Pöllömobiili, eli harrasteducato

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vähän puolivahingossa päädyin -99 Ducaton omistajaksi. Suht siistikorinen kampe, 263 tkm mittarissa ja hinta oli kohdillaan. Toki on vain 1,9 td, mutta ei omat kuljetustarpeet ole raskaita.
Ensi töiksi perus huollot, eli jakopää, öljyt, nesteet, filtterit jne. Nämä itse asiassa ulkoistin kaverille oman kroonisen aikapulan takia.

Kuva

Tämä on alkujaan ollut jollain vihannestilalla ja sittemmin palvellut mm. pieneläinten kuskauksessa. Tästä bonuksena tavaratilan lämmityspuhallin.
Kuva

Ei ole pyöränkoteloita nuijittu kuormalavoilla ja kaikki sidontapisteetkin näyttävät kokolailla koskemattomilta.

Oma ajatus tälle olisi kuskailla harrastekalustoa, eli enduro-/crossipyöriä. Ajoltaan tämä tuntui erittäin hyvältä ja kaikki toimii kuten pitääkin. Myös kellollinen webasto tästä löytyy.

Omaan talliin tullessa tässä toimi vain yksi kaiutin. Toisesta oli piuha irti. Tosin tuon piuhan kytkettyä kuului lähinnä vain rutinaa, eli selvästi tarkoituksella irroitettu. Sattui hyllyssä olemaan jotain vanhaa perua Hertzin 5,25" kajarit, joten nakkasin nuo vakio 4x6":n tilalle. Heti alkoi humppa kuulua ihan eri tavalla. Koska nuo Hertzit on vain keskiäänet, niin tuli tilattua myös erillisdiskantit. Kovin hiljainenhan tuo Ducato ei ole, joten taistellana melua vastaan lisämelulla :mrgreen:
Kuva

Tai sitten on olemassa plan B:

Kuva

Kuskinpenkkikin on tässä ehjä :)

Huoltoja tehdessä löytyi auton alta murtunut vetarin suojakumi, joten se menee vielä vaihtoon ennenkuin tällä sen enempää ajellaan. Pohja näyttää yllättäen erittäin siitiltä. Repsikan puolen takapyörän edessä on kyllä sormenpään kokoinen reikä. Hyvin pistemäinen, joten olisiko tuo jonkin kolhun saanut. Ei paha kuitenkaan, tuon jaksaa hitsata.

Sellaisen oireen tuo vaan nyt kehitti, että ilmeisesti saa ilmaa jostain. Kun seisoo jonkin aikaa, niin sahuuttaa aika pitkään ja sen aikaa rykii ja tupsuttaa harmaata/sinistä putkesta. Eilen lähti kolmannella suht pitkällä startilla. Kun sitten lähtee, niin käy nätisti ja vetää sen mitä tuo nyt vetää. Kuitenkin ennen huoltoa ja huollon jälkeenkin lähti heti kun avainta vaan näytti. Muualle polttoainepuolelle ei oikein koskettu kun naftafiltteri vaihdettiin. Ulospäin ei tietty vuoda mitään ja tankkikin noin 3/4 täynnä. Hyviä ideoita?

Vähän kiinnostaisi pikkuisen tuosta syöttöjä nostaa. Ei kuitenkaan mitää kuormia vedetä niin lisätehon käyttö olisi vain hetkittäistä. Kuitenkin siinä missä pitäisi olla syöttöruuvi, niin on jonkinlainen metallikoppa päällä. Ahtaassa tilassa en löytänyt tuosta ruuvejakaan millä sen saisi pois.

eBaystä napattu 2,8 pumpun kuva missä tuo ruuvi näkyy suutinlähtöjen yläpuolella:
Kuva

1,9 vaparin pumpun kuva missä on tuo metallikotelo:
Kuva

Oletettavasti tuon varmaan jotenkin saa irti. Ei vaan äkkiseltään löytynyt edes pultinkantoja. Joitain upotuksia siellä on missä tuntuisi olevan vähän kuin mutteri, tai sitten joku niitti :?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

nii onkos tää siis Fiatin omalla moottorilla vai PSA?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tietämättä mikä moottori, niin suuttimien paluuputket kannattaa tarkistaa. Kumiset vaihtaa turhia miettimättä.
Fiatin oma kone alkoi kulkemaan melko iloisesti kun hukkaportti juuttui kiinni. Tai lukittiin kiinni. Kestävyydestä en osaa sanoa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

PSA tämä on jos en ihan väärässä ole.

Noista suuttimien paluuputkista löysin vinkkiä muualtakin. Voi olla kun konehuoneessa on touhuiltu, että joku kovettunut putki on hieman murtunut.

Tuosta pumpustakin löysin tietoa että se metallikotelo suojaa ajoneston solenoidia. Ja on murtopulteilla vedetty kiinni..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin vika tosiaan tuli yllättäen, ettei sovi oireisiin mutta ei parane unohtaa että tää on niitä moottoreita joista pakovenat uppoo kanteen ja alkaa kantamaan.

Ite epäilen että vois omassa olla taas sitä vikaa, kun startin jälkeen on alkanut käymään vähän kuin kolmella ja savuttamaan normaalia enemmän. Viimeksi välykset säädetty reilu sata tonnia sitten ja silloin oli pari venttiiliä nollassa. Tosin pitää mitata myös hehkut, nämähän ei ilman hehkutusta lähde lämpösenäkään. Suuttimien puhdistusainetta on nyt mennyt pari pullollista testimielessä. Venttiilien säätö onkin sitten viimenen toimenpide jos muut ei auta, kun sitä varten pitää irrottaa nokka-akseli. Ja Scudossa mittaaminenkin on työlästä ahtauden takia, onneksi Ducatossa on väljempää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo venttiilihomma olikin tiedossa. Tätä sillä korvalla kuulostelin, kun tosiaan jakopäällä oli kokolailla 100 tkm täynnä. Kuitenkin lähti herkästi käyntiin ja kävi heti nätisti kylmänäkin, niin skipattiin tuo venttiilien säätö. Muuten olisi voinut tehdäkin, mutta venakopan irroittaminen vaatii myös imusarjan purun ja se taas on vähän haastavassa paikassa. Saa altapäin olla melko pitkät jatkot pultteihin. Ei tuohon itselle tule kuitenkaan kilometrejä todennäköisesti kovin ihmeitä, niin murehditaan sitten kun on sen aika. Hehku ei tässä ole mikään pikamalli, mutta eihän tämä mikään hätäisen ihmisen auto ole muutenkaan :lol:

Meinasin tänään nuo suuttimien paluuletkut uusia. Jospa se siitä tokenisi. Yhden mittamielessä vedin sivareilla poikki ja ei sieltä ainakaan naftaa sisältä löytynyt.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja wellu »

Oireet kuullostavat 1:1 samalta mitä yhdessä 1.9D Pösössä oli, kun venttiilien välykset olivat nollassa kolmessa sylinterissä.

Kylmettyään sai sahata todella antaumuksella ja hehkutella usein ihan lämpimilläkin keleillä. Sitten jos/kun alkoi rykimään, niin kaasu lattiassa sahaamista yksi sylinteri yskien, kunnes jaksoi jäädä rykimään ilman starttia. Sittne yleensä noin 15 minuutin rykimisen aikana heräsi loputkin sylinterit ja pystyi lähtemään ajamaan.

Jos laittoi lohkolämpöön sen, niin lähti yleensä ihan minuutin-kahden sahuuttelulla ja turputti harmaata reilusti, kunnes alkoi käymään kaikilla. Lämmettyään toimi normaalisti.

Sillä ajettiin 20tkm noin ja lopulta halkesi kansi tai suli venttiili, en tiedä.


Jos se imusarja on siinä edessä ja vaikea purkaa, niin suomeksi sitä ei ole siis koskaan irroitettu ja välyksiä säädetty. Siellä se vika on... Tommoseen koneeseen kun malttaa tehdä kansiremontin ja koneistaa pakoventtiilit erilailla/vaihtaa seetirenkaat tai venttiilit, niin on melko ikuinen moottori. Pari PS tekelettä nähnyt, millä on mittarissa ollut yli 700tkm ja vielä vain porskutti hienosti menemään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei tartte irrottaa imusarjaa. Joku osa siitä yläpuolelta lähtee irti joku putki eteenpäin ja sitten venakopan saa luiskautettua sieltä pois, mutta tais tulla vain yhdessä asennossa. vissiin moottorin suuntaisesti ettei eteenpäin.

Näin kehtaan väittää yhteen 1,9TD Ducatoon venttiilit säätäneenä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eilen nuo paluuputket vaihtelin. Kyllähän sieltä pari aika helposti rapsahti poikki, että tiedä sitten oliko ehjiä. Tänään näkee auttoiko.

Kaveri sitä venakoppaa oli pyöritellyt ja irroittanut myös imusarjan ”kaasuläpän”, vaan ei ollut saanut pois. Täytynee vielä itse koittaa.

Tämä autohan on kamuxin ”poistoja” etteivät vaan olisi valmistelleet kun soitin tulevani katsomaan :? Tosin siltikin lähti kaverin pihasta huollon jälkeen nätisti. Hehkut pitää kyllä katsoa ettei siellä nyt olisi tullut jotain :roll: Ainakin mondeon pitkä startti lyheni kovasti kun kolme pimeää hehkua uusi..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eilen oli vähän synkkä päivä. Ennenkuin kokeilin tuota edes käyntiin, niin totesin ettei tule sähköä hehkuille. Totesin etten edes ala sahata ennenkuin varmasti hehkuttaa.

Joten keskityin hetkeksi johonkin ihan muuhun ja jatkoin epäoleellisuuksia:

Hertzin keskiäänet sai kavereikseen diskantit. Vähän noista katselin vaan herkkyyksiä, että olisivat edes vähän siellä päin. Monet diskantit kun voi olla yli 100 db/W ja keskiääni vaikka vajaat 90 db/W, niin äkkiä toinen dominoikin aika rajusti. MDS:n diskantit osui hyvin ja kun autossa olleesta Kenwoodin mankasta voi leikata kajareilta alaäänet pois ja diskanteilla on omat jakosuotimet, niin paritin nuo keskenään. Hyvin onnistui, kelpaa vallan jees.

Lisäkujeena:

Kuva

Venäläinen 8" aktiivibasso jonka asentelin keskipenkin alle. Ei toki mikään painehirmu, mutta antaahan tuo alapäähän roimasti tukevuutta. Jos jotain positiivista tuosta, niin venäläinen on laittanut mukaan ihan kaiken asennuksessa tarvittavan. Virtakaapelia oli mukana varmaan normiauton konttiin asti ja valmiiksi asennetut sulakepesät tuplana. Akun viereen 30 A ja itse basson vieressä vielä 15 A. Luonnollisesti myös RCA:t ja herätekaapelit oli valmiina.

Jos ei Ducato käyntiin lähde, niin ainakin musiikki soi nyt ihan kivasti :lol:


Sitten laitoin leuan rintaan ja aloin etsiä hehkujen sähköjä. Hehkurele on hauskasti piilotettu repsikan puolelle konetilan yläkulmaan tuulilasin alle akun taakse. Tällä releelle ei tullut syöttöä muuta kun jotain hajavoltteja ja kuormitettuna noin 0,0jotain V. Akku pois edestä ja vähän kuorien purkua ja syöttö löytyi vierestä. Sulakkeen rapsuttelua ja kontaktien availua ja putsailua ja sitten releelle löytyikin jo jännitettä. Oikein mitään kovin näkyvää noissa ei kyllä ollut, mutta jotain huonoa siellä oli.

Innolla yleismittari hehkun päähän ja virrat päälle - ei mitään. Hehkuille tulevan syötön päästä - ei mitään. Aloin tuota hehkujen syöttökaapelia katsoa ja kun olin löytänyt parista kohtaa puhki olevan kuoren paljastaen vihreitä karvoja ja täysin vihreäksi hapettuneen liittimen jäähdyttimen alta, niin päätin vetää uuden syötön. Taas tuo innolla kiinni kolmosen tulpalle ja mittari ykkösen hehkun päähän. Tuttu tulos, ei mitään. Nyt sentään sähkö kulki jo kolmosen hehkulle asti mihin syöttökin tuli. Ei oikein jää jäljelle kun hehkujen välinen kaapelisilta. Varovasti muttereita auki ja muut aukeaa paitsi nelosesta hehku poikki. Jos jotain positiivista, niin loppu hehku lähti kannesta irti. Tässä vaiheessa laitoin tallin ovet kiinni.

Nyt kun vielä laittaa uuden hehkun neloselle ja tekee kaapelisillan uusiksi, niin alkaa olla hehkut käyty läpi. En vaihda muita tulppia nyt, koska mittarin mukaan ne on ehjiä (~0,6 ohm) enkä halua koittaa lähteekö kaikki ehjänä irti.

Aika pyhällä hengellä se on jotenkin onnistunut hehkuttamaan tähän asti :shock: Voi kyllä olla ettei ihan kaikki pytyt ole olleet mukana, mutta suht hyvin on kuitenkin itsensä käyntiin rykinyt.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sehän kehveli lähti käyntiin :D

Paikallisesta Fixuksesta löytyi hyllystä hehkutulppa, joten ruuvasin eilen sen kiinni, kasailin purkamani tavarat takaisin konetilaan, tsekkasin että hehkut pelaa ja menin kääntämään avainta.

Eikä tapahtunutkaan oikein mitään. Oli vähän epäuskoinen fiilis. Eli startti ei pyörinyt lainkaan.

Hetken ihmettelyä ja startin johtohan menee samassa nipussa mitä vanha hehkujen syöttö ja saman happaman oloisen liittimen läpi jäähdyttimen alta. Ei sitten tykännyt minun putsaamisesta ja rasvaamisesta. Uusi liittimen avaus ja tarkastus ja kiinni. Sitten alkoi starttikin pyöriä. Täytyy pitää tuo mielessä jos joskus startti päättää hiljentyä. On tuo liitos kuitenkin nyt vähän siivottu ja paljon paremman näköinen se puoli on mitä hehkujen puoli oli.

Kun startti pyörähti, niin konekin heräsi heti henkiin :thumb: En ihan varma ole oliko vika polttoaine- vai sähköpuolella vai vähän molemmissa, mutta nyt ainakin tuntuu näiden toimenpiteiden jälkeen toimivan.

Vielä täytyy murtunut vetarin suojakumi vaihtaa ja herkistellä kuskin puolen etujarrusatulaa hieman (isompi mäntä jumittaa), niin sitten on selkeät viat käyty läpi.

Vähän tuota syöttöruuvia mietin eilen ja fundeerailin jos menisi tylysti vingulla siitä panssarikopasta läpi. Rälläkkää ei taida uskaltaa konetilaan tarjota kun siellä on vähän turhan liki suutinputkia jne. Ei vaan tullut eilen kokeiltua magneetin kanssa, että onko se koppa alumiinia vai ihan terästä. Alumiini ainakin olisi helppoa työstää, teräs on vähän hitaampaa ja terävät tikut ikäviä.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin tästäkin on tietty näemmä video tehty: https://www.youtube.com/watch?v=3r_H125imwc

Ihan en kyllä tajua ideaa panssaroida aktuaattori kun kuitenkin sille tuleva jännitesyöttö tulee ihan normi johdolla kopan kylkeen :?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

:thumb:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eiliselle oli vähän muita suunnitelmia, mutta kumma juttu kun ne peruuntui..

Tuli sitten taas rassattua Ducatoa. Tällainen meni repsikan puolelle sisäkumiksi:

Kuva

Italian patent :mrgreen:

Kuva

Pikkupää on kumin laatikon mukaan 29 mm asti ja Ducaton vetari on jotakuinkin tuon 29 mm. Vapaana tuon kumin sisäreikä on noin 25..26 mm, joten vähän sitä pitää viruttaa. Onnistui tuollaisella nippusidekikalla vallan hyvin. Loppusauma olikin sitten helppo painella kiinni.

Vanha kumi ei ole kauaa ollut rikki, eikä se ihan päreinä ollut. Putsailin ja tutkin tuota niveltä eikä siellä oikein mitään asiaan kuulumatonta ollut, niin tällainen temppu onnistui nyt vallan kivasti.

Toinenkin puoli on vähän jo pykinyt, niin voisi melkein saman tehdä sillekin puolelle ennenkuin vanha kumi pettää.

Sitten hyökkäsin kuskin puolen etujarrun kimppuun. Sen olin todennut jumivan ja napakammin jarruttaessa auto pyrki kampeamaankin. Autossahan oli mukana jarrupalalaatikko missä oli yhdet palat jäljellä. Ne laatikosta puuttuvat on tuolla kuskin puolen etukulmassa.. Pikkumännän ja jarrusatulan rungon väliin laitoin hylsystä ja kiilateräksestä topparin on aloin polkea isoa mäntää ulos. Melko piukeana pohje oli kun se narausten saattelemana tuli ulos:

Kuva

Tuo mäntä oli ilmeisesti nuijittu vasaralla sisään ja ympärillä oli myös putkitonkien leukojen jäljet. Ei ole ihan hirveästi järki tuon mekaanikon päätä pakottanut ja fiksumpi on sitten antanut periksi. Tönärin kanssa pyörittelin tuota mäntää, että onko se edes pyöreä enää. Totesin olevan hyvin liki, eikä minulla toisaalta uutta mäntää kuitenkaan missään ollut. Viilalla koholla olevat röpöt pois, nauhakoneessa tuon ison rutun siistiminen ja männän otsapinnan oikaisu, sitten rälläkällä tiivisteuran levennys lutun kohdalta ja vesihiomapaperilla koko männän loppuviimeistely. Uudet tiivisteet satulaan ja totesin, että nyt mäntä menee vinkalla sisään sormenpäillä pyöritellen. Täytyy vielä seurata että pitää nesteetkin sisällä, mutta ainakin nyt auto menee suoraan jarruttaessa. Soralla kyllä huomasin, että aika helposti lukitsee takapyöriä. Voi olla säädössä jotain feelua ja voi olla talvella aika jännä tuollaisella jarrutasapainolla.

Muistin tuota syöttöpumpun päätykoteloakin tökkiä magneetilla ja eipä se siihen tunnu ottavan, eli ei paha homma mennä siitä läpi. Hieman jo pumpun ennakkovipua säätelin Ttaljan ohjeiden mukaan ja kulku tuntui keventyneen. Tosin varmaan aiemmin laahaava jarrukin on jotain tehnyt, mutta kulku tuntui herkemmältä ja kaasuun vastaavuus parani jo tuolla säädöllä. Tyhjällä autolla kulku oli jo suorastaan pirteää. Vähän hassu tämä on kyllä ajaa koska ei ole rundaria ja toisaalta kaikki muu humina peittää moottorin äänen. On siis ihan omassa arvonnassa millä vaihteella ajaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja wellu »

Moni on minulle kehunut tuollaisen liimakumin kestävän vetonivelen ympärillä, mutta itte en ole koskaan kokeillut.

Hullulta tuntuu, että pikaliima(?) joka kuivuttuaan on kovaa, kestäisi kumissa jonka päätehtävä on joustaa mahdollisimman hyvin...


Jarruremontit ei sovi kaikille näköjään... Aika usein käytettyä autoa ostaessa, jos jarruissa on jotain sanomista, on siellä joku "tohtori sykerö" käynyt vähän remontoimassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ensimmäinen liimakumi tämä oli itsellekin. Tosin täytyy muistaa, että tämä on sisempi nivel. Lisäksi tuo Loctiten Power Flexin mainostetaan olevan nimenomaan joustavaa, tuo liimahan tulee kumin mukaan eli homma on lie mietitty ja testattu. Putsasin kyllä bräkleenillä nuo liimapinnat ennen liimausta, jotain muottirasvajämää niissä kuitenkin aina on. Jos vaihtoehtona on repiä koko vetari pois tai sitten käyttää noin vartti tällaisen kumin kanssa, niin houkutus on aika kova. Aika näyttää mikä tuon elinikä on. Kumispesialistit saa myös sorvinastan pysymään moottoripyörän renkaassa, niin sikäli miettien yksi vetarin suojakumi pitäisi olla ihan lasten leikkiä.

Viime talvelta oman pyörän alta napattuna:

Kuva

Tuossa on noin satanen vauhtia ja hyvin liki on tuossa kohtaa mutkaa kaasu jo auki kun etunen on nippa nappa jäässä kiinni ja takanen näyttää tekevän työtä. Joku 50 heppaa tuosta kämmenen kokoisesta läntistä koitetaan ajaa jäähän piikkien välityksellä. Nastat ei irtoa, vaan nappulat repeää renkaasta sitten aikanaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin