Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jonik »

Mulla on Puntosta ollut kaikki reiät tukittuna vaimennusmatolla tai pellillä kymmenisen vuotta enkä oo huomannut mitään negatiivista vaikutusta, lämpiää vaan nopeammin. Tai no, ovia on huomattavasti hankalampi saada kiinni ja mitä nyt korvat menee joskus lukkoon jyrkässä alamäessä, ei oo tapahtunut ikinä muilla autoilla :D
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
dio natale
Viestit: 70
Liittynyt: 20.07.2016 11:07

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja dio natale »

Ihan samat oireet on täälläkin 1.4 3d..kehällä kun 3sella vetää n80 kmh niin mittari pysyy puolessa välissä mutta heti kun jätät tyhjäkäynnille niin putoaa ja nopasti ja EI ole ilmaa ja uusi termari 87c,luigi ollut vahvoissa punkkareissa kun tämän on toteuttanut,muuten halpa ylläpitää.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Nyt löysin brittien foorumilta aivan saman ongelman Stilo-sivuilta: olematon puhallusteho auton sisään. Ykkösepäily on tuo klassinen ilmanvaihdon raitisilmasuodattimen paha tukkeutuminen, mutta kakkosena ilmasysteemin läppien jumit (etenkin, kun on ollut täysin epäloogista käytöstä eri puhalluksen suuntiin), myös sitä minun mainitsemaani "naurettavaa" puhaltimen väärään suuntaan pyörimistäkin joku pohti (oli ilmeisesti käynyt tarvikeosan asennuksen yhteydessä). Pikavilkaisulla siellä näytettiin saavan apua tuosta suodattimen vaihdosta/puhdistuksesta, mutta lopputulos jäi vähän ilmaan. Oli vaan alkuperäisen aiheen esille nostajan tekstiä ilman yhtä ainutta välimerkkiä ja isoa kirjainta jo tuskastuttavaa yrittää lukea. Ja niin kuin usein käy, foorumille saakka ei välity "lopullinen voitto", tai ainakin näin minä ymmärsin eli vaiheeseen osin jäi. Linkki kumminkin tuossa tutustuttavaksi, josko saisitte tuota kautta muutkin jotain irti:

https://www.fiatforum.com/stilo/53088-h ... oblem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Saitkohan Wellu tuohon raitisilmasuodattimeen jo jonkun käsityksen, en enää muista tuolta taaempaa viestiketjusta? Eli jos irrotit, tuliko ilman sitä "tohoa" lisää sisään?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

dio natale kirjoitti:,luigi ollut vahvoissa punkkareissa kun tämän on toteuttanut,muuten halpa ylläpitää.
:oops:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:
dio natale kirjoitti:,luigi ollut vahvoissa punkkareissa kun tämän on toteuttanut,muuten halpa ylläpitää.
:oops:
:lol: :lol: :lol:
MultiplaJTDmies kirjoitti:Nyt löysin brittien foorumilta aivan saman ongelman Stilo-sivuilta: olematon puhallusteho auton sisään. Ykkösepäily on tuo klassinen ilmanvaihdon raitisilmasuodattimen paha tukkeutuminen, mutta kakkosena ilmasysteemin läppien jumit (etenkin, kun on ollut täysin epäloogista käytöstä eri puhalluksen suuntiin), myös sitä minun mainitsemaani "naurettavaa" puhaltimen väärään suuntaan pyörimistäkin joku pohti (oli ilmeisesti käynyt tarvikeosan asennuksen yhteydessä). Pikavilkaisulla siellä näytettiin saavan apua tuosta suodattimen vaihdosta/puhdistuksesta, mutta lopputulos jäi vähän ilmaan. Oli vaan alkuperäisen aiheen esille nostajan tekstiä ilman yhtä ainutta välimerkkiä ja isoa kirjainta jo tuskastuttavaa yrittää lukea. Ja niin kuin usein käy, foorumille saakka ei välity "lopullinen voitto", tai ainakin näin minä ymmärsin eli vaiheeseen osin jäi. Linkki kumminkin tuossa tutustuttavaksi, josko saisitte tuota kautta muutkin jotain irti:

https://www.fiatforum.com/stilo/53088-h ... oblem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Saitkohan Wellu tuohon raitisilmasuodattimeen jo jonkun käsityksen, en enää muista tuolta taaempaa viestiketjusta? Eli jos irrotit, tuliko ilman sitä "tohoa" lisää sisään?
Jotain tuollaista taisin itsekkin brittipuolelta lueskella, mutta ainakaan omassa tapauksessa ei raikkarin vaihto auttanut mitään syyskeleillä. Eikä se ollut nyt tukkeessakaan, puhallin ei pidä pärinää (lehtiä) ym.

Lämmönsäätöhanikka saa tosiaan olla täysillä jostain -6 keleistä eteenpäin.
Minkä huollan, sen korjaan...
dio natale
Viestit: 70
Liittynyt: 20.07.2016 11:07

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja dio natale »

Sorry luigi,no hard feelings ja ei tietenkään osoitettu sulle,niin itse ajan nyt 4ttä vuotta etanolilla ilman mitään boxeja etc häristimiä joten käyhän se viinalla kylmempänä mutta ei se bensallakaan ole mikään florida ja raittari poissa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

dio natale kirjoitti:Sorry luigi,no hard feelings ja ei tietenkään osoitettu sulle,niin itse ajan nyt 4ttä vuotta etanolilla ilman mitään boxeja etc häristimiä joten käyhän se viinalla kylmempänä mutta ei se bensallakaan ole mikään florida ja raittari poissa.
Juu, ei todellakaan mitään, itsepähän olen nimimerkkini valinnut. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Luigi kirjoitti:
dio natale kirjoitti:Sorry luigi,no hard feelings ja ei tietenkään osoitettu sulle,niin itse ajan nyt 4ttä vuotta etanolilla ilman mitään boxeja etc häristimiä joten käyhän se viinalla kylmempänä mutta ei se bensallakaan ole mikään florida ja raittari poissa.
Juu, ei todellakaan mitään, itsepähän olen nimimerkkini valinnut. :lol:

Ot mutta termarista riittää jorinaa :lol: pikkusen herättää ainakin minussa hilpeyttä :oops:

Mutta joo lainaukseen viitaten. Minäkin olen ajellut kaikenmaailman paskoilla viunalla iliman bokseja. Kylmäkäynistys pakkasilla on hankalaa.
Firen ruiskut sopeutuu todella hyvin ja sinne uskaltaa tuikata aikas paljon isommat suuttimetkin niin jo alkaa tovin ajelun jälkhen käydä nätisti. Sopeutuu paremmin mitä 1.6 iaw kat märellit ja nekin on aika liukkaita (sopeutuvia) pelejä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mikä niissä termostaateissa naurattaa? Onhan tuo nyt ihan paskaa, että 87°C termari alkaa aukeamaan välillä 75-95 täällä esitettyjen testitulosten mukaan. Vähän sama kuin ostaisi viisiovisen auton, "kahtottaa nyt, onko viis ovvee, kuus ovvee, vae yks ovj. Suattaa ollakkii tai suattaa olla olematakkii". Savolainen termostaatti. :lol:

Olin tänään hurja! Lämpömittari valehteli -17°C ja kävin pöristelemässä taas pitkin siellätäällä ja tuolla, vähän junatunneleita tutkimassa. Eli ajo sisälsi maantieajoa ja lopuksi aina pari kilometriä semmoista metsäautotietä körötellen 1 ja 2 vaihteilla. Autoa en taaskaan sammuttanut missään välissä.
Toisen paikan kohdalla huomasin autoon tullessani, että sisällä on tasaisesti lämpöisen tuntuista. Päätin riisua kengät jalasta ja lähteä seuraavaan paikkaan pelkät sukat jalassa.
Kun ensin köröttelin sen 1-2km takaisin isolle tielle, max. 40kmh, niin jaloille tunsi tulevan lämpöä. Ei nyt mitenkään isosti, mutta huomasi että "ympäristöä lämpimämpi ilmavirtaus ja huju" käy jaloissa, varsinkin jos nosti jalat aivan jalkatilan "kattoon".
Sitten isolla tiellä ajelin ensin 60kmh kilometrin verran, enkä vielä huomannut mitään kovin isoa, mutta kun nopeus nousi sinne 80kmh tuntumaan, niin varpaita alkoi palelemaan melkein samointein ja kohta koko jalkatila tuntui jäätävän kylmälle.

Minulla "vuotaa" rintapelti jostain. Ainakin siltä vaikuttaisi, että ulkoilmasta käy veto jalkatilaan.

Tuo ei poista sitä tosiasiaa, ettei lämmityslaite tarjoile tämmösellä kelillä kuumaa ilmaa vaikka paukuttaisi rajoitinta vasten, vain lämmintä eikä sitäkään kovin isosti.

Punton kenno on muuten pituudeltaan ja leveydeltään liki sama, mutta reilun sentin paksumpi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Pahaa verta tulee jos vastaan että mikä naurattaa :lol:
Eli en vastaa vaikka kysyttiin :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

wellu kirjoitti:Dieseleihin on ollut saatavilla sähkövastusta lämmityslaitteeseen, joka lämmittää tuloilmaa, liekkö siinä se avainsana (-HH- onko Deltasi tiisseli?).
Kuten ylempänä mainitsin diesel, ja myös vastus löytyy. Oma käsitys on että lämmittää siihen asti kunnes moottori 65asteinen.

Tänä aamuna mittarin näyttäessä -30 moottori saavutti lämpömittarin puolivälin 13km ajon jälkeen. Sai pitää koko matkan lämmöt kuumalla, mutta kotiin tultaessa mittarin pyöriessä -20 molemmin puolin sai lämpöä pienentää. Puhallus on ollut vakiona kakkosnopeudella. Keula ei ole kokonaan ummessa koska silloin flekti pyörii säännöllisen välein maantieajossa. Nyt on maski ummessa mutta puskuri auki, pysyy ahtoilmakin viileänä :mrgreen:

Ei: Tuo tulipellin vuoto tuli itsellekin aamulla mieleen. Ja onhan MW:ssä äkkiä melkeen kolmasosan enempi tilavuutta kun lämmitettävä.

E2: Muutama vuosi sitten erään herrasmiehen käyttis joutui muutavaksi päiväksi telakalle ja jotta pääsi kulkemaan niin otti 60- luvun Caddyn ajoon kirpeiksi pakkaspäiviksi. Taisi olla 429:llä. Ei ollut kuulemma todellakaan kylmä, ja lämpöä riitti todella nopeaan. :mrgreen: . Valinta kysymyksiä vaan lämpimät autot. Ehkä polttoaineenkulutus Caddyssä "vähän" isompi kuin Stilukassa :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Heitetään vertailuna edellinen paku ja nykyinen samaa mallia mutta uudempi konstruktio. Vanha oli jääkaappi, puhallus sai olla täysillä että tuli lämpöä ja käyttää pakkasilla sisäkiertoa ja silti jäätyi kenkä kiinni kaasupolkimeen. Uudessa lämpötilansäätö feilaa sikäli, että mitä enemmän pakkasta sitä pienemmälle saa lämpötilan säädön kiertää. :lol:

Ja sitä lämpöä riittää, vaikka moottorissa on parempi hyötysuhde. Ei tarvi palella juuh.

Tuskin lämmityslaite on dramaattisesti eri lailla toteutettu. Jalkatilaan on vähän isommat kanavat. Mutta eiköhän suurin ero ole vain lämppärin kennon koko ja paksuus.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

dio natale kirjoitti:Ihan samat oireet on täälläkin 1.4 3d..kehällä kun 3sella vetää n80 kmh niin mittari pysyy puolessa välissä mutta heti kun jätät tyhjäkäynnille niin putoaa ja nopasti ja EI ole ilmaa ja uusi termari 87c,luigi ollut vahvoissa punkkareissa kun tämän on toteuttanut,muuten halpa ylläpitää.
Onkos sinulla konehuoneen alasuojat paikallaan? Eli ne muoviset lirvakkeet jotka sulkevat konehuoneen altapäin.
Sämpy kirjoitti:Heitetään vertailuna edellinen paku ja nykyinen samaa mallia mutta uudempi konstruktio. Vanha oli jääkaappi, puhallus sai olla täysillä että tuli lämpöä ja käyttää pakkasilla sisäkiertoa ja silti jäätyi kenkä kiinni kaasupolkimeen. Uudessa lämpötilansäätö feilaa sikäli, että mitä enemmän pakkasta sitä pienemmälle saa lämpötilan säädön kiertää. :lol:

Ja sitä lämpöä riittää, vaikka moottorissa on parempi hyötysuhde. Ei tarvi palella juuh.

Tuskin lämmityslaite on dramaattisesti eri lailla toteutettu. Jalkatilaan on vähän isommat kanavat. Mutta eiköhän suurin ero ole vain lämppärin kennon koko ja paksuus.
No sitä minäkin olen ollut mieltä, että olkoot kuinka bensapihi hyvänsä, niin kyllä bensalla pitäisi lämpöä riittää sisälle asti ihan riittämiin vielä -20 keleilläkin. Eikä tämä nyt NIIN bensapihi ole, maantiellä todellinen kulutus pyörii siellä 7.x-8l välillä. Taajamassa 8-8.5l/100km.
-HH- kirjoitti:
wellu kirjoitti:Dieseleihin on ollut saatavilla sähkövastusta lämmityslaitteeseen, joka lämmittää tuloilmaa, liekkö siinä se avainsana (-HH- onko Deltasi tiisseli?).
Kuten ylempänä mainitsin diesel, ja myös vastus löytyy. Oma käsitys on että lämmittää siihen asti kunnes moottori 65asteinen.

Tänä aamuna mittarin näyttäessä -30 moottori saavutti lämpömittarin puolivälin 13km ajon jälkeen. Sai pitää koko matkan lämmöt kuumalla, mutta kotiin tultaessa mittarin pyöriessä -20 molemmin puolin sai lämpöä pienentää. Puhallus on ollut vakiona kakkosnopeudella. Keula ei ole kokonaan ummessa koska silloin flekti pyörii säännöllisen välein maantieajossa. Nyt on maski ummessa mutta puskuri auki, pysyy ahtoilmakin viileänä :mrgreen:

Ei: Tuo tulipellin vuoto tuli itsellekin aamulla mieleen. Ja onhan MW:ssä äkkiä melkeen kolmasosan enempi tilavuutta kun lämmitettävä.

E2: Muutama vuosi sitten erään herrasmiehen käyttis joutui muutavaksi päiväksi telakalle ja jotta pääsi kulkemaan niin otti 60- luvun Caddyn ajoon kirpeiksi pakkaspäiviksi. Taisi olla 429:llä. Ei ollut kuulemma todellakaan kylmä, ja lämpöä riitti todella nopeaan. :mrgreen: . Valinta kysymyksiä vaan lämpimät autot. Ehkä polttoaineenkulutus Caddyssä "vähän" isompi kuin Stilukassa :lol:
Todennäköisesti Deltassa kiertää ilma paremmin jostain syystä, jos kerta kakkosnopeus riittää.
Ja joo, moni vahna auto on oikeasti lämmin. Ex -työkaveri vaihtoi hiljattain -96 Carina Eeeensä -86 Corollaan ja totesi vain "ai tämä on vielä kaarinaakin lämpimämpi". Tosin esim. stilon kohdalla en väittäisi kyseessä olevan suoraan mikään hyötysuhde -juttu, vaan enempikin "otetaan hei tuostakin nippelistä 30% pois niin säästetään vuodessa xmiljoonaa euroa" -säästö. Tai sitten huono suunnittelu tai sitten jokin vika jota ei löydä ilman purkamista. Toki tuo tulipellin kylmävuoto vaikuttaa rajustikkin, muttei poista sitä tosiasiaa ettei sisälle tuleva ilma ole niin kuumaa, kuin +80°C jäähdytysnesteellä (mielestäni) kuuluisi olla.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1443
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kyllä Stilosi varmasti on sellainen (tai parempikin) kuin tehtaalta lähtiessään. Melko varmasti kaikki kulminoituu tehottomaan kennoon. Ei taida olla historiassa ainoa Fiat, jossa ei lämpö riitä.
Eikös Stilossa ole aika korkeat penkit, niin voi tehdä kuten minä aikanaan Milletrecentoon. Kennolta tuleva paluu poikki ja nestekierto penkin alle sijoitettuun työkonelämmittimeen. Lämpöä riitti. 25 pakkasella helposti yli 40 sisällä. Ongelma tietysti se, että Stilossa ei ole hanaa. Olisi kuuma murikka penkin alla myös kesällä.
Ja tietysti se, että ottaa ilman sisältä edesauttaa ikkunoiden huurtumista. Milletrecentossa ei haitannut, kun ei läpivirtausta muutenkaan ole.
Ei mikään kosmeettisesti premium ratkaisu, mutta toimiva. Syyläriä piti tosin peittää, kun alkoi moottori jäähtyä sisälämmittimen kytkemisen jälkeen.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Varmaan tuokin toimisi. Mutta ennemmin kyllä purkaisin puoli autoa ja asentaisin alkuperäisen kennon tilalle niin ison kuin mahtuu ja tarvittaessa hana putkiin vaijerilla liikkumaan.
127 sai karkeasti nelinkertaisen kennon, kun tuhosi väliseinän ja käytti myös "raitisilma" -kanavan hyödyksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu