Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sitten uuden jarrupääsylinterin asennukseen. Viimeksi homma pysähtyi kuparialuslevyn puutteeseen. Nyt niitä oli Biltemasta kokoelma, joista yksi sopi sylinterin natsaan. Kiersin natsan kiinni sylinteriin. Polkimen pään kumitötsän venytys kauluksen uraan. Suojatulppa pois painelähdöstä.

Sitten auton alle kiinnittämään sylinteriä. Pujoteltuani sylinterin paikalleen ja kiinnitysruuvit huomasin että painelähdön banjossa on myös kaksi ohutta kuparirikkaa. Vertailin niitä Bilteman valikoimaan ja sopivat mutta hieman paksummat löytyivät. Sitten banjon pintojen puhdistus mutta jarruspray loppuikin eilen. Ei auttanut kuin ruiskuttaa Motonetin ruosteirroituslitkua joka on ikävän pahanhajuista. Tarkoittaa aina asentajanhanskojen nakkaamista roskiin ja käsien pesua kun tätä ainetta käyttää siten että sitä joutuu käsiin. No sillä aineella sain kuitenkin pinnat puhtaaksi ja kiersin banjopultin käsin sylinterin painepäähän ja sitten kiristys 19mm lenkkivaimella. Ja käsien pesulle.
Liitteet
4DC5EA65-6D09-4159-BF14-C1960A15C68D.jpeg
4DC5EA65-6D09-4159-BF14-C1960A15C68D.jpeg (97.24 KiB) Katsottu 3626 kertaa
9F1F2FEB-B879-495E-B198-FEE4172BE462.jpeg
9F1F2FEB-B879-495E-B198-FEE4172BE462.jpeg (128.18 KiB) Katsottu 3629 kertaa
3D416345-344F-494D-A5D0-8FF7C0228724.jpeg
3D416345-344F-494D-A5D0-8FF7C0228724.jpeg (159.44 KiB) Katsottu 3629 kertaa
DBDDC727-448C-48E2-86E3-237FC20D4E5C.jpeg
DBDDC727-448C-48E2-86E3-237FC20D4E5C.jpeg (151.68 KiB) Katsottu 3634 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Täytin jarrunestesäiliön melkein täyteen uutta nestettä. Pumppasin kädellä jarrupoljinta ja nestepinta alkoi laskea. Huomasin jarrupolkimessa olevan lisäjousen taas ja irroitin sen pois. Poljin palauttaa ihan hyvin ilman sitäkin.
Liitteet
DFAC3A56-7D5E-4902-8D28-6A734141B696.jpeg
DFAC3A56-7D5E-4902-8D28-6A734141B696.jpeg (102.23 KiB) Katsottu 3612 kertaa
6185921C-B75E-4794-80CF-3AA96E7CBFF8.jpeg
6185921C-B75E-4794-80CF-3AA96E7CBFF8.jpeg (175.25 KiB) Katsottu 3613 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jarrujen ilmaaminen on periaatteessa yksinkertainen ja suoraviivainen työvaihe mutta sen tekee hankalaksi apurin puute. Jos on apuri, joka polkee poljinta ohjeiden mukaan, ilmauksessa ei mene kauan. Mutta kun ei ole apuria, joutuu hyppäämään polkimen ja sylinterin ilmausruuvin väliä. On olemassa apuvälineitä ilmauksen helpottamiseen mutten ole koskaan niihin perehtynyt.

Jarrujen ilmaus on joskus henkimaailman hommaa, koska joskus ei ilmaa tahdo saada pois jostain putkiston taskusta millään ilveellä, ja poljin jää pehmeäksi. Toivottavasti nyt ei käy niin. Minulla on yksi mersu, josta ei tahdo saada ilmoja millään pois ja joutuu monena päivänä peräkkäin ilmaamaan että saa polkimen kovaksi. Ilma kun voi puristua jarrunesteeseen ja ajan kanssa muodostaa ilmakuplan uudestaan.

En tiedä miten muut harrastajat ilmaavat jarrut, mutta olen vuosien mittaan päätynyt seuraavanlaiseen tapaan ilmata jarrut.

Taktiikkana on 1. kierroksella valuttaa jarruneste ensin painovoimalla kauimmaiseen takarenkaan jarrusylinteriin (ilmausruuvi auki, letkulla vanha neste keräysastiaan), sitten lähempänä olevaan takasylinteriin, sitten kauempana olevaan etusylinteriin, ja viimeksi sitten lähimpään etusylinteriin.

2. kierroksella sitten päästän samassa kiertojärjestyksessä polkimen paineen alla kustakin sylinteristä neste pois jolloin sylinterin yläreunaan jäävät ilmat tulisivat pois. Paine polkimeen saadaan painamalla puukepillä poljinta istuimen selkänojaa vasten jolloin istuimen selkänojan jousivaima painaa poljinta alas kun itse lasken ilmausruuvista tavaraa läpinäkyvää letkua pitkin pulloon. Näen letkusta tuleeko ilmaa nesteen seassa. Eli joudun kerran polkaisu siirtymään virittämään kepin polkimelle. Melkoista jumppaa tiedossa.

3. Kierros on uusia 2. kierros seuraavana päivänä (jarrunesteeseen liuenneiden kuplien poistamiseksi).

Ilmaamisessa vanha tummunut jarruneste täytyy kerätä 1. kierroksella keräilyastiaan (ja toimittaa aikanaan jätteiden vastaaottopisteeseen). 2 ja 3 kierroksella ilmauksessa tulee puhdasta nestettä jota voi kierrättää takaisin jarrunestesäiliöön. Sen on kuitenkin hyvä laskeutua ensin että epäpuhtaudet laskeutuu pohjaan ja ilma nousee ylös.

Sitten vielä yksi hankaluus ilmauksessa on ilmausruuvien saaminen auki ja kiinni. Jostain syystä ilmausruuvit ovat hyvin pienellä mutterikoolla jonka kulmat pyöristyvät helposti jos avain on huono tai jos ilmausruuvi on ruostunut kiinni. Eli taktiikka on (1) ruiskuta ruosteenirroituslitkua ilmausruuvin juureen ennen avausyritystä ja anna aineen vaikuttaa (2) aloita avaaminen lenkkiavaimella (siis ei lista-avaimella). Jos ilmausruuvin mutterikulmat menee pyöreäksi on mahdollista vielä yrittää hitsata isompi mutteri päälle MIG-hitsillä mutta tämän onnistuminen on hyvin epävarmaa. Muussa tapauksessa joutuu yleensä uusimaan sylinterin kokonaan. Jotkut poraavat ruuvin auki ja putsaavat kierteen ja laittavat uuden ilmausruuvin, mutta se on niin iso työ että se kannattaa ainostaan jos uutta sylinteriä ei enää saa mistään. Itse varauduin siten että on tarpeeksi uusia sylintereita vaikken saisi yhtään ilmausruuvia auki.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 25.09.2020 11:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tässä autossa ei näköjään takajarrujen ilmausruuveihin pääse käsiksi alakautta rasvamontusta joten joutuu ottamaan takarenkaat pois ja koko peräpää molemmin puolin tunkille.

Kuskin puolen takarengasta irroittaessa pölykapseli lähti liian helposti pois joten katsoin klipsujen kuntoa tarkemmin. Yksi oli taittunut sisäänpäin. Varmaan jossain vaiheessa rengas kaatunut sinne puolelle. Väänsin klipsua mutta silloin se katkesi. Täytyy uusia klipsu.

Ruiskutin ruosteenirroituslitkua kaikkiin ilmausruuveihin. Jätän nyt muhimaan ja uusin käsittelyn muutamaan kertaan myöhemmin tänään. Jatkan tästä toisena päivänä.
Liitteet
Takarenkaan ilmausruuvi ruosterroitusainekäsittelyssä.
Takarenkaan ilmausruuvi ruosterroitusainekäsittelyssä.
4C99ED19-2A96-4834-B2A6-DD86C1B85340.jpeg (137.62 KiB) Katsottu 3570 kertaa
Etujarrun ilmausruuvi sai irroituslitkukylvyn.
Etujarrun ilmausruuvi sai irroituslitkukylvyn.
027B5425-4800-4413-B862-FAE38A7BE4D9.jpeg (149.31 KiB) Katsottu 3570 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tässä välissä vähän juttua vielä näistä Fiat 600 jarruista. Autossa on yksipiirijarrujärjestelmä. Tämä tarkoittaa että minkä tahansa komponentin vika voi päästää jarrupaineen pois järjestelmästä, jolloin auto on jarruton, ja siis vain käsijarrun varassa. Auto on muutenkin turvaton koska ei turvavöitä, bensatankki on edessä ja akku sytyttimenä, linkkutaka-akseli valmiina kaatamaan auton liian suuressa kaarrrevauhdissa, jne. Käytännössä siis erittäin turvaton. Käyttöautossa mahdoton tilanne mutta harrasteautossa ok jos ymmärtää ajaa hiljaa, ennakoiden ja välttää pääteitä, ruuhka-aikoja, jne. varovaisuus koko ajan mielessä. Jos kauemmaksi aion mennä johonkin harrastelijatapahtumiin, olen ajatellut vuokrata ja viedä trailerilla auton. Lisäetu on että poistaa riskin auton sippaamisesta välille.

Minulla on kerran Saab 96 - autossa, jossa on kaksipiirijarrut, toisesta jarrupiiristä läsähtänyt paineet kertaheitolla pois ajossa liikennetilanteessa. Pelottava tunne. Kaksipiirijarruissa kuitenkin jarrut säilyy pääosin joten tilanteesta selviää ellei ole tosi paha sauma.

Kuussataseen on käsittääkseni saatavissa jälkiasennettava kaksipiirijärjestelmä ja jopa levyjarrut. Täytyy jutella museotarkastuksen yhteydessä miten ne suhtautuu tälläiseen varustemuutokseen. Myös turvavyöt olisivat merkittävä parannus.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Turvallisuusvarusteita saa lisätä. Turvavyöt on ok.
Laita jarrruputket uusiksi.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jarruputkien uusinta yksistään ei edes riitä koska kaikki liitokset, letkut ja sylinterikumit ovat myös komponentteja jotka voivat pettää. Yksipiirijärjestelmässä on aina heikoin lenkki. Vasta kaksipiirijärjestelmään siirtyminen toisi varmuutta koska minkään yhden komponentin simahtaminen ei vie jarruja.

Tuossa olisi kaksipiirijarrujen kilkkeet

https://www.fdricambi.com/en/fiat/brake ... at-600-750" onclick="window.open(this.href);return false;

Täytyy jutella museotarkastuksen yhteydessä turvallisuusmuutoksista. Vien auton sinne alkuperäisenä, muutokset voin toteuttaa vasta kun niistä on keskusteltu. Esimerkiksi kaksikammioinen jarrunestesäiliö on hankala ratkaista miten tehdä muuttamatta rakennetta.

Tilasin Ricambilta jarruputkisetin, lisäparin jarrukenkiä ja uuden palautusjousen jarrupolkimelle.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kummankin takajarrun ilmausruuvit aukesivat kivuitta. Ilmaus painovoimalla ei tuottanut mitään joten otin polkimen painamisen kepillä avuksi kunnes alkoi tulla nestettä.

Apparin etujarrun ilmausruuvi meni pyöreäksi joten joudun vaihtamaan sylinterin sinne. Kuskin puoli aukesi ja sen sain ilmattua helposti ilman keppiä koska ylsin painamaan jarrupoljinta kädellä kiitos kaapparioven.
Liitteet
Ilmausruuvi meni pyöreäksi. Vaihdettava sylinteri.
Ilmausruuvi meni pyöreäksi. Vaihdettava sylinteri.
12754F67-07D9-442A-AB8E-D6E5B9A68CE9.jpeg (140.16 KiB) Katsottu 3478 kertaa
2AB35135-4D35-4228-B53E-70DBD8359A92.jpeg
2AB35135-4D35-4228-B53E-70DBD8359A92.jpeg (145.53 KiB) Katsottu 3478 kertaa
9D78EEDB-43B1-4E5C-A1C1-CEDE8CE2D781.jpeg
9D78EEDB-43B1-4E5C-A1C1-CEDE8CE2D781.jpeg (192.82 KiB) Katsottu 3478 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pakoputken läpiviennin pellit saapuivat postin kautta.
Liitteet
22ADFC00-F206-4ED5-BD3D-3B5F1BAD1235.jpeg
22ADFC00-F206-4ED5-BD3D-3B5F1BAD1235.jpeg (144.78 KiB) Katsottu 3447 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Etujarrusykinterin irroitus alkaa tukkimalla jarruletkun virtaus lukkopihdeillä. Banjopultin voi irroittaa.jarrusylinterin kaksi 10mm pulttia. Sitten lähtee meisselillä kampeamalla jarrukenkien päiden välistä irti. Uusi sylinteri on lähes samanlainen mutta männän päät ovat kapeammat (kuva tulossa). Paikalleen samat vaiheet käänteisessä järjestyksessä. Banjopulttiin uudet kuparirikat (Kuva) ja tiivistepintojen puhdistus ruosteenirroittajaspraylla.

Ilmaus taas muutaman kerran polkemalla ilmausruuvi auki ja sitten kerran ilmausruuvi kiinni kepillä painetta päästäen. Ei tule enää ilmaa nesteen seassa täältä.

Polkimessa tuntuu jo vastetta. Hyvä. Nyt vaan renkaat alle ja kokeilemaan.

* Kuvatiedostojen määrä tuli täyteen, lisään kuvia jos/kun saan lisää tilaa *
Liitteet
6CCD6ED6-4BE7-427A-B3C6-4F506DE127C4.jpeg
6CCD6ED6-4BE7-427A-B3C6-4F506DE127C4.jpeg (127.39 KiB) Katsottu 3419 kertaa
0A15F762-E28F-4E01-AAA2-3483441246D6.jpeg
0A15F762-E28F-4E01-AAA2-3483441246D6.jpeg (104.5 KiB) Katsottu 3419 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 26.09.2020 16:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Laitoin renkaat alle. Korjasin yhden särkyneet pölykapseliklipsun kuskin puolen takavanteeseen. Rasvaisin rasvaprässillä olkatapit ja jarrupolkimet akselin rasvanipat (kuva tulossa). Kytkin akun + navan. Suljin jarrunestesäiliön kannen.

Irroitin vanhan bensapumpun ja väliaikaisen polttoaineen syötön. Kiinnitin uuden bensapumpun uusilla tiivistelmä (kuva tulossa). Kaadoin pienkonebensaa suoraan kaasuttimen kurkkuun ilmanpuhdistimen kannen avaamisen kautta.

Käynnistin moottorin, kävi noin 20 sekuntia, ja toistin ryypytyksen kaatamalla bensaa kaasuttimen kurkkuun ja käynnistyksen useita kertoja. Sitten huomasin että moottorin alle kertyy jäähdytysnestettä jolloin lopetin. Näyttää siltä että ylävesiletku vuotaa (kuva tulossa). Lopetin tähän tältä päivältä.

Päivän saldo: jarrut koekäyttövalmiit. Täytyy vaan ensin saada bensapumpulta bensaa kaasuttajaan ja jäähdytysnesteet pysymään koneessa. Huomenna täytyy irroittaa ylävesiletku ja mahdollisesti alavesiletku myös ja vaihtaa ne uusiin.

* Lisään kuvia jos/kun saan lisää tilaa kuvatiedostoille *
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Motonetin sivuilla kahdenlaista vesiletkua kuussataseen, halkaisijat 28 ja 32 mm. Täytyy käydä mittaamassa jäähdyttäjän natsan halkaisija.Näyttää olevan 29 mm ylänatsan mutkasta mitattuna. Eli 28 mm letkut täytyy tilata. Tilasin.

Täytyy ostaa myös kestävää ei-kangaspuneista bensaletkua bensapumpun tulopuolelle, mitähän Motonetiltä löytyy nykyään? Näyttää olevan vaan Gatesin letkua, joka on aika kallista, mutta sillä mennään, eli tilasin sitä kahta kokoa koska hyvä olla varalla letkua myös muihin autoihin.

Tavallisimmin käyttämilläni toimittajilla Motonetillä, Biltemalla ja Puuilolla on koontapalvelu, eli nettikaupan kautta tilaa niin kaupassa keräävät tuotteet valmiiksi ja ei tarvi kuin noutaa. Säästää aikaa kun ei tarvi jonottaa. Käytän niitä nykyään jos/kun tietää mitä tarvitsee.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Akun ostaminenkin on ajankohtaista nyt kun toivon mukaan pääsee autolla kohta liikkeelle. Nyt olen väliaikaisesti käyttänyt ylikokoista Volvon akkua jossa vielä apukaapeliviritys. En vieläkään ole saanut valittua akkua koska haluaisin 60-luvun tyyppisen akun enkä moderneja.

Puuilolla ja Motonetillä ei ole sopivia tuotteita. Biltemalla on suht. klassikkoakun näköinen huoltovapaa 60Ah akku +- napajärjestyksellä joka varmaan kävisi, hinta 59,90. Taidan tilata sen... Eipä onnistunutkaan ko akun tilaaminen, se on geneerisen akkutyypin alla vain kuvana, ei tuotteena, joten sitä ei pystynyt klikkaamaan ostoskoriin. Täytyy käydä itse hakemassa liikkeestä hyllystä.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin hakemassa Biltemasta akun. Akkuja oli liikkeessä vähän joten jouduin tyytymään 45 Ah akkuun kun isompia 55 ja 60 ei ollut. Hain Motonetista vesi-ja polttoaineletkut, jäähdytysnestettä ja jarrupuhdistusprayta. Ostin myös imupumpun jolla saan imettyä bensaa tankista polttoainepumppuun kun en ole saanut bensaa nousemaan kaasarille asti vielä. Puuilosta hain vanhanaikaisia letkulemmareita ja minions-tyyppisen otsalampun että paremmin näkee rempata.

Laitan kuvia kunhan saan ratkaistua kuvatiedostorajoituksen.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asentelin akun paikalleen. Akku on hieman lyhyt paikkaansa joten jouduin laittamaan päätyyn täytettä ettei akku pääse kolkkasemaan. Akkukotelon kansi on vääränlainen, liian lyhyt. Olisiko 500 mallista tai 600sen 1. sarjalaisen, täytyy otaa yhteyttä myyjään ja kuvahakea netistä mistä mallista se on.

Bensaletku oli helppo vaihtaa. Aiemmin asentamaani Gates-punosletkuun oli noussut vähän bensaa koska se oli märkä kun kiskoin sen irti. Gatesin punosletku tarttuu tosi äkäisesti natsoihin kiinni, joten se ei ole avattavissa ehjänä vaan voi venyä rikki tai ainakin kärsiä.

Sitten ylävesiletku. Siinä oli selvä syöpymäreikä kudoksen läpi joten oli hyvä että vika tuli esiin näin kun auto oli tallissa ja korjaus on helppoa. Sitten uuden 28-millisen asennukseen: ei onnistunut, koska lohkon puolelle on juotettu lisävarusteena oleva mekaanisen lämpömittarin anturin natsa. Eli letkua ei saa niin alas että letku mahtuu ”taittumaan” väliin. Lyhensin letkua kummastakin päästä mutta letku on haitariosuudeltaan alle 28 millistä joten se ei suostunut menemään paikalleen. En uskaltanut vääntää väkisin, koska jäähdyttäjän pään natsa on niin heiveröinen, että natsa voi revetä irti syyläristä. Eli joudun vaihtamaan letkun 32 milliseen. Voi olla että 28 millinen käy alapäähän, en tarkistanut sitä vielä. Tilasin Motonetistä 32 mm letkun.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Vastaa Viestiin