Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joudun vaihtamaan Bilteman akun toisenlaiseen koska akku on liian lyhyt ja kaapeli ei taivu oikein miinusnavan kiinnitykseen. Otan mitat akkukotelosta ja mittanauhan mukaan kun menen valitsemaan. Voi olla että menee tilaukseen koska siellä oli niin vähän akkuja hyllyssä.

Ebaystä ostamani liian lyhyt akkukotelon kansi kuvahaun perusteella on ehkä Fiat 600 Multipla mallista. Etsin kuvahaulla ja löysin Italiasta yhden myynnissä olevan 600D mallin akkukotelon kannen jossain paikallisella tori.fi vastaavalla sivustolla, johon täytyi rekisteröityä että pystyi ottamaan yhteyttä myyjään. Käänsin Google translatella viestin italiaksi ja otin yhteyttä myyjään. Laitoin myös ostoilmoituksen Suomen Fiat 600 forumin osto-palstalle joka näytti nyt olevan pystyssä pitkästä aikaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain vaihdettua akun Biltemassa 60Ah korkeaan tasakattoiseen malliin jonka pitäisi mahtua akkukoteloon.

Italialainen kaveri vastasi sähköpostilla italiaksi mutta käännös on vielä kesken, sen verran ymmärrän että 70 euroa on hintapyyntö.

Motonetistä sain ostettua lyhyemmän ja paksumman 32x191 mm pitkän vesiletkun.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asentelin akun paikoilleen. Mahtui juuri ja juuri, ja on sopivan korkuinenkin. Vedin paksulla nippusiteellä kiinni kun akkukotelon kansi vielä puuttuu.

Asensin uuden vesiletkun paikalleen. Jouduin lyhentämään sitä molemmista päistä. Jouduin myös irroittamaan moottorin puolelta putkikäyrän että sain letkun molemmista päistä natsojen yli. Rupesi pitämään vettä.

Yritin startata käyntiin muttei lähde kuin suoraan kaasuttajan kurkkuun bensaa kaatamalla. Vedin imupumpulla bensaa bensapumpun läpi ja sitä tuli vähän läpi mutta bensapumppu ei pumppaa. Onkohan bensapumppuja erilaisia. Onkohan vanhan pumpun bakeliittitiiviste liian paksu uudelle pumpulle? Täytyy ottaa pumppu irti ja vertailla vanhaan pumppuun ja mittailla vähän.

Asentelin pissapoikapussin paikalleen. En saanut vielä vettä tulemaan tuulilasille asti. Jossain on vielä ilmaa ettei sähköpumppu ime.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kylläpä etsitytti bensapuutteen syy mutta löytyihän se viimein: bensalinja tankilta on tukossa. Työnsin ohutta rautalanka bensalinjaan ja se meni noin 80 cm esteettä bensalinjaan joten tukos lienee tankin päässä. Täytyy tutkia netistä miten tankin liittymä puretaan ja mitä sieltä pitäisi löytyä. Kun saan bensalinjan auki täytyy lisätä karkeasuodin bensapumpun tulopuolelle koska putkesta tulee ruostetta.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 29.09.2020 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eikö sitä ensin voisi paineilmalla kokeilla puhaltaa tankkiin päin?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Minäkin mietin jo tätä vaihtoehtoa. Täytyy varmaan irroittaa bensalinja tankin päästä ja katsoa onko tukos putkessa vai tankin puolella. Jos se on putkessa voin tökkiä rautalangalla tai sitten paineilmalla. Jos tukos on tankissa täytyy purkaa tankin liittymä.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kokeilin paineilmalla avata bensalinjaa. Sain ilmaa menemään läpi 6 bar paineella mutta ilmakin kulkee huonosti läpi eikä mitään ketsuppipulloefektiä tapahtunut. Tukossa mikä tukossa ja taitaa pysyäkkin tukossa. Täytyy uusia koko putki bensatankilta bensapumpulle. Kupariputki lienee helpoin taitella muotoon. Täytyy selvittää toimittaja, liittimet ja kiinnikkeet.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mietin ratkaisua katkaista polttoainelinja etuakselin kohdalla josta alkaa suora osuus taakse. Jos tukos on tankilta tulevassa mutkaisessa osuudessa, niin kuin luulen sen oleva, sen voisi korvata suht. helposti letkulla ja säilyttää suora putkiosuus.
Jos taas suora putki on tukossa sen voisi korvata kupariputkella. Biltemassa näyttää olevan hyllyssä 6mm kupariputkea.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olin yhteydessä ensimmäisen akkukotelon kannen myyjään Italiassa. Hänen mukaan akkukotelon kansi on Fiat 600 vuosimallista 1957. Keskustelu jatkuu.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen selvitellyt kuvatiedostorajoitusta ja näyttää menevän liian hankalaksi jatkaa tämän tarinan kirjoittamista kuvien kanssa tällä foorumilla.

Kuvakertomus jatkuu toisella foorumilla http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciao.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En ole enää käytännössä moderaattori, mutta totean vaan täältä sivusta että kuvat kannattaa laittaa ulkoisille palvelimille kuten kuvat.fi tai flickr tms ja linkittää sieltä foorumille. Ei nämä kerhon vuokraamat serveritilat liene tarkoitettu kuvakansioiksi sadoille kuville, vaan satunnaiseen käyttöön jos joku ei halua/osaa käyttää ulkoista palveluntarjoajaa?

Tai no ainakin itse yritän välttää laittamasta eri foorumeille suoraan kuvia ja silloinkin mahdollisimman pieninä, etten veisi suotta serveritilaa.

Jos sinne mesefoorumille on mahdollista tallentaa kuvia, niin sieltä ne saisi linkitettyä tännekin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kivaa se on Mese-miehillekin jakaa ansiokasta rapsaa !
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Auto nyt vuosikatsastettu ja leimaa kaksi vuotta. Museotarkastusaika on varattu lokakuun loppupuolelle. Autosta puuttuu enää akkukopan kansi ja helmalistojen muovikiinnikkeet ja nekin ovat tulossa. Ciao.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nopeaa toimintaa kyllä ollut! :thumb:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin