Tuossa viikolla tuli vaihdettua vaihdelaatikkoon ja moottoriin öljyt,vaihdettua tulpat ja ilmansuodatin. Koneeseen meni Mobil 1 FS 0W-40 ja vaihteistoon ihan perus motox api-gl4 (käyttöohjekirja sanoo gl5, mutta kaikki muut tietolähteet gl4). Vanhat vaihteistoöljyt olivat mustat ja kauniin pronssihohtoiset, kolmonen rusahtelee...
Kilometrit olivat 309469km
Kuten patonki-topicissa jo manailin, poksahti tästä ilmastoinnin letku tuossa viikolla. Varasin ilmastoinnille huollon kaverin firmasta ja vartti myöhemmin kuului motarille liittyessä keulasta "BLÖFFFSSSBRLBRLB". Kylmä muuttui haaleaksi, mutta vielä hieman kylmemmäksi kuin ulkoilma. Kompressorilta keulaan menevän putken letkuliitos keulan puolelta repesi.
Eikä osia missään. Kaikki varaosaputkat myi eioota + tilaten toimitusaika sekä hinta sai vain sarven otsaan. Facebook, eioota. Sain sitten vinkin soittaa yhdelle keskisuomalaiselle spurgaamolle ja näin tein torstaina. Kuulemma Stiloja on mistä valita, mutta perjantaina kiinni.
Ei muutakuin töistä miljoonaa 50km päähän purkaamolle ja sieltähän löytyi 1.2 jossa oli ehjä putkiletku keulaan. Maksoi kympin...
Kuivain on näissä lauhduttimeen integroituna, joten nyt sitä ei vaihdettu vaikka "aina pitäisi" kun kylmästöinti avataan. Ruokatauolla perjantaina vaihdoin ko. letkun pihalla (vähän oli enään painetta, vähän suhahti) ja soitin tälle kaverilleni jolla korjaamo on. Kello 15 sovittiin että saavun paikalle.
Alipaineistus 30 minuuttia (kosteudenpoisto) ja alipainetesti - ok! Kylmäaineet sisään ja kokeilemaan - kylmää tulee!
Kuvaa en revenneestä letkusta ottanut, mutta pitää tänään käydä nappaamassa.
EDIT: Siinäpä se:
Eilen sitten vaihdoin jakopään + vesipumpun, sekä jäähdytinnesteet. Samalla ohitin sen kauniin "itse patentoimani" DEFA-lämmittimen, se oli alkanut vuotamaan...
Hommahan alkoi perinteisesti tunkkaamalla keula ylös, pyörä pois, pukki alle, tunkki öljypohjan alle ja romuja purkamaan. Nesteet valutin pois ja purin paisarin sekä ilmanputsarin pois edestä:
Seuraavaksi moottorin kannake irti. Irroitin koriin kiinnittyvät pultit ensin, tunkkasin hieman ylös ja sitten purin kannakkeen pois moottorin kyljestä. Nyt oli tilaa ottaa suojakopat ja apulaitehihna edestä pois:
Sitten kurkkimaan jakopäätä. Hieman kiiltelevää öljyä ja öljynsekaista maantiepölyä löytyi, mutta stefat ja jakopään osat olivat kuivat. Vuotoa näytti tulevan imunokan päädyn tulpan välistä, mutta en sille alkanut nyt tekemään mitään kunnollisten ajoitustyökalujen puutteen vuoksi.
Itsetekemäni erikoistyökalu paikoilleen pakonokalle ja tarkistamaan mäntien tasoa:
1- ja 2 sylintereihin laitoin tulpanreijistä pystyyn 400mm pitkät 6mm akselista sahaamani pätkät. Mäntien pitäisi olla tasalla, kun lukituspala nokalla on paikoillaan. Kovin tarkasti noilla tangoilla ei saanut katsottua, koska hölskyivät reijissään, mutta sai sillä nyt varmuuden, että jako on jo vanhan asentajan peruja kohdillaan.
Sitten vain tussimerkit ja vanha hihna, kiristin ja vesipumppu pois:
Vanha hihna olikin jo aika "valmis":
Talvella kun lämmintä ei kovemmalla pakkasella tullut sisälle kuin kierroksilla....taisi syy olla se mitä tässäkin topicissa arvailtiin (vesipumppu):
Putsasin vesipumpun vastepinnan lohkon kyljestä mattopuukolla rapsuttelemalla ja samalla tarkastin, että vesipumpun syöttöputken O-rengas on paikoillaan (se, minkä asennus oli tuskien taisto). Oli se, vanhan kumin riekaleita näkyy hieman välistä:
Tässävaiheessa alkoi lämpötila (+37°C) ja nälkä syömään motivaatiota niin paljon, että kuvien ottaminen loppui tähän. Kasaus kuitenkin päinvastoin, vesipumppu tiivisteliimalla kiinni, kiristin paikoilleen ja uusi hihna kampiakselilta aloittaen vastapäivään kiertäen niin, että löysät jäävät kiristimen puolelle.
Kiristimen rungossa on kaksi reikää, joihin on tarkoitus käyttää erikoistyökalua kiristimen esijännityksen asettamista varten. Tuo kyseinen erikoistyökalu minulta puuttui, joten käytin lukkorengas -pihtejä kuten viimeksikin herneen kohdalla. Tässä vain taitaa olla jäykempi kiristin, koska kun kahdet pihdit olin vääntänyt mutkalle ja hihna oli edelleen löysällä, piti keksiä jotain muuta.
Laadukkailla siirtoleukapihdeillä sain kiristimen rungosta otteen niin, ettei muovinen kiristinrulla ottanut kipeää ja samalla kiristimen mutterin kirittyä. Kiristys jäi aavistuksen "kireälle", mutta tokkopa tuo haittaa (jotkut jopa neuvovat asentamaan uuden hihnan hieman yli merkin).
Lopuksi suojakopat, alapään hihnapyörä, moottorin kannake, apulaitehihna, ilmanputsari, paisari ja letkut paikoilleen ja vettä koneeseen. Lämmintä tuli sisälle "heti" ja annoin käydä noin puoli tuntia välillä kierroksia antaen. Flekti lähti käymään ja nestetaso ok - huuhtelin konehuoneen ja homma paketissa.
Jakopäärempan kilometrit 309833km.
Nyt uudella vesipumpulla se lämpömittarin seilaaminen loistaa poissaolollaan. Eli aijemmin jos tästä kotoakin lähti ja ajoi suoraan motarille 3km:n päästä, niin motarille kiihdyttäessä lämpömittari nousi "normaaliin" ja sitten putosi pitkälle "normaalin" alapuolelle. Nyt tätä seilaamista ei tapahdu. Liekkö vanha pumppu kierrättänyt nestettä niin heikosti, ettei matalilla kierroksilla kierto ole ollut riittävää ja termari auennut selälleen, kunnes kiihdyttäessä "purskaus" viileää syyläristä on sen sulkenut? Mene ja tiedä, mutta nyt toimii...
Tänään kävin vielä pesaisemassa auton ja kurkkasin pakoputkea kun pörisee. Minun hitsaukset siellä hieman supsuttaa, ei aiheuta toimenpiteitä, mutta helmat olivat aika järkyttävät. Kovat ja ehjät, mutta aivan kirkkaalla pellillä paikoitellen.
Tässä nyt miettinyt, mitä helvettiä noillekkin keksisi. Roiskeläppiä kun ei ole, niin kivisuihku puhaltanut sinkit ja maalit pois helmoista ja oviaukoista. Ajattelin, että fosforihapolla ja teräsharjalla hinkutan ensin ruskeat pois, sitten vedellä pesu, sitten kuivaus ja lopuksi maalia....mutta mitä?
Kaveri suositteli Normaduria. Kestänyt F-ryhmäläisen pohjassa vetävien takana jo kolmatta vuotta ja aika suopea pohjatöistä (ei kovin tarkan oloinen niistä). Sitten pitäisi saada sinnepäin haalistuneen ferrexin punainen näkyviin kohtiin ja ja ja....
Se vain aikataulut haittaa harrastamista. Koko kesä taas töissä ja ajoa tulee aika paljon. Menee väkisin elokuulle, mutta silloin on pakko jo tehdä jotain jos ei halua vaihtaa autoa tai hitsata. Kovin mielelläni en vaihtaisi, on tämä ollut niin perhanan hyvä auto.
Kulutus näyttäisi pyörivät 5.9-6.7 välillä. Jos ajelee max 80kmh ja keli on viileä, menee maantiellä jopa pidemmänkin matkan ~5.5l/100km. Nyt nämä helteet ja korkeat rajoitukset nostavat kulutusta. Niin ja tietenkin se kaasun annostelu, kivasti tuo murisee 4500-6500rpm välillä, vaikka aika mopo onkin.
Minkä huollan, sen korjaan...