Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Lukittu
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jaha, taas mennään.

Joskus asentajan hommissa totesin maailmassa olevan kaksi sysipaskaa autoa, jotka eivät kelpaa kuin peltitölkkien materiaaleiksi - Fiat Punto mk2a ja Fiat Stilo. Toisen olen omistanut, joten siitä voin hyvällä omallatunnolla näin sanoa, toista en....kunnes kohtalo puuttui peliin.

Aloitetaan tarina pohjustamalla. Syksyllä tein "hyvät kaupat" teinin murjomasta ruotsalaisesta porvarivaunusta, joka oli kellahtanut ojaan kyljelleen. Pajotin autoa pari kuukautta melkoinen tuli perseen alla, koska edellisestä håmåvankkurista oli leima loppumassa eikä koko auton takapään hitsaaminen motivoinut sitten pätkääkään. Lopulta sain tuon "laatupelin" pajotettua liikenteeseen ja siitäkös riemu repesi.

Tai repesi ainakin iteltä perse. Polttoaine ei ole ollut halpaa ikinä ja vålvå otti semmosen 20-27l/100km tässä kaupunkipyörityksessä. Ennen joulua meni hermot erinäisiin pikkujuttuihin ja alati tappiolla makaavaan tilinauhaan, joten vålvå myyntiin. Se paska otti ja hajosi sopivasti "heti" myyntiin laiton jälkeen, mutta sain sen kaupattua harrastajalle noin 30% voitolla, mitä olin siihen upottanut rahaa.

Alkoi sitten seuraavan auton etsintä. Sukuvika vaivasi pahasti ja Fiattiahan sitä piti alkaa etsimään. BravX 1.2/16V oli tähtäimessä, koska "Herne" toimitti auton virkaa lopulta erittäin mallikkaasti pari vuotta takaperin.

Tarjonta oli äärimmäisen heikkoa. Kyllähän niitä nyt nettiauto oli pullollaan, mutta aina sama juttu:
- Leima menossa umpeen
- Täys pommi
- Helmat maalailtu (eli mätä)
- Kaukana

Hyviä yksilöitä ei oikeasti ollut kuin yksi punainen Bravo, mutta sen hinta oli pilvissä. Samoin yksi opiskelija lupasi ilmoitella minulle jahka on auton luona, että mikä oli korjaamolta saatu vikalista - sitä puhelua odotan edelleen, pitkät kolme päivää (reipas kuukausi jo mennyt...). Alkoi pikkuhiljaa masentuminen ja laajensin hakua. Temproja ei ollut. Vanhoja Tipoja ei ollut...oli pakko alkaa katselemaan stiloja.

Stilojen kanssa pelkästään 1.2/1.4 oli hakusessa. 1.6:sta en edes harkinnut niiden can/ecu vikojen vuoksi ja JTD ei tekniikkana kiinnostanut. Taas sama laulu, kaikki kaukana, tai todella huonokuntoisia. Ne muutamat, joille soitin kauppaa hieroakseni, eivät suostuneet hinnasta juuri keskustelemaan.

Tässävaiheessa ilmeisesti tämän foorumin äänekosken yksikkö yritti myös olla minuun yhteydessä, mutten päässyt vastaamaan menojen vuoksi ja asia sitten unohtui kokonaan...

...Päivät menivät kävellen ja kaverin autoa lainaillen. Olin jo katsonut yhden Fjoordin "valmiiksi", että soitan ja käyn sen hakemassa, jos ei mitään ilmaannu parin päivän sisään. Sitten soi puhelin kello 22:37 illalla.
Isäukko yritti soittaa, mutten ollut juttelutuulella. Löin läppärin kiinni, puhelimen kiinni ja painelin nukkumaan. Aamulla heräsin kello 07:45, taas isäukko.
- Mm-m-mmitääh?
"Sielläonstilojyväskylässäjotainpientäjuttuasiinäontinginhinnanjovalmiiksisoitasilleheti!"
- Mitä?

