Fiat 127 -76
Re: Fiat 127 -76
Erilliset säädöt radalle, niin kyllä seiska yli 130Kw jo lentää ihan kivasti.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Re: Fiat 127 -76
Minkälaisilla ahtopaineilla sääditte? Tuo vakio kytkin ei kyllä taho vääntöjä kestää, omaa seiskaa säädettiin keväällä huonolla kytkimellä niin ei kestäny yli 0.7 bar laittaa ahtoja. Tehoja lähti sillon 150hv ja 230nm 0.7 bar. Pitäs nyt käyttää uudestaan rullilla ku on moottori,pakosarja ja ahdin vaihtunu, tuntuu nyt paljo pirtiämmältä ku aiemmin. Kokemuksesta voin sanoa,että tuommonen 120-130kw on seiskan kopalle aivan riittävästi vetelee kiihdytyksissä aika rajusti
Re: Fiat 127 -76
Ahtopaine tavoite oli jotain 0,3 luokkaa mutta lopuksi tuli 0,5 bar jolla irtos 123kw (165hv). Muistaakseni 133kw (178hp) irtos 0,7 vai 0,8 ahdoilla ja ihan hyvin piti. Tosin ei siellä ihan 1.2 kytkin ole mutta siellä on 1.4 vauhtipyörä shimmattuna vakiolevyllä. Kaikki uutta on laitettu pidon parantamiseksi. Saas nähdä kauanko kestää. Ei tuo mosa ihan perus 1.2 ole Turbossa on onneksi vielä varaa väntää lisää kun aika koittaa.seiska81 kirjoitti:Minkälaisilla ahtopaineilla sääditte? Tuo vakio kytkin ei kyllä taho vääntöjä kestää, omaa seiskaa säädettiin keväällä huonolla kytkimellä niin ei kestäny yli 0.7 bar laittaa ahtoja. Tehoja lähti sillon 150hv ja 230nm 0.7 bar. Pitäs nyt käyttää uudestaan rullilla ku on moottori,pakosarja ja ahdin vaihtunu, tuntuu nyt paljo pirtiämmältä ku aiemmin. Kokemuksesta voin sanoa,että tuommonen 120-130kw on seiskan kopalle aivan riittävästi vetelee kiihdytyksissä aika rajusti
On tulossa jossain aikataululla potikan taakse eri tehoja. Ratti on vielä rakentamattakumppari kirjoitti:Erilliset säädöt radalle, niin kyllä seiska yli 130Kw jo lentää ihan kivasti.
Re: Fiat 127 -76
Jotta odottelusta Traficomin vastaukselle ei kävisi tylsäksi niin tuli vähän kehitettyä muutama...
Venttilijousien irroitustyökalu
Venttilijouset vaihdettu kevyempiin väliaikaisesti ja samalla tehty nostoa simuloivat työntötangot
Venttiilin kiillotusta testattu
Virtauspenkin rakentelua
Venttilijousien irroitustyökalu
Venttilijouset vaihdettu kevyempiin väliaikaisesti ja samalla tehty nostoa simuloivat työntötangot
Venttiilin kiillotusta testattu
Virtauspenkin rakentelua
Re: Fiat 127 -76
Nyt on kyllä oikeaa meininkiä! Tämä foorumi onkin ollut jonkun vuoden vähän unessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 127 -76
Näköjään on pikkusen voimaa kun vetari paukkuu
Re: Fiat 127 -76
^ Edelleen samaa mieltä.Luigi kirjoitti:Nyt on kyllä oikeaa meininkiä!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 127 -76
Aikaa on vierähtänyt tovi ja kova hinku oli saada auto jo ajoon mutta paperi asiat ei ihan putkeen mennyt Traficommilta. Päätöksen saanti kesti yli 3kk ja loppujen lopuksi ympäripyöreitä vastauksia tulee auton rekisteröintiin liittyen vaikka luvattiin ja kerrottiin ummet ja lammet Tällä viikolla tuli loppujenlopuksi hyviä uutisia ja nyt uusi tavoite on saada auto ajoon heti kun kelit keväällä antaa myöden eli varmaan Maaliskuussa. Nyt on taas jaksaa kehittää ja rakennella autoa. Rengas vanne komboa pitäisi vielä pyöritellä että tuleeko 13 vai 14" renkaat. Varmaan leveys tulee olemaan joku 175 tai 185 rengas. Vielä mietintä myssyssä Ideoita kuunnellaan....
Autossa oli tähän asti eriväriset luukut ja nyt sain ne viikonloppuna maalattua saman väriseksi. Parin päivän päästä luukut takas paikoilleen Jarrujen kanssa on taisteltu koko syksyn ajan kunnes löysin syyn miksi takajarrut tahtoo koko ajan jumittua. Syynä oli jarrusylunterien kantaminen eli männät eivät vapautuneet kokonaan ja uitti pikkuhiljaa takapiiriin jarrunestettä mutta nyt se on hoidettu.
Lämpöjen kanssa on ollut vähän ongelmia ja tuli hommattua uusi syyläri lämpöjä hillitsemään. Tämä menee seuraavaksi asennukseen ja saas nähdä miten istuu. Rattikaan ei jäänyt toimeettomaksi. Nyt on tulossa väyläohjattu ratti auttamaan kivoja juttuja mitä kehitellään ja säädellään tulevaisuudessaan. Canadan poika vähän viivästyttää asennus levyn toimittamista mutta ennen myöhemmin on tulossa. Kaikki napit on jo nupit on jo hommattu. Alla on kuvaa vähän mitä olis tulossa ilma rattivaihteita Alustaakin on tarkoitus vähän pyöritellä ja toisesta Rata projektista (Punto 1.2 16V ratasarjaan auto) pöllin eikun lainasin etu tolpat testiä varten ja saas nähdä saanko rakennettua koilit eteen pienellä muokkauksella. Taakse täytyisi myös tehdä jotkun koilit ja poistaa lehti jousi. Vakaajaksi kaavailin rakennettavaa veitsivakaaja mutta mitäs asiantutijat on mieltä muutoksesta? Saattaisiko toimia? Eteen pitäisi löytää toinen etu vakaaja jonka laitan vanhan rinnalle jäykistämään. Onkohan kellään ylimääräisenä moista?
Autossa oli tähän asti eriväriset luukut ja nyt sain ne viikonloppuna maalattua saman väriseksi. Parin päivän päästä luukut takas paikoilleen Jarrujen kanssa on taisteltu koko syksyn ajan kunnes löysin syyn miksi takajarrut tahtoo koko ajan jumittua. Syynä oli jarrusylunterien kantaminen eli männät eivät vapautuneet kokonaan ja uitti pikkuhiljaa takapiiriin jarrunestettä mutta nyt se on hoidettu.
Lämpöjen kanssa on ollut vähän ongelmia ja tuli hommattua uusi syyläri lämpöjä hillitsemään. Tämä menee seuraavaksi asennukseen ja saas nähdä miten istuu. Rattikaan ei jäänyt toimeettomaksi. Nyt on tulossa väyläohjattu ratti auttamaan kivoja juttuja mitä kehitellään ja säädellään tulevaisuudessaan. Canadan poika vähän viivästyttää asennus levyn toimittamista mutta ennen myöhemmin on tulossa. Kaikki napit on jo nupit on jo hommattu. Alla on kuvaa vähän mitä olis tulossa ilma rattivaihteita Alustaakin on tarkoitus vähän pyöritellä ja toisesta Rata projektista (Punto 1.2 16V ratasarjaan auto) pöllin eikun lainasin etu tolpat testiä varten ja saas nähdä saanko rakennettua koilit eteen pienellä muokkauksella. Taakse täytyisi myös tehdä jotkun koilit ja poistaa lehti jousi. Vakaajaksi kaavailin rakennettavaa veitsivakaaja mutta mitäs asiantutijat on mieltä muutoksesta? Saattaisiko toimia? Eteen pitäisi löytää toinen etu vakaaja jonka laitan vanhan rinnalle jäykistämään. Onkohan kellään ylimääräisenä moista?
Re: Fiat 127 -76
Vakaaja taitaa olla aika turha.
Etuvetoinen hyötyy että pyörä koskee maahan. Toisekseen jäykillä coileilla ja niukoilla ulosjoustoilla vakaajan hyötykin jää pieneksi. Isoilla ulosjoustoilla olevaan alustaan kallistusvakaaja toki ehdoton, esim joku oikea lalliauto ja sillä ajetaan esim soralla.
Etuvetoinen hyötyy että pyörä koskee maahan. Toisekseen jäykillä coileilla ja niukoilla ulosjoustoilla vakaajan hyötykin jää pieneksi. Isoilla ulosjoustoilla olevaan alustaan kallistusvakaaja toki ehdoton, esim joku oikea lalliauto ja sillä ajetaan esim soralla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat 127 -76
Olikos tämä tulossa tieliikenteeseen? Jos kyllä, niin lehtijousen poisto kannattaa varmistaa traficomilta/konttorilta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 127 -76
On tulossa liikenteeseen keväällä. Ennakkoon katsuri on tsekannut auton ja kuullema ogelmia tämän hetkisen tilanteen mukaan ei ole. Nuo jousitusmuutokset pitää tosiaan ennakkoon selvittää ennen kuin tekee mitään tyhmääwellu kirjoitti:Olikos tämä tulossa tieliikenteeseen? Jos kyllä, niin lehtijousen poisto kannattaa varmistaa traficomilta/konttorilta.
Re: Fiat 127 -76
Pari päivää ja iltaa meni kun sain ovet vihdosta viimein kasaan ja asennettua. Tuli samalla tehtyä uudet ovipahvit.
Nyt kun ovet ja luukut on paikoillaan niin piti sit aloittaa syyrärin maallauksella ja pikkusen tuottaa tuskaa ahtaassa tilassa. Ei oikein tahdo millään mahtua. Tarkoituksena on käyttää punton flektiä kun sattui olemaan sopivan kokoinen mutta saattaa jäädä toiveeksi
Näköjään ei anna littää kuvia mutta lisäsin ne jaettuun dropboxiin jonka linkki on ekalla sivulla....
Nyt kun ovet ja luukut on paikoillaan niin piti sit aloittaa syyrärin maallauksella ja pikkusen tuottaa tuskaa ahtaassa tilassa. Ei oikein tahdo millään mahtua. Tarkoituksena on käyttää punton flektiä kun sattui olemaan sopivan kokoinen mutta saattaa jäädä toiveeksi
Näköjään ei anna littää kuvia mutta lisäsin ne jaettuun dropboxiin jonka linkki on ekalla sivulla....
Re: Fiat 127 -76
Tallissa taas tapahtuu kummia....
Jotta homma ei olisi niin helppoa niin tuli laitettua jäähdytysjärjestelmä uuteen uskoon viimekesäisen lämpöongelmien takia. Uus syyläri piti istuttaa keulille ja samalla meni ahtoputket ja vesiletkut uusiksi. Vanha flekti sai väistyä vanhemman tieltä Samalla tuli tehtyä keululle pikkunen tuuli tunnele jäähdyttimelle ja vesiruisku systeemit tehostamaan jäähdytystä tarvittaessa. En tiedä tuleeko toimimaan mutta onpahan sellanenkin autossa
Tässä vähän syylärin muokkausta ja flektin asennusta: Tässä näkee hyvin minkälainen tuulitunneli tuli tehtyä ja samalla tarkkasilmäiset bonggaa vesiruiskutus suuttimet Uudet ahtoputket sai wräpin päälle ja tuli kokeiltua miten tommonen langan pyörittäjä sopii tuohon hommaan. Tuli muuten todella siisti ja tiukka asennus. Hemmetin hyvä kapistus... Eipä keulan alusta jäänyt kauaakan vakioksi vaan tuli sitten muokattua koilit eteen Vähän on modaukset kesken mutta tossa se on matalimmassa asennossa eli alemmas ei mene jos stoppareita ei ota pois. Matalimmasta kohtaa maavaraa on vielä huikeat 130mm
Jotta homma ei olisi niin helppoa niin tuli laitettua jäähdytysjärjestelmä uuteen uskoon viimekesäisen lämpöongelmien takia. Uus syyläri piti istuttaa keulille ja samalla meni ahtoputket ja vesiletkut uusiksi. Vanha flekti sai väistyä vanhemman tieltä Samalla tuli tehtyä keululle pikkunen tuuli tunnele jäähdyttimelle ja vesiruisku systeemit tehostamaan jäähdytystä tarvittaessa. En tiedä tuleeko toimimaan mutta onpahan sellanenkin autossa
Tässä vähän syylärin muokkausta ja flektin asennusta: Tässä näkee hyvin minkälainen tuulitunneli tuli tehtyä ja samalla tarkkasilmäiset bonggaa vesiruiskutus suuttimet Uudet ahtoputket sai wräpin päälle ja tuli kokeiltua miten tommonen langan pyörittäjä sopii tuohon hommaan. Tuli muuten todella siisti ja tiukka asennus. Hemmetin hyvä kapistus... Eipä keulan alusta jäänyt kauaakan vakioksi vaan tuli sitten muokattua koilit eteen Vähän on modaukset kesken mutta tossa se on matalimmassa asennossa eli alemmas ei mene jos stoppareita ei ota pois. Matalimmasta kohtaa maavaraa on vielä huikeat 130mm
Re: Fiat 127 -76
Pienen inspiraation jälkeen tuli vähän muokattua virtauspenkkiä tarkemmaksi. Sattumalta löytyi valmiiksi tallin perukoilta Arduino ja Flow mittari. Vanha manometrisysteemit sai kyytiä Tuli tehtyä sitten virtuspenkistä digitaalinen versio ja koodasin Adruinon toimimaan kyseisen mittarin kanssa. Antaa aikalailla samoja lukuja mitä tuo sininen näyttö antaa Siitä saadaan suora live data exceliin (joutu sitäkin vähän koodaamaan) eri nostojen kohtaan automaattisesti ja käyrästöä tulee sitä mukaan kun dataa syötetään. Mitää ei ole vielä mitattu tarkasti mutta kun venttiilit on kiinni niin paine-ero tippuu jonnekkin 700pa ja kun venttiilit täysin auki niin nousee lähes 4000pa eli mittaus pisteitä pitäisi olla riittävästi
Eipä tässä ihan laakereilla olla oltu vaikka autoon ei olekkaan tehty viimeiseen kuukauteen mitään. Pukki toi 3D tulostimen joten jotain kivaa sillä pitäis tehdä Nimittäin uutta rattia pukkaa vanhan tilalle ja siitä tehdään väylä ratti omilla kivoilla namiskuukkeleilla. Kaikki nupit, suojat ja kotelot pitää itse suunnitella nollasta ja työ on vielä kesken mutta tässä vähän alkumakua
Re: Fiat 127 -76
Dodii, aikaa on kulunut taas tovi edellisestä postauksesta mutta hommat on vaan mennyt hitaammin eteenpäin verrattuna viime talveen. Auto on nyt siinä kunnossa että pitäis alkaa laittamaan katsastus kuntoon ja hakea kaikki tarvittavat paperit leimaa varten. Ekana on vuorossa pyörän kulmien säätölapun hommaaminen. Luulis että on simppeli säätää mutta atuossa ei ole muita kuin raidetangot jotka liikkuu pyörittämällä. Kaikki muu on prikoilla sun muilla tempuilla tehty. Autossa mun on nyt istutettu punton koilit eteen niin se tuo pienen lisämausteen tähän hommaan. Autosta saatiin kuin saatiinkin pitkän jumpan jälkeen pyöränkulman sojottamaan oikein.
Pyörän kulmien säätöjen jälkeen olikin penkityslapun hankinta edessä. Penkityksestä tekee haastavan sen että se pitää osua kw sisään tavoitteesta. Ekalla penkitys rupeamalla auto laski alle jäähdytin nesteen ja pelkäsin pahinta. Se kerta jäi siihen Vien etsintään meni pari päivää kun selvää paikkaa ei ollut näkyvillä mutta sattuman kaupalla se löyty ja osottautui termarikotelon tiivisteen pullahtamiseen. Ei kun uudestaan penkkiin ja hakemaan oikeitan tehoja ulos. Varmaan kymmenellä kerralla saatiin kuin saatiinkin oikeat tehot pihalle. Eli se saatiin hoidettua ilman suurempia murheita. Kiitos penkitysmiehelle
Penkityksen jälkeen oli sitten katsastuksen aika ja ruvettiin oikeasti katsomaan onko auto sääntöjen sallimissa rajoissa rakennettu. Monta kertaa meinas tulla hikikarpalot otsaan kun kivoja kysymyksiä kysellään ja vaikka kuinka yrittää valmistautua niin kyllä se aina jännittää. Nyt varsinkin kun oli iso kartsastus kyseessä ja vielä rekisteröintikatsastus päälle eli kaikki mahdollinen mitä voi vaan keksiä.
Loppujen lopukisi kaikki palkittiin ja sainkin autoon kilvet Tänään siis tuli ajettua autolla ekaa kertaa sitten 1993 seisonnan jälkeen. Ihan pikku lenkki tuli ajettua eli vaivaiset n.40km tuli kylmiltään vedettyä jännityksellä. Kaikki toimii niin kuin pitää ja varsinkin viileellä niin liiankin hyvin toimii auton uus jäähdytysjärjestelmä. Voi sitä riemua kun sillä ajeli. Tällä foorumilla olikin yksi kaveri joka sai kuulla sitä riemua ajamisen ilosta kovan työn jälkeen saavutin Nyt vaan ajellaan parannellaan softaa... Katotaan kauan kestää ennen kuin ekat ongelmat tulee esille kun ilmat lämpiävät
Pyörän kulmien säätöjen jälkeen olikin penkityslapun hankinta edessä. Penkityksestä tekee haastavan sen että se pitää osua kw sisään tavoitteesta. Ekalla penkitys rupeamalla auto laski alle jäähdytin nesteen ja pelkäsin pahinta. Se kerta jäi siihen Vien etsintään meni pari päivää kun selvää paikkaa ei ollut näkyvillä mutta sattuman kaupalla se löyty ja osottautui termarikotelon tiivisteen pullahtamiseen. Ei kun uudestaan penkkiin ja hakemaan oikeitan tehoja ulos. Varmaan kymmenellä kerralla saatiin kuin saatiinkin oikeat tehot pihalle. Eli se saatiin hoidettua ilman suurempia murheita. Kiitos penkitysmiehelle
Penkityksen jälkeen oli sitten katsastuksen aika ja ruvettiin oikeasti katsomaan onko auto sääntöjen sallimissa rajoissa rakennettu. Monta kertaa meinas tulla hikikarpalot otsaan kun kivoja kysymyksiä kysellään ja vaikka kuinka yrittää valmistautua niin kyllä se aina jännittää. Nyt varsinkin kun oli iso kartsastus kyseessä ja vielä rekisteröintikatsastus päälle eli kaikki mahdollinen mitä voi vaan keksiä.
Loppujen lopukisi kaikki palkittiin ja sainkin autoon kilvet Tänään siis tuli ajettua autolla ekaa kertaa sitten 1993 seisonnan jälkeen. Ihan pikku lenkki tuli ajettua eli vaivaiset n.40km tuli kylmiltään vedettyä jännityksellä. Kaikki toimii niin kuin pitää ja varsinkin viileellä niin liiankin hyvin toimii auton uus jäähdytysjärjestelmä. Voi sitä riemua kun sillä ajeli. Tällä foorumilla olikin yksi kaveri joka sai kuulla sitä riemua ajamisen ilosta kovan työn jälkeen saavutin Nyt vaan ajellaan parannellaan softaa... Katotaan kauan kestää ennen kuin ekat ongelmat tulee esille kun ilmat lämpiävät