Laineksen 127 pikkumusta '81

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Noniin auto ei tullut omaan talliin talveksi, mutta kävi syntistä kyllä laitettavana kaverin tykönä.
Mutta koska Fiatien laitto on niin pirun lystikästä jäi minullekin jotakin pientä laiteltavaa, kuten pissapojansäiliö, ikiliikkujapyyhkimet ja sähköjen siistintää.

Joka tapauksessa auto on nyt kotona saarijärvellä ja odotan innolla tulevaa kesäautoilukautta :D
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Yhtä ja toista pientä laitettu autosta kuntoon siistinnän merkeissä. Pissapojaksi valikoitui Fixuksen valikoimasta pikkunäppärä 1,2 litrainen. Lisäksi olen käynyt kaikki mahdolliset sähköliittimet läpi contact cleanerin kanssa ja vaihtanut taas vesipumpun. Taisi olla kolmas vp mun omistajuuden aikana minkä olen tuohon swappi 1050 moottoriin vaihtanut. Olisin kanssa laittanut jo ne paremmat Sportin etupenkit paikoilleen, mutta tarvitsen vielä laittiaan pultattavat kiskojen alaosat. Aikaisempiin Sportin lestoihin oli tehty modi jossa oli vaihdettu kapeammat Seat seiskan kiskot penkkeihin ja koska oma autoni on italiaano piti kapeammat kiskot vaihtaa autoonkin. Autoni orkkis kiskot olen joko hukannut tai myynyt originaali penkkisarjan kanssa. Täähän rupeis oleen leimaa vaille valamis ajoneuvo.

Kuva Huonohko kuva mutta kyllä tästä jotakin selvää saa kiskojen eroista. Oikean puoleinen on italo Fiatin kiskolla kuten pitäisi.

Kuva
Piloille rei'itetyn Sportin hattuhyllyn päälle löytyi tuollainen komea Hankkijan pyyhe :D
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Auto katsastettu tänään liki huomautuksitta.
Jostakin mystisestä syystä tyhjäkäynti katosi eilen ja yllättäen eka yritys konttorilla kaatui O2 ja HC arvoihin. Onneksi likeltä löytyi korjaamo missä osattiin ottaa päästöt oikein vanhasta autosta. Tyhjäkäynti parani kun seosruuvia aukaisi 3/4 kierrosta, mutta auto vetää kunnolla maantiellä kun ryyppy on päällä. Ilman ryyppyä booaa ensin ja lähtee pienen tuumauksen jälkeen vetämään. Otan viikonloppuna kaasarin auki ja tarkistan bensanpinnan korkeuden sekä putsaan mahdolliset moskat pois. Kaasuttimena on Sportin Weber 32/250 DMTR käsiryypyllä.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Komiasti ajettihin peräkanaa Kemoralle "seiskamööttihin"! Hieno peli tuo "Pikkumusta", ja tämä yksilö alkaa muistuttaa Sporttia hetki hetkeltä enemmän. Toivottavasti saat vetoalueen ongelmat hallintaan, niin ajomukavuuskin paranee olennaisesti. Muutenhan tuo taisi luotettavasti kyllä pelata koko 127-tapahtuman ajan?
IMG_5668[1].JPG
IMG_5668[1].JPG (149.03 KiB) Katsottu 10266 kertaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Komia kuva.

Joo olis kyllä toivottavaa että ajettavuuden moottorin suhteen saisi kuntoon. Voi olla että kanavat on avarrettu liian suuriksi tai tuo virikansi tarttis kaveriksi vakioa jyrkemmän nokan.
Tai sitten mä vaan kaivan jostakin oikean sportin tekniikan ja naitan siihen Stellan 5-v vaihdelaatikon. Toki silloin pitäisi selvittää saako 903 ja 1050 kytkinkopat vaihdettua ristiin.

Ideoita siis on, mutta aika ja likviditeetti laittavat vastaan.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

No niin auto vetää nyt hienosti kun pesin kaasarin, puhalsin bensalinjat puhtaiksi ja vaihdoin kaikki kumiletkut uusiin.
Lähdin tänään rinta rottingilla ajelemaan ja kokeilemaan auton toimivuutta Seinäjoen tapahtumaa silmällä pitäen.
Tankkauksen jälkeen kuului ylimääräistä kilinää jostakin jakopään paikkeilta, auto sivuun ja pellin aukaisu paljasti että jakopään kohdalla konepellissä on öljyraita.
Varovainen ajelu kotiin ja tutkimaan. Ilmeni että nokkapyörän kopan taustapelti on enään yhdellä pultilla kiinni ja tausta se koppa heiluvat, kun pultteja tulisi olla kolme. Samat pultit kiinnittävät myös nokka-akselin kannatinlaakerin 1050 moottorissa kanteen. Öljyraippa on siis tullut jonkin pultinreiän kautta. Pikainen kokeilu uudella pultilla ja huomasin että jokaisesta reiästä on kierre kaput. Lievästi sanoen alkaa riepoa, ettei saa ajettua yhtäkään pitempää pätkää ilman hankaluuksia. Luulen vähän ettei kierteitä saa korjattua kansi paikoillaan. Jakohihnaa ja laturinremmin ovat kanssa saaneet oikeen kunnollisen öljykylvyn eli nekin olisi vaihdettava. Plääh miten paskaa tuuria.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eikö mahdu helicoilia tekemään?

Jos mahtuisi, niin helicoili laakerilukitteella kiinni --> ei porsi ne kierteet enään ikinä. Katkee pultit ennemmin.
Minkä huollan, sen korjaan...
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Nyt kannessa on ollut ilmeisesti kierteet M6 pulteille. Koitan tehdä M8 kierteet tilalle ja uudet pultit kierrelukitteella. Enste tarvitsee saada Autodocilta osat himaan. Tilasin jakoremmin, laturinremmin ja nokka-akselin stefan.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Seiska laitettu kuntoon. Saas nähdä kuinka kauan nyt toimii...
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

No niin kesä on sujunut enemmän tai vähemmän kaasarin ja sitä myöten vedon kanssa tapellessa. Aikomuksena oli käydä auton kanssa penkissä, mutta se on vielä jäänyt.
Ajokauden päätti omaan pihaan vaihteensiirtotangon katkeaminen vaihdekepin juuresta. Kaikkea nää italialaiset osaakin tehdä :)
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

No niin sain vihdoinkin aikaiseksi kömpiä auton allle ja vaihtaa siirtotangon. Sain samalla todetuksi, että tarttoo tilata Samilta vaihteensiirron helasarja.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Auton kanssa touhailtu rauhaksensa. Kaasarin otin irti, purin ja putsasin ja kasasin korjaussarjan kanssa. Vaihdekepin tankoa vaihtaessa huomasin että keskiputken ja takopöntön välinen liitos vuotaa. Sen tilkitseminen vois auttaa toivottavasti korkeaan HC arvoon. Paremmat Sportin etupenkit menee verhoilijalle tänne Saarijärvelle tammikuun mittaan. Sovin että ovat vappuun mennessä valmiina. Tarttis siis ottaa ja takoa espanjan seiskan kiskot lattiasta irti, jotta saan italian seiskan omat lattikiskot takaisin. Onneksi Seatin kiskoja ei ole hitsattu liian monella täpällä kiinni... Kaikkea pientä on siis olis työlistalla.
Viimeksi muokannut JLaines, 08.01.2020 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Korkea HC-arvo on seurausta liian rikkaasta seoksesta ja/tai sytytyshäiriöistä. Pakoputken tilkitseminen ei lambdattomassa laitteessa siihen vaikuta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Tattis infosta. Kun työkseen korjaa suihkumoottorillisia vehkeitä ei autojen päästöjen muodostus juuri ole hanskassa.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jäännöshapen siis O2 pitäisi kaiketi laskea kun pakoputken tilkitsee. Sen kanssa oli ilmeisesti katsastuksessa vaikeaa.
Vastaa Viestiin