Tosiaan. Torissa oli myynnissä farmarimallin 1.4 Stilo. Elokuusta asti ollut myynnissä, joten tippunut jo niin "alas", etten ollut edes katsonut niin vanhoja ilmoituksia. Ilmoituksessa luki "väljä alapallo ja takajarrut jumissa", jonka oli paikallinen korjaamo todennut.

Soitto myyjälle ja keskustelua. Sovin, että menen autoa katsomaan tunnin päästä. Kipinkapin kaverilta auto ja kaveri lainaan ja kohti Stiloa 10km:n päähän kaupungin sisällä. Myyjä tuli sovittuun paikkaan ja antoi avaimen saatesanoin "katsokaa sitä ihan rauhassa, mutta se on seisonnassa niin älkää lähtekö ajamaan". <--- luotto kahteen pöllähtäneen näköiseen autoharrastajaan kohdallaan.

Ja eikun auton luo. Päällä oli toki 10cm lunta ja alla kesärenkaat. Auto oli seissyt samoilla sijoilla neljä kuukautta, joten odotukset käynnistymiselle olivat todella heikot. Ovet aukesivat kaukosäätimestä hienosti, istuin sisälle ja starttasin.
"wwwou....wou...wouwouwouwouwou" ja stilo heräsi röpöttäen käymään. Hetken aikaa mittarit näyttivät mitä sattuvat ja käynti haki todella rajusti, mutta sitten se tasaantui. Laitoin kaverini tutkimaan auton papereita ja itse aloin tutkimaan konehuonetta, helmoja jne...

Korissa oli perinteisesti maali lähtenyt helmojen etupäästä etupyörän takaa ja pelti ruskistunut, mutta mitään pehmeään viittaavaa ei löytynyt mistään! Konehuone oli todella likainen, mutta vuotoja ei löytynyt mistään, sisältä auto oli kuin....sanotaan nyt kauniisti....kerrostalokompleksin biojäteastia.
Samalla kaveri läräsi papereita. Viimeisen kolmen vuoden ajalta oli kuitteja parisenttinen nippu. Oli vaihdettu tuulilasia, uusittu jarruja, uusittu nesteitä, vaihdettu renkaita, tehty jakopää (hiljattain) ym. kaikkea positiivista.

Koeajolle! Seisonnasta, lumesta ja kesärenkaista johtuen tuumasin, että parkkipaikan ympäri ajaminen saanee riittää ja niin tein. Kytkin toimi hyvin, ohjaus toimi, pyyhkijät, valot jne myös. Ainoastaan takapäästä kuulunut todella voimakas pauke ja välittömästi jumiin jäävät takajarrut olivat todellinen riesa väljän alapallon lisäksi. Hetken hieromista myyjän kanssa ja kaupat löyty lukkoon.

Meni vielä viikonpäivät, ennenkuin pääsin autoa hakemaan. Sain auton mukaan tingittyä melkein iskemättömät talvirenkaat, mutta olivat toisella puolen suomea ja myyjä lupasi ne toimittaa. Täten otin lainaan puntossa alla olleet kitkarenkaat koossa 175/65R15, jotka ovat siis "alikokoiset". Sain auton kuitenkin ajoon:


Ensitöikseni päätin pureutua takajarrujen kimppuun. Kävin motonetista hakemassa jarrupalat taakse ja ajelin tallille. Satulat olivat ihan pirun tiukassa ja meinasi usko loppua mäntiä sisään kiertäessä. Lopulta sain männät liikkeelle ja herkisteltyä, joten toiveikkaana laitoin romut nippuun ja koeajolle.

12km:n jälkeen alkoi meno hyytymään ja vedin bussipysäkille stopin. Auto pysähtyi kuin jarrulla seisten, joten ovi auki ja vilkaisu taaksepäin --> tulessa! Molemmat takajarrut olivat ilmiliekeissä ja levyt aivan keltaiset! Äkkiä viereisestä ojasta nuoskalunta ja mättämään vanteen välistä jarrun päälle sen minkä kerkeää, että saa tulen sammumaan.

