Futt > Roadsoprt

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tehdää nyt rojekti kertomusta.

Eli Vanha Fiat uno turbo trobhy (FUTT) vuosimallia 1989 ja ajatuksena olis muuttaa auto sen verran , että sopii Roadsport sääntöihin.
Mietin jonkun aikaa ja päättelin ,että luokka 1B on se ehkä jarkevin vaihtoehto, 1A.ssa mennään jo niin lujaa että taidot ja lompakko ei riitä, 1C taas vaikuttaa enempi perheautolta.
Ainakin kaaret pitää vaihtaa , kun tuossa nyt matterin alumiinikaaret.
Rengas koko on roadsportissa aika hurja näin pieneen autoon 215mm tai jopa 235mm pakko varmaa jokinlaiset lokasuoja levitykset askarrella.
Unno on kyllä kevyt auto , eli alle 800kg pääsee varmasi helposti , mutta sitten alkaa tehot olemaan aika pieniä, eli varmaan kannattaa tehdä yli 801kg
Yli 900kg uunosta tuskin saa mitenkään järkevää. eli siihen väliin lienee painon osuttava.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

:thumb:

Onnea projektille. Nämä FUTT unot on kyllä totaalisesti kadonneet maanpäältä. Hienoa että joku elvyttää vielä radalle.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Niin ja suunnitelmissa olisi , tuohon 999cc 16v fire ahdettuna , vaparina isompi kone olisi tietysti liian luotettava :mrgreen:

Sattuuko jollain olemaan irrallaan 999 firen kiertokankea , tai oikeestaan mittoja kaipaan.¨
Kammen tappi ilmeisesti 38mm ja poarus kangessa 41mm.
Yläpään tappi 18mm.
Kiertokangen pituus jotain 112,5mm ???? Pystyykö joku varmistamaan?

Vakio männän puristuskorkeus 33.9mm laessa pieni amme 55mmO ja 0.5 mm svää.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eihän elämä saa olla liian helppoa. :lol:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

999 lohko, ja siihen 16v hattu?
Jos näin, niin millä ajattelit toteuttaa riittävän palotilan?
8v koneessahan palotila on pääasiassa kannessa ja 16v koneessa taasen männässä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

GreenThing kirjoitti:999 lohko, ja siihen 16v hattu?
Jos näin, niin millä ajattelit toteuttaa riittävän palotilan?
8v koneessahan palotila on pääasiassa kannessa ja 16v koneessa taasen männässä.
Juu tätä olenkin jo pohtinut ja sopivaa veivi / mäntä yhdistelmää.
Tuo 1.4 16v mäntä olis 7.9mm matalampi PK kuin 999. toisaalta se on liian iso kun on 72mm. 1.2 16v mäntä olis sopivan kokoinen , mutta 5,9mm matalampi mahtaisko tähän löytää takomäntää turbokäyttöön.
Suzukin hayabusasta löytyisi veivi joka on 41mm kampilaakerille ja veivin pituus 119.5mm tosin 20mm tapilla mut saa siihen uuden helan.
Kawavasaki zx6r olis 70mm mäntä 2mm ylikoossa , mutta se on vielä patilla joten olis vapari rojektiin hyvä , pitää kattoo löytyykö tuohon zx6r turbo mäntää.
Joka tapauksessa puristuksia ei voi olla kovin paljon , koska painetta ja kierroksia on oltava jotta edes jotain voimaa irtoaa.
Toisaalta mielessä kävi jo sekin jos tuohon 1.4 16v kanteen suoraruikkarin suuttimet ja ..ja ..ja .
Ja miten saa venttiilivälykset mitattua kun tuo rakenne on jostain aivan kalsareista.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Välyksen mittaaminen onkin jotain jännää. :mrgreen:

Ei varmaan muuta vaihtoehtoa, kuin kylmästi laskea välys kylmänä ja mennä sen mukaan, jos ei esim. kierrosten vuoksi voi käyttää hydokuppeja.

Kyllä kait tuolla 16V FIREllä on jotain kilpaakin ajettu, liekkö siellä hydet käytössä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllähän tuo välyksen laskeminen akselin integraalista onnistuu. Tuli tuota huvikseen kasin kanssa kokeiltua.

Käykö noihin 768 firen kampirauta? Olikos näissä nyt 1,4:n kansi parempi mitä 1,2:n noin tehomielessä? Onko noissa palotiloissa eroa? Lyhyellä iskulla saisi porauksen 74 mm asti. Pitääkö ajaa 98:lla? Pumpustahan myös e85 tulee ja sisältää bensaa :roll: Noilla tempuin kärsisi jo puristustakin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.


Eikös 1.4/16V nokat ole aavistuksen äkäisemmät, mitä 1.2/16V? Taisiis "PuntoSporting" 1.2:ssa on ne äksymmät nokat (kuten myös cabriossa), mutta Bravx/Puntomk2 sitten hiukan kesymmät, kunnes taas 1.4:ssa (stilo yms) äksymmät?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja matti »

wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
pessimisti ei pety.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kai siihen kätevä osaa erillisen venttiilikopan tehä. Onnistuu se 1.6 pataankin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

matti kirjoitti:
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Niin miten mahtaa roadsportissa olla , en löytänyt säänöistä?
Tuohan vaikuttaa aika paljon koneeseen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja wellu »

matti kirjoitti:
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Aha, sitten kyseessä oli N tai sprint.

Jokatapauksessa kannattaa tuo tarkistaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Aurasen Tomi on siellä vapari"Futt" Unskilla vedellyt menestyksekkäästi C-luokassa.Kaipais kilpakumppania sinne,joten jos sinne vaan. Ahvenistolla Historic Grand Race vrikkopilttuuseen vaan jutulle niin speksejä löytyy sieltä.
Jari Salmensuo
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja matti »

Wesulius kirjoitti:
matti kirjoitti:
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Niin miten mahtaa roadsportissa olla , en löytänyt säänöistä?
Tuohan vaikuttaa aika paljon koneeseen.
Siellä säännöissä lukee että, mikä erikseen ei ole sallittua on kielletty.. Et en tiiä koskeeko se polttoainetta myös..
pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin