. Myös jarruletku on ehjä. Mutta pyörän navan sisäpuolen stefa näyttää korkanneen. Tilasin samantien uuden Motonetin kautta.
Liitteet
3512C655-3A5C-40A9-97D6-68DE256E41CD.jpeg
3512C655-3A5C-40A9-97D6-68DE256E41CD.jpeg (127.19 KiB) Katsottu 178 kertaa
119714DB-B727-45E7-8B5E-7D64A79C4EBE.jpeg
119714DB-B727-45E7-8B5E-7D64A79C4EBE.jpeg (126.33 KiB) Katsottu 180 kertaa
9ED83808-8A90-4D7E-B71E-58223A358EB7.jpeg
9ED83808-8A90-4D7E-B71E-58223A358EB7.jpeg (153.34 KiB) Katsottu 183 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

ViestiKirjoittaja Sharedoc » 19.09.2020 13:02

Apparin puolen takajarrun jarrurumpu on tiukasti kiinni eikä lähde puuvasaralla lyömällä. Täytyy ottaa järeämmät työkalut käyttöön eli ulosvetäjä. Ulosvetäjänkin kanssa saa hakata puuvasaralla tovin ennenkuin rumpu irtoaa. Täälläkin paikat ovat kuivat. Sensijaan etummaisen kengän säätövara on jo tapissa. Kengän etäisyyden säätömutterin pää jarrukilven takana on nuljaantunut pyöreäksi. Pystyyköhän säätömutteria uusimaan?
Liitteet
06A97C60-F780-479D-8BB0-AB6CFDA6D576.jpeg
06A97C60-F780-479D-8BB0-AB6CFDA6D576.jpeg (135.06 KiB) Katsottu 160 kertaa
EEE59471-391E-4659-86E0-0D0C1D36A8EB.jpeg
EEE59471-391E-4659-86E0-0D0C1D36A8EB.jpeg (128.65 KiB) Katsottu 162 kertaa
819E4356-57E1-4488-832D-F8FF004D6434.jpeg
819E4356-57E1-4488-832D-F8FF004D6434.jpeg (140.8 KiB) Katsottu 168 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
 
Viestit: 122
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron