Futt > Roadsoprt

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Hassuja ajatuksia...

No ideat sen kun paranee tai sitte ei.
Downsizing han on tämän päivän juttu.
No tulipa tuossa mieleen kun yhden 16 naulasen 1.6 stilon teurastin.
Nyt hän mulla on ollut fire aihiona joka tietysti on hyvä kun on kevyt jne, kestävyydestä ei vielä tietoakaan.
Mutta miten mahtaisi onnistua tämä 1.6 16V pienentäminen.
Mahtaakos sinne sopia 1116cc sohc kampiakseli, tästähän tulisi 1129cc kone tuolla 55.5mm iskulla.
Hätäsen laskelman tein niin 140mm veivi olisi ok ja tuon saisi tehtyä ehkäpä bmw m42 veivistä.
+ tässä olisi se , että tähän sopii suoraan uno turbon vaihteisto, joita löytyy nurkista tarpeeksi.
55.5mm iskulla tästä tulisi todellinen kierros mylly.
Ja onhan nuo venttiilitkin aivan eri kaliperia kuin firen 72mm porauksessa kannessa.
Tämän laskennalliseski tehoks tulisi 1129cc 175.15hv joten minimi paino olisi luokassa B 918kg.
Firellä vastaavat arvot olisivat 1028cc 159.34Hv ja min paino 835kg.

Sinäänsä molemmissa on yhtä perseestä nuo nokka kotelot.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kestävyyden kannalta taitaa olla tuo 1.6 lohko parempi? Ainakin firepiltti ottaa lämmöstä herkemmin itseensä.

Ainakin 16v firen nokkakotelo on tosiaan rektaalista, mutta millästapaa tuo 1.6 16v nokkakotelo on rektaalista?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Molemmissa taitaa olla sisään pujotettavat nokat, ei pukeilla, eli nosto on rajoitettu?

Sen verran huolella olen Fireä keittänyt, että en sanoisi sen kovin herkästi ottavan itseensä. Wesun suunnitelmat kuulostaa senkin takia mielenkiintoiselta, etten tiedä moista kattilaa ennen tehdyn. 8-) Ja olisihan niille ongelmajätteille kiva keksiä jotain mukavaa käyttöä...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Ainakin 16v firen nokkakotelo on tosiaan rektaalista, mutta millästapaa tuo 1.6 16v nokkakotelo on rektaalista?
Se on hyvinpitkälti saman lainen kuin 16v firenkin , molemissa nokka tosiaa mennee päädystä sisään , molemmissa on hydraulinen nostaja joka on vaikeaa korvata kiinteällä.
Tai eihän se vaikea korvata ole , mutta se välyksen mittaaminen tuottaa vaikeuksia.
Sinäänsä molemmissa on hyvä kun nokkia pystyy säätämään miten haluaa , tosin tuo fire aiheuttaa päänvaivaa kun imu nokkapyörii takaperin = nokkien asennon tajuaminen on vaikeampaa.
Luigi kirjoitti:8-) Ja olisihan niille ongelmajätteille kiva keksiä jotain mukavaa käyttöä...
Sitäpä tässä meinasinkin , kun tuosta stilon koneesta menee taas kampiakseli sohoon, loppu jää vähän kuin ylimääräiseksi , paitsi jos sinne laittaa sen 55.5 kammen.
Tulipavaan jokunen vuosi sitten tallin siivouksen yhteydessä dumpattua kaikki 1.1 sohot romuksi. :oops:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Niin siis sitä lähinnä mietin tuon lämpöjen suhteen, että useammin nuo firepohjaiset tuntuisi lämmöistä ottavan itteensä kuin 1.6:t sohopohjaiset.
Itellä oli ihan siviikäytön 1.2 16V joskus ilmeisesti keitetty tai ainakin ajettu ilmaa järjestelmässä. Ei oireillut mitenkään, mutta lahden motari päästä päähän 140 lasissa sai oireet alkamaan. Kansi oli lopulta kaksi kymppiä kiero, mikä oli ainakin koneistajan mukaan niin pienessä kannessa "paljon".
Lämmöt ei tuon motariajon aikana nousseet ollenkaan normaalia ylemmäksi. Tosin myöhemmin tuli ajettua kansiremontin jälkeen 60km kaasu tulipeltiä vasten mitä koko härveli kulki, eikä oireillut mitenkään.

Ehkä se on myös käytöstä kiinni. 55.5mm iskuinen 16V kuulostaisi kyllä irstaalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

1.3 vaparisohos on myös 55.5 kampura.
Jos kone keittää niin samontein jos kirraa löystyneet pultit ni menee taas.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja matti »

Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:
Ainakin 16v firen nokkakotelo on tosiaan rektaalista, mutta millästapaa tuo 1.6 16v nokkakotelo on rektaalista?
Se on hyvinpitkälti saman lainen kuin 16v firenkin , molemissa nokka tosiaa mennee päädystä sisään , molemmissa on hydraulinen nostaja joka on vaikeaa korvata kiinteällä.
Tai eihän se vaikea korvata ole , mutta se välyksen mittaaminen tuottaa vaikeuksia.
Sinäänsä molemmissa on hyvä kun nokkia pystyy säätämään miten haluaa , tosin tuo fire aiheuttaa päänvaivaa kun imu nokkapyörii takaperin = nokkien asennon tajuaminen on vaikeampaa.

Ite oon miettiny, et onko mahdollista tehdä koteloon aukot mistä pääsis mittaamaan? Ilman että kotelo ihan paskaks menis? Ja tekisi irrotettavat luukut siihen..
Itselläni on yks tommonen kone pihalla, mutta en oo ehtiny/jaksanu vielä ottaa työnalle..
pessimisti ei pety.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:1.3 vaparisohos on myös 55.5 kampura.
Jos kone keittää niin samontein jos kirraa löystyneet pultit ni menee taas.
Juu , mutta kun ei ole kun 1.3 turbon koneita.
Vastaa Viestiin