Jahka pääsin tuskastuttavan useiden jäähdyttelystoppien jälkeen kotia, tilasin samantien osia:
- Takasatulat
- Etualatukivarret (molemmat peltiset)
- Käsijarruvaijerit
- Sisäilman suodattimen
- Taka-akselin koripuslat

Osien tulemisessa meni viikko, mutta autolla pystyi ajamaan kun malttoi jarrutella nätisti eikä ajanut pitkää matkaa. Osien saavuttua totesin käsijarruvaijereiden tilauksen olleen turha, koska vaijerit liikkuivat nätisti. Vaihtelin satulat, alatukivarret ja raikkarin sekä tein autolle sisäpesun pikaisesti. Ihan puhtaaksi en jaksanut hinkuttaa, mutta sanotaanko että nyt tuolla viitsii edes istua.
Kuljettajan penkin ensimmäinen pesuvesi näytti tältä:
https://www.youtube.com/watch?v=_osgvzbF_6I" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten ei muutakun sitä, mihin auto on tarkoitettu - ajoa. Tuli ajeltua vaikka ja minne "huvikseen" autoon tutustuen, koska ei tuntunut bensiini ihan hirveästi maistuvan. :lol: Reipas viikko sitten kävin hakemassa tähän päästöt ja maanantaina käytin leimalla - läpi kera kahden huomautuksen. Apukuljettajan ajovalon korkeudensäätö ei toimi (jauhaa kokoajan tyhjää) ja taka-iskunvaimentimien yläpäiden puslat olivat väljät.

Ja näin saavutaan tähän päivään, kuukausi ja reipas 1600km auton hankkimisen jälkeen.
Kuva
Kuva


Talvirenkaat tulivat eilen ja kävin ne vaihtamassa, olihan noi punton pyörät vähän pienet:
Kuva
Kuva


Fiilikset ovat aika voimakkaasti positiivisen puolella toistaiseksi, vaikka kyseessä onkin Stilo. Ajettavuus on ihan ok, toki erittäin puskeva kuten kaikki nykyautot. Ihan liian matala tämä on, mutta lämmintä tulee sisälle eikä bensaa mene juurikaan, jos vain muistaa tässä olevan kuudennenkin vaihteen. :lol: Penkit kaadettuna menee tavaraakin ihan mallikkaasti, joten ihan hyvä kompromissi kuljetuskapasiteetin ja kulutuksen suhteen.

Ajattelin ensin, etten jaksa muilta kiireiltä mitään projektikertomusta pistää pystyyn, mutta josko tämä toimisi tämän auton huoltokirjana tjsp. kyselytopicina. Kuvia saattaa tulla nihkeästi, koska aijaa.com ryhtyi hankalaksi (toimivaa kuvapalavelua suap ehottoo).


Aloitetaan ensimmäisillä kysymyksillä.
Minkä kokoiset renkaat tähän vielä mahtuisi pyörimään? Nyt kun on alla "oikeankokoiset" talvirenkaat, on mittariheitto edelleen aika reilu... 120km/h kun on mittarissa, niin GPS näyttää 102km/h. Samaten tasan 100km/h mittarissa on ~83km/h GPS. Viimeksi yhtä iso heitto on ollut työpaikan Hiacessa...

Seuraavaksi olisi tarkoitus tilailla takapumput, tulpat ja ilmansuodatin. Takapusliin ja helmojen maaleihin pyrin paneutumaan sitten kesällä. Talvella ropaaminen on perseestä. Oikea etupyöränlaakeri myös jurnuttaa, mutta asia on "hoidossa".
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Minkä kokoset ne "oikeankokoset" nyt siis on? Liian pienet ovat kyllä nekin, jos mittarivirhe on noin iso.
Laatuvanne.fin mukaan Stiloon suositellut rengaskoot ovat 195/65 15" ja 205/55 16". Eli näköjään samat kuin seuraajassa Bravossa, josta päätellen Stiloonkin menisi 225/45 17" myös.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

195/65R15 on nyt.

Mietin sitä että kuinka iso munkki tuolla mahtuisi pyörimään? 205/70R16? Vai 205/65R16 tai 205/70R15?

Matalaprofiileja en hanki tai kovin mielellään edes isompia vanteita. Suomen tiet jneblaablaa ja matala auto.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen tuli käytyä vaihtamassa apparin etunurkkaan olkavarsi uusine laakereineen, kiitos Sampsulisami.
Kun ei tuotta prässsiä tallilla ole, niin helpompi oli hankkia irrallinen olkavarsi ja vaihtaa sitten se ehjänä paikalleen.

Se mikä ihmetytti, oli ehjänä irronnut ABS-anturi. :shock: Satoja antureita irroittaneena, tiesin noiden menevän yleensä aina rikki autosta kuin autosta. Noh, hyvä näin.
Kuva

Alunperin oli tarkoitus tehdä lumpparissa "Livenä" tuo vaihto, mutta olipas hyvä etten siihen alkanut. Oli nimittäin raidetangonpään kartion mutteri ihan pienesti homehtunut kiinni. Puolisen tuntia kun väsytti eestaas veivaamalla ja erilaisia irroitinlitkuja hölväämällä, niin mutteri lähti ehjänä. Laadukkaat lukkopihdit pitäisi ostaa...
Kuva

"Uusi" versus vanha
Kuva

Samalla kun etupää oli nostettuna ja levällään, päätin vilkaista jarruja. Kuljettajan etujarrun käytin auki aikaisemmin, joten sille puolen ei tarvinnut tehdä mitään, mutta oikealla oli havaittavissa ajoittaista jumimista. Syykin sille sitten selvisi, palat oli hölvätty päistään johonkin paksuun jänkkimäiseen rasvaan ja liukutapit oli hölvätty tällä samalla tahnalla (kuin hammastahnaa, liekkö joku metallivapaa p*ska). Palat olivat helpot, satulakannakkeet irti, huolellinen kiinnityspintojen ja rosterilevyjen (as. sarja) puhdistus, sekä palojen päästä viilalla siivu pois. Liukutapin liikkuivat vielä, mutta toisessa liukutapissa oleva kumiholkki oli turvonnut kiinni. Sain sen irti ja huolellisella puhdistamisella sain tapin liikkumaan reijässään liukkaasti. Kuitenkin hetken odotteleminen jumitti tapin uudestaan ja ulos vetäessä oli kumi "kuiva" kun oli niin tiukkaan puristunut. Otin koko kumiholkin pois ja kasasin ilman reilulla rasvalla, pitänee tilata tapit jossain vaiheessa. Nyt se ainakin toimii ja satula liikkuu herkästi.

Palat käänsin "ympäri", kun sisempi oli enempi kulunut. Nyt sitten jarrutuntuma on kumipallero, kunnes palat hioutuvat paikoilleen... Olisi se mukavaa joskus kasata ihan vain uusilla osilla läjään. :roll:


Ja niin, jarrunesteet tuli vaihdettua nyt loppuun. Mittarissa 272tkm.


Samalla yritin katsella sisempiä vetoakselin niveliä. Kiihdyttäessä noin 20-30kmh tuntuu etupäässä lievä vatkaaminen/hytkyminen, mutten löytänyt väljää tai sanomista vetonivelistä. Yritin myös kuikuilla öljyvuotoja, koska moottorista sitä hieman häviää, mutta missään ei semmosia näkynyt. Oma epäilys on jakopää, mutta oli kuiva sieltä alapyörän altakin...
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Noista renkaista vielä. On kyllä ihme jos oikeasti oikeankokosilla renkailla mittari valehtelee reilusti yli kympin. Sen pitäs valehella jotain 4-6 kilsaa korkeintaan.
Onkohan mittarin viisaria jotenki muutettu eri asentoon tai sähkösesti tehty jotain räpellyksiä, josko autossa on ollut jotku yli-isot renkaat aiemmin? Tai abs-kehässä/kehissä jotain häikkää? Sieltähän se tietääkseni nopeuden lukee.
Vois verrata nopeusmittaria ja testerillä lukemia abs-antureilta, onko lähellekään samat kun autolla ajaa. Muutaman kilsan se heittää, koska nopeusmittarinhan pitää näyttää hieman liikaa, ettei rengasta isontamalla nopeusmittari näytä liian vähän.
Heittääkö matkamittari?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:Noista renkaista vielä. On kyllä ihme jos oikeasti oikeankokosilla renkailla mittari valehtelee reilusti yli kympin. Sen pitäs valehella jotain 4-6 kilsaa korkeintaan.
Onkohan mittarin viisaria jotenki muutettu eri asentoon tai sähkösesti tehty jotain räpellyksiä, josko autossa on ollut jotku yli-isot renkaat aiemmin? Tai abs-kehässä/kehissä jotain häikkää? Sieltähän se tietääkseni nopeuden lukee.
Vois verrata nopeusmittaria ja testerillä lukemia abs-antureilta, onko lähellekään samat kun autolla ajaa. Muutaman kilsan se heittää, koska nopeusmittarinhan pitää näyttää hieman liikaa, ettei rengasta isontamalla nopeusmittari näytä liian vähän.
Heittääkö matkamittari?
Matkamittarin heittämää en ole voinut vielä tarkistaa, kun en ole jaksanut kameraa tai puhelimen telinettä asentaa (GPS).

Minustakin tuntuu todella isolta heitolta tuo näyttämä. Hieman rasittava ajella muuttuvien rajoitusten alueella kaupungissa, kun joutuu "arvalla" vetämään oikean viisarin asennon.

Täytyy kun ehtii jaksaa ja kerkeää, kytkeä MES kiinni...


Eihän Stilo sekoa mitenkään, jos akun ottaa irti? Tai toinen kymysys; eikös näistäkin pystynyt nollaamaan sopeutumat moottorinohjauksesta ihan normaalisti MES:llä pelkäämättä mitään tilttiin vetämistä?
Minkä huollan, sen korjaan...
jkiuru
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 11.02.2003 17:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

wellu kirjoitti:Eihän Stilo sekoa mitenkään, jos akun ottaa irti? Tai toinen kymysys; eikös näistäkin pystynyt nollaamaan sopeutumat moottorinohjauksesta ihan normaalisti MES:llä pelkäämättä mitään tilttiin vetämistä?
1. Kellon ja päivämäärän joutuu akun irrotuksen jälkeen asentelemaan uusiksi
2. Enpä ole koskaan Stilon kanssa kokenut tarvetta moottoriohjauksen sopeutumia rukata :shock: Enkä edes MES:iä itselleni hankkia kuuden vuoden Stiloilujen aikana, vaikka tulikin silloin hankittua Chattiauton ylvoimallisesti halvin yksilö. Hyvä auto!


Jouni K.
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

jkiuru kirjoitti:
wellu kirjoitti:Eihän Stilo sekoa mitenkään, jos akun ottaa irti? Tai toinen kymysys; eikös näistäkin pystynyt nollaamaan sopeutumat moottorinohjauksesta ihan normaalisti MES:llä pelkäämättä mitään tilttiin vetämistä?
1. Kellon ja päivämäärän joutuu akun irrotuksen jälkeen asentelemaan uusiksi
2. Enpä ole koskaan Stilon kanssa kokenut tarvetta moottoriohjauksen sopeutumia rukata :shock: Enkä edes MES:iä itselleni hankkia kuuden vuoden Stiloilujen aikana, vaikka tulikin silloin hankittua Chattiauton ylvoimallisesti halvin yksilö. Hyvä auto!


Jouni K.
Kiitos.

Sopeutumien nollauksesta kysyin, koska tarkoitus jossain vaiheessa käyttää kaasuläppää irti ja putsata. Tietenkään ei jos ei ole tarvetta, mutta epäilisin siellä olevan likaa ja töhnää.
Putsauksen jälkeen on usein tullut tehtyä sopeutumien nollaus.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lomaviikon aikana tullut ajeltua pitkin keskisuomalaisia maanteitä "hirmupakkasissa", eli alimmillaan -20°C näyttänyt lämpömittarit. Tuntunut vetristyvän reilusti ja kulkee pirtämmin, lyhyet kaupunkisiirtymät ovat polttomoottorille myrkkyä.

Lämpöäkin sisälle riittää ihan hikoiluun asti, jahka moottori ja kabiini lämpenee. Tyhjäkäynnillä tuo moottori ei kyllä tuota sitä vähääkään hukkalämpöä, koska lämmöt ei nouse eikä tuulilasi sula vaikka kävisi kylmästartissa kauemminkin (tänäaamuna kokeilin, parikymppiä oli yöllä pakkasta ja 30 minuuttia annoin käydä tyhjää ---> tuulilasin alareuna sula ja moottorin lämpömittari edelleen pohjassa, puhallin kakkosella). Termostaatti on kuitenkin uusi ja toimii kuten kuuluu, niin eipä tuo haittaa koska tienpäällä kyllä tulee kuumaa sisälle (moottorikin lämpeää aikalailla heti, kun ajamaan lähtee). Pitää vain pysähtyessä/kaupungissa muistaa kovemmilla pakkasilla tiputtaa puhaltimen nopeus max. 2:lle, muuten alkaa moottorin lämmöt laskemaan. Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että todennäköisesti se Diesel olisi ihan yhtä kylmä/lämmin, miten sen haluaa ajatella, koska ei nämä nykyaikaiset bensamoottoritkaan kehitä sitä hukkalämpöä niinkuin "ennenwanahaan".

Jännä, "Herne" eli Bravo 1.2/16V lämpesi tyhjäkäynnilläkin, mutta maantiellä alkoi viilenemään nätisti ajaen. :D

Yksi tyhmä kymysys lisää, onko kukaan tankannut tämmösen tankkia "piripintaan" täyteen? Olen nyt kolmesti yrittänyt ja joka kerta loppunut usko kesken. Pistooli katkaisee hanakasti ja siitä suojaläpän välistä liruttamalla olen 3-4 litraa saanut lisää menemään ja edelleen on bensa vain valunut tankkiin/"jonnekkin". En siis ole uskaltanut tankata korkkia myöten täyteen, koska tuntuu luonnottomalta, että täyttöputkeen/"jonnekkin" menisi noin monta litraa menovettä. Maahan se ei valu.

Ja onkos kukaan tämmöisellä pöristellyt huomannut, kuinka typerästi pissapojan neste valuu takalasille? Neste valuu pyyhkimen pyyhintä-alueen reunaan, eikä täten pyyhkijä oikeastaan kastu kuin päästään. Pikaratkaisuna irroitin suuttimen ja painoin sen "vinoon" paikoilleen.

Toistaiseksi jatkamme siis positiivisin mielin, ajettavuuskin on mielestäni kohdallaan kun on nyt näitä karhuttuja polanteisia sivuteitä tullut ajeltua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:Noista renkaista vielä. On kyllä ihme jos oikeasti oikeankokosilla renkailla mittari valehtelee reilusti yli kympin. Sen pitäs valehella jotain 4-6 kilsaa korkeintaan.
Onkohan mittarin viisaria jotenki muutettu eri asentoon tai sähkösesti tehty jotain räpellyksiä, josko autossa on ollut jotku yli-isot renkaat aiemmin? Tai abs-kehässä/kehissä jotain häikkää? Sieltähän se tietääkseni nopeuden lukee.
Vois verrata nopeusmittaria ja testerillä lukemia abs-antureilta, onko lähellekään samat kun autolla ajaa. Muutaman kilsan se heittää, koska nopeusmittarinhan pitää näyttää hieman liikaa, ettei rengasta isontamalla nopeusmittari näytä liian vähän.
Heittääkö matkamittari?
Nyt pääsin testaamaan, eli puhelimen GPS vs. auton näyttämä.
Matkamittarin heitto (170km siirtymä) oli 1,96% (auton matkamittari näytti siis hieman enemmän).
Nopeusmittarin heitto monesti tarkastettuna on 16% <--- tuo on minusta ihan järjettömästi liikaa. Eli kun ajetaan 100km/h mittarinopeutta, niin todellinen nopeus on 86km/h.
Minkä huollan, sen korjaan...
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Onnistuisikohan Stilon nopeusmittarille tekemään perus neula irti ja takaisin sopivaan kohtaan korjauksen? Vanhempiin autoihin on tullut joskus tehtyä nopeusmittarin kalibrointi noin.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Mun stilossa 100 mittarissa = 96 gps ja 60 = 57 195/65r15 renkailla
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Minä tarkistaisin myös mitä abs-antureilta tulee nopeustietoa ja heittääkö ne nopeusmittarista kuinka paljon. Ja onko kaikkien neljän abs-tunnistimen nopeusnäyttämä suoraan ajettaessa sama.
Tuli mieleen että onko joskus vaihdettu joku abs-tunnistin joka ei sitten oliskaan täydellisen yhteensopiva, eri vastusarvo tms kuin orkkiksessa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:Minä tarkistaisin myös mitä abs-antureilta tulee nopeustietoa ja heittääkö ne nopeusmittarista kuinka paljon. Ja onko kaikkien neljän abs-tunnistimen nopeusnäyttämä suoraan ajettaessa sama.
Tuli mieleen että onko joskus vaihdettu joku abs-tunnistin joka ei sitten oliskaan täydellisen yhteensopiva, eri vastusarvo tms kuin orkkiksessa.
Mutta tuolloin myös matkamittarin näyttämä heittäisi paljon. Nyt matkamittari heittää kuitenkin ihan asiallisen >2%, minkä ajattelisin olevan täysin normaalia.

Jos ABS-nopeustieto olisi väärä, niin tällöin myös matkamittarin pitäisi heittää ~yhtäpaljon, kuin nopeusmittarin. Kuitenkin nyt puhutaan tilanteesta, jossa matkamittarin ja nopeusmittarin heitot ovet poikkeuksellisen suuret.

Neulan kääntö itelle tulisi ainoana mieleen. Tosin kohta joku juoksee tähän kiljumaan "Mittaristo/can vika" ja stiilo roihahtaa palamaan taloyhtiön parkkipaikalla. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

wellu kirjoitti:
jarikin kirjoitti:Minä tarkistaisin myös mitä abs-antureilta tulee nopeustietoa ja heittääkö ne nopeusmittarista kuinka paljon. Ja onko kaikkien neljän abs-tunnistimen nopeusnäyttämä suoraan ajettaessa sama.
Tuli mieleen että onko joskus vaihdettu joku abs-tunnistin joka ei sitten oliskaan täydellisen yhteensopiva, eri vastusarvo tms kuin orkkiksessa.
Mutta tuolloin myös matkamittarin näyttämä heittäisi paljon. Nyt matkamittari heittää kuitenkin ihan asiallisen >2%, minkä ajattelisin olevan täysin normaalia.

Jos ABS-nopeustieto olisi väärä, niin tällöin myös matkamittarin pitäisi heittää ~yhtäpaljon, kuin nopeusmittarin. Kuitenkin nyt puhutaan tilanteesta, jossa matkamittarin ja nopeusmittarin heitot ovet poikkeuksellisen suuret.

Neulan kääntö itelle tulisi ainoana mieleen. Tosin kohta joku juoksee tähän kiljumaan "Mittaristo/can vika" ja stiilo roihahtaa palamaan taloyhtiön parkkipaikalla. :roll:

Jos neulaa on käännetty joskus toiseen suuntaan, silloinhan matkamittari näyttää suunnilleen oikein mutta nopeusmittari heittäs paljon verrattuna abs-anturien lukemiin.
Lukittu