Futt > Roadsoprt
Re: Futt > Roadsoprt
Hassuja ajatuksia...
No ideat sen kun paranee tai sitte ei.
Downsizing han on tämän päivän juttu.
No tulipa tuossa mieleen kun yhden 16 naulasen 1.6 stilon teurastin.
Nyt hän mulla on ollut fire aihiona joka tietysti on hyvä kun on kevyt jne, kestävyydestä ei vielä tietoakaan.
Mutta miten mahtaisi onnistua tämä 1.6 16V pienentäminen.
Mahtaakos sinne sopia 1116cc sohc kampiakseli, tästähän tulisi 1129cc kone tuolla 55.5mm iskulla.
Hätäsen laskelman tein niin 140mm veivi olisi ok ja tuon saisi tehtyä ehkäpä bmw m42 veivistä.
+ tässä olisi se , että tähän sopii suoraan uno turbon vaihteisto, joita löytyy nurkista tarpeeksi.
55.5mm iskulla tästä tulisi todellinen kierros mylly.
Ja onhan nuo venttiilitkin aivan eri kaliperia kuin firen 72mm porauksessa kannessa.
Tämän laskennalliseski tehoks tulisi 1129cc 175.15hv joten minimi paino olisi luokassa B 918kg.
Firellä vastaavat arvot olisivat 1028cc 159.34Hv ja min paino 835kg.
Sinäänsä molemmissa on yhtä perseestä nuo nokka kotelot.
No ideat sen kun paranee tai sitte ei.
Downsizing han on tämän päivän juttu.
No tulipa tuossa mieleen kun yhden 16 naulasen 1.6 stilon teurastin.
Nyt hän mulla on ollut fire aihiona joka tietysti on hyvä kun on kevyt jne, kestävyydestä ei vielä tietoakaan.
Mutta miten mahtaisi onnistua tämä 1.6 16V pienentäminen.
Mahtaakos sinne sopia 1116cc sohc kampiakseli, tästähän tulisi 1129cc kone tuolla 55.5mm iskulla.
Hätäsen laskelman tein niin 140mm veivi olisi ok ja tuon saisi tehtyä ehkäpä bmw m42 veivistä.
+ tässä olisi se , että tähän sopii suoraan uno turbon vaihteisto, joita löytyy nurkista tarpeeksi.
55.5mm iskulla tästä tulisi todellinen kierros mylly.
Ja onhan nuo venttiilitkin aivan eri kaliperia kuin firen 72mm porauksessa kannessa.
Tämän laskennalliseski tehoks tulisi 1129cc 175.15hv joten minimi paino olisi luokassa B 918kg.
Firellä vastaavat arvot olisivat 1028cc 159.34Hv ja min paino 835kg.
Sinäänsä molemmissa on yhtä perseestä nuo nokka kotelot.
Re: Futt > Roadsoprt
Kestävyyden kannalta taitaa olla tuo 1.6 lohko parempi? Ainakin firepiltti ottaa lämmöstä herkemmin itseensä.
Ainakin 16v firen nokkakotelo on tosiaan rektaalista, mutta millästapaa tuo 1.6 16v nokkakotelo on rektaalista?
Ainakin 16v firen nokkakotelo on tosiaan rektaalista, mutta millästapaa tuo 1.6 16v nokkakotelo on rektaalista?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Futt > Roadsoprt
Molemmissa taitaa olla sisään pujotettavat nokat, ei pukeilla, eli nosto on rajoitettu?
Sen verran huolella olen Fireä keittänyt, että en sanoisi sen kovin herkästi ottavan itseensä. Wesun suunnitelmat kuulostaa senkin takia mielenkiintoiselta, etten tiedä moista kattilaa ennen tehdyn. Ja olisihan niille ongelmajätteille kiva keksiä jotain mukavaa käyttöä...
Sen verran huolella olen Fireä keittänyt, että en sanoisi sen kovin herkästi ottavan itseensä. Wesun suunnitelmat kuulostaa senkin takia mielenkiintoiselta, etten tiedä moista kattilaa ennen tehdyn. Ja olisihan niille ongelmajätteille kiva keksiä jotain mukavaa käyttöä...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Futt > Roadsoprt
Se on hyvinpitkälti saman lainen kuin 16v firenkin , molemissa nokka tosiaa mennee päädystä sisään , molemmissa on hydraulinen nostaja joka on vaikeaa korvata kiinteällä.wellu kirjoitti:
Ainakin 16v firen nokkakotelo on tosiaan rektaalista, mutta millästapaa tuo 1.6 16v nokkakotelo on rektaalista?
Tai eihän se vaikea korvata ole , mutta se välyksen mittaaminen tuottaa vaikeuksia.
Sinäänsä molemmissa on hyvä kun nokkia pystyy säätämään miten haluaa , tosin tuo fire aiheuttaa päänvaivaa kun imu nokkapyörii takaperin = nokkien asennon tajuaminen on vaikeampaa.
Sitäpä tässä meinasinkin , kun tuosta stilon koneesta menee taas kampiakseli sohoon, loppu jää vähän kuin ylimääräiseksi , paitsi jos sinne laittaa sen 55.5 kammen.Luigi kirjoitti: Ja olisihan niille ongelmajätteille kiva keksiä jotain mukavaa käyttöä...
Tulipavaan jokunen vuosi sitten tallin siivouksen yhteydessä dumpattua kaikki 1.1 sohot romuksi.
Re: Futt > Roadsoprt
Niin siis sitä lähinnä mietin tuon lämpöjen suhteen, että useammin nuo firepohjaiset tuntuisi lämmöistä ottavan itteensä kuin 1.6:t sohopohjaiset.
Itellä oli ihan siviikäytön 1.2 16V joskus ilmeisesti keitetty tai ainakin ajettu ilmaa järjestelmässä. Ei oireillut mitenkään, mutta lahden motari päästä päähän 140 lasissa sai oireet alkamaan. Kansi oli lopulta kaksi kymppiä kiero, mikä oli ainakin koneistajan mukaan niin pienessä kannessa "paljon".
Lämmöt ei tuon motariajon aikana nousseet ollenkaan normaalia ylemmäksi. Tosin myöhemmin tuli ajettua kansiremontin jälkeen 60km kaasu tulipeltiä vasten mitä koko härveli kulki, eikä oireillut mitenkään.
Ehkä se on myös käytöstä kiinni. 55.5mm iskuinen 16V kuulostaisi kyllä irstaalle.
Itellä oli ihan siviikäytön 1.2 16V joskus ilmeisesti keitetty tai ainakin ajettu ilmaa järjestelmässä. Ei oireillut mitenkään, mutta lahden motari päästä päähän 140 lasissa sai oireet alkamaan. Kansi oli lopulta kaksi kymppiä kiero, mikä oli ainakin koneistajan mukaan niin pienessä kannessa "paljon".
Lämmöt ei tuon motariajon aikana nousseet ollenkaan normaalia ylemmäksi. Tosin myöhemmin tuli ajettua kansiremontin jälkeen 60km kaasu tulipeltiä vasten mitä koko härveli kulki, eikä oireillut mitenkään.
Ehkä se on myös käytöstä kiinni. 55.5mm iskuinen 16V kuulostaisi kyllä irstaalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Futt > Roadsoprt
1.3 vaparisohos on myös 55.5 kampura.
Jos kone keittää niin samontein jos kirraa löystyneet pultit ni menee taas.
Jos kone keittää niin samontein jos kirraa löystyneet pultit ni menee taas.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Futt > Roadsoprt
Wesulius kirjoitti:Se on hyvinpitkälti saman lainen kuin 16v firenkin , molemissa nokka tosiaa mennee päädystä sisään , molemmissa on hydraulinen nostaja joka on vaikeaa korvata kiinteällä.wellu kirjoitti:
Ainakin 16v firen nokkakotelo on tosiaan rektaalista, mutta millästapaa tuo 1.6 16v nokkakotelo on rektaalista?
Tai eihän se vaikea korvata ole , mutta se välyksen mittaaminen tuottaa vaikeuksia.
Sinäänsä molemmissa on hyvä kun nokkia pystyy säätämään miten haluaa , tosin tuo fire aiheuttaa päänvaivaa kun imu nokkapyörii takaperin = nokkien asennon tajuaminen on vaikeampaa.
Ite oon miettiny, et onko mahdollista tehdä koteloon aukot mistä pääsis mittaamaan? Ilman että kotelo ihan paskaks menis? Ja tekisi irrotettavat luukut siihen..
Itselläni on yks tommonen kone pihalla, mutta en oo ehtiny/jaksanu vielä ottaa työnalle..
pessimisti ei pety.
Re: Futt > Roadsoprt
Juu , mutta kun ei ole kun 1.3 turbon koneita.väisänen kirjoitti:1.3 vaparisohos on myös 55.5 kampura.
Jos kone keittää niin samontein jos kirraa löystyneet pultit ni menee taas.