Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Aero
Viestit: 14
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Tuikut tuli kaupasta haettua ja kaupassa vilkaistessa näytti että paketissa on sitä mitä pitääkin, mitä nyt pienenä miinuksena polttimoita ei mukaan tullut. No, ei siinä, hyllystä Philipsin hooneloset kyytiin myös. Samalla hoksasin kysyä, että olisiko Sepolla myydä hitaan ajoneuvon kolmiota, kun tajusin että tästä sellainen puuttuu. No sehän löytyi, joten kyytiin vaan ja loppuriville vieno 230e summa. Valot kun oli sen 210e, niin ihan kohtuuhintaset minusta oli peltinen kolmio ja polttimot.

Kolmion paikkaa mietin, että se ei saa haitata näkyvyyttä taaksepäin ja auralle, kuten näkemäni asennus vasemman lokasuojan päällä. Se ei myöskään saa haitata tankkaamista tai takanostolaitteen toimintaa/käyttöä, eikä olla kauheesti alttiina kivisuihkuille tms. Lisäksi vanha säädös (uutta en löytänyt) sanoo näin:
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista (kumottu), https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/2006/20060274#L4P16 kirjoitti: Hitaan ajoneuvon kilpi on sijoitettava ajoneuvon taakse keskelle tai vasemmalle puolelle enintään 10°:n poikkeamalla suoraan taaksepäin suunnattuna enintään 2,40 metrin korkeudelle.
Iteroituani sopivan kohdan taiteilin parista naulauslevystä ja kulmaraudasta tälläsen äärimmäisen komeen telineen:
Kuva

Ja siihen se istahti - hieman vasemmalle puolen, suoraan taaksepäin suunnattuna ja käytännössä täysin näkyvyys- ja haitattomuustavoitteiden mukaisesti:
Kuva

Yhden vinotuen vielä kyllä tuohon taiteilen, sen verran tuli massaa toteutukselle että en halua sen heiluvan vain nykyisen kiinnityksen varassa.

Seuraavaksi leipomaan valohommaa kuosiinsa. Tonkasin ekan umpion auki ja totesin, että paketista tosiaan puuttuu polttimo, mutta puuttuu myös kanta, enkä sitten jaksanut alkaa tekemään johdotuksia vajaaseen malliin, joten jätin johtohomman vielä myöhemmäksi ja rupesin pohtimaan kiinnityksiä. Vanhastaan lampuille on pienet kiinnikkeet, joilla ne asettuu kutakuinkin ylimääräisen keulakehikon tasalle. Uudet tuikut on isommat, joten se herättää kysymyksiä ja mallasin toista vanhalla kiinnikkeellä. Hieno Lauri Tähkä -imitaatio siitä tuli, mutta ei kovin kaksista asennussuoritusta:
Kuva

Valo törmää sekä yläreunaan että kiinnikkeen pultinkantaan. Tarttee siis viedä uusia valoja vähän taaemmas, porrastaa hitusen alemmas ja myös vähän sisemmäs leveyssuunnassa. Ei sinänsä paha rasti, mutta tarttee tietty tehdä. Pääseepähän reenaamaan vähän metallityötaitoja samalla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina // Alfa Romeo 33 P4 // BMW 335ix // Saab 99GL // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 7259
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ehkei ihan kauheasti kannata noihin keulavaloihin uhrata aikaa, kun jäävät sen verran hyvästi kauhan taakse. Katolle vaan kunnon valoa joka suuntaan.

Yksi homma mikä pitäisi itse tehdä, niin rakennella katolle uusia johdotuksia. Nyt tulee kaikki sähköt yhden konehuoneessa vasemmalla puolen takana sijaitsevan 25A sulakkeen kautta. Puhallin, etu ja takavalot ja kattomajakkakin kun sellainen vielä oli. Vanhalla puhaltimella joka saattoi nappasta koteloon kiinni, paloi joskus sulake kesken työnteon pimentäen kaiken. Silloin oli eteenkin 4xH3 eli vissiin alkuperäiset valot (toki tallella). Nykyiset etuledit taitaa olla 120W eli ei paljoa vähempää. Hetken aikaa oli Xenonit ja ne oli kyllä hyvät, mutta kärsi johdotuksen vajavuudesta eli virran puutteesta.

En tiedä miten nuo sähköt on tulleet katolle aikaisemmin, sen verran sekavaa tämänkin yksilön sähköt on.

Niin ne keulan etuvalot, ei taida toimia tällä hetkellä ollenkaan kun toi rattikonsolin sulakerasia on mitä on, pitäis kaikki taas putsata. Mutta en ole niitä kaivannutkaan, tien päällä jäävät kauhan taakse joten parkit ja kattovalot on oleelliset.

Lokasuojan kolmio on siipiruuvilla näppärästi irroitettavissa. Tuolla se on tallissa, sitten saatan laittaa paikoilleen jos lähden hiukan pidemmälle kuin postilaatikolle (1,5km päässä).
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 14
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sämpy kirjoitti: 11.06.2021 06:58 Ehkei ihan kauheasti kannata noihin keulavaloihin uhrata aikaa, kun jäävät sen verran hyvästi kauhan taakse. Katolle vaan kunnon valoa joka suuntaan.
Sinänsä totta, mutta mulla on semmonen pinttymä ajovalojen suhteen, että ajoneuvossa pitää olla sellaiset valot, että ainakin teoriassa voisin itse ajaa sitä vastaan pimeällä ilman että valaistus ottaa kupoliin. Tuo ei onnistu jos ainoat valot on työvaloja.

Lisäbonuksena tosiaan saa verestää metallityötaitoja, kun ei ole hetkeen tullut ihmeempiä hitsuuteltua. Mun on jotenkin vaikee alottaa mitään harjottelua ihan vaan harjottelun vuoksi, mutta kun on joku aihe miksi tekee, niin motivaatiota on ihan eri malliin.

Mutta nyt ne on paikoillaan ja toimii (suuntauksia tarttee vielä pimiällä katella):
Kuva
Sämpy kirjoitti: 11.06.2021 06:58 Lokasuojan kolmio on siipiruuvilla näppärästi irroitettavissa. Tuolla se on tallissa, sitten saatan laittaa paikoilleen jos lähden hiukan pidemmälle kuin postilaatikolle (1,5km päässä).
Näppärää sinänsä, mutta olen 107% varma, etten muistaisi sitä ruuvailla paikoilleen silloin kun lähtee tien päälle :D. Parempi tuo minusta on, että sille on hyvä kiinteä paikka.

Tiettyhän jos sen saranoisi siihen lokasuojaan, niin sen voisi kääntää pois edestä jos häiritsee.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina // Alfa Romeo 33 P4 // BMW 335ix // Saab 99GL // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Vastaa Viestiin