Sivu 7/11

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 15.09.2020 18:49
Kirjoittaja Sharedoc
Tilasin kaksi sinistä maaliruiskua niin on pohjamaalille ja pintavärille omansa (automaalit.net) ja vannemaalia purkin kun oli suht halpaa 18.90 eur litra (automaalit.eu).

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 15.09.2020 20:14
Kirjoittaja Sharedoc
Ehdotuksia pohjamaalin suhteen? Olisiko joku harmaa 1K happomaali?

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 15.09.2020 22:44
Kirjoittaja Uno_mas
Sharedoc kirjoitti:Onko väliä millainen vedenerotin? Itse ajattelin tollaista heti kompuran säiliön lähtöön

https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000022919" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaippa tuo asiansa ajaa. Ainakin siinä on iso ilman läpivirtaus. Kuvassa näyttää ihan SMC:n vedenerottimelta. Jos tuo on SMC:n tekemä niin sitä ainakin minä pidän laadukkaana.
https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000022917 Itse varmaan ostaisin tämän ja ottaisin sille ilman suoraan kompuran säiliöstä.

Ne ihan pienet vedenerottimet kuristaa ilman virtausta aika rankasti. Sama koskee perus kompressorien paineensäädintä, sekin kuristaa ilman virtausta. Ostin 20L hiekkapuhalluspytyn ja siinä tuli mukana juurikin semmoinen pieni vedenerotin/paineensäädin. Pois sen joutui ottamaan ja laittamaan tilalle kunnollisen.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 16.09.2020 04:54
Kirjoittaja Sämpy
Eikä mikään SMC:kään toimi jos sitä vettä tulee paljon. Jollei ole jaloilla seisova teollisuusmalli. Sen takia on ensiarvoisen tärkeää että missä se kompressori sijaitsee.

Ja siltikin sitä vettä tulee miltei aina, joka ajoittain tukkii hiekkapuhaltimen. Sen takia tämä on vähemmän toivottu aika tehdä niitä hommia. Kevät ja alkukesä on parhaita. Tai kovilla pakkasilla.

Hyvä kerros epoksia tms aina pintamaalin alle, muuten huokoset tuppaa äkkiä ruosteen läpi. Ja se Luigin mainitsema hapotuskaan ei haittaa kun sinne huokosiin sitä ruostetta jääpi.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 16.09.2020 18:29
Kirjoittaja Sharedoc
Kiitos neuvoista. Taidan hankkia tuon bilteman painesäädin-vedenerotittimen mutta käyn paikanpäällä liikkeessä vielä mittailemassa sitä kun en saa kuvan perusteella koosta oikein kuvaa mahtuuko se suoraan tuon hankkimani kompuran lähtöön. Sen pitää varmaan olla aivan pystysuorassa.

Onko näin että epoksit ovat 2k maaleja siten rankasti myrkyllisiä hengittää? Minulla ei ole maskia jossa koneellinen ilmansyöttö. 1k maalit ovat vähemmän vaarallisia? Vai täytyykö hommata joka tapauksessa ilmansyöttömaski?
Jos kyllä, niin onko suosituksia?

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 16.09.2020 20:03
Kirjoittaja Uno_mas
Se on ihan totta ettei mikään perus vedenerotin toimi, jos vettä tulee reilusti. On tämäkin tullut todettua.

Kyllä, pystyssä pitää vedenerottimen olla.

Tämä maalijuttu onkin hyvä, kun myös mulla aikeissa puhaltaa ja maalata vanteita.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 16.09.2020 22:56
Kirjoittaja Luigi
1k maaleissa on liuottimia, mitkä on ihan yhtälailla epäsuositeltavia hengitettäviä. Epoksit olen ruiskuttanut ulkona katoksessa, muut tallissa, johon on mahdollisimman hyvän ilmanvaihdon yrittänyt saada (huonolla menestyksellä) ja käytössä on ollut kaasu + partikkelisuodattimella oleva puolimaski.

Teollisuusepoksit on tehty puutteellisissa oloissa käytettäväksi, jotkut saa ruiskuttaa vaikka pakkasella, kunhan pinta on kuiva. Ne tosin vaativat pitkän asettumisajan (useampia kuukausia), jos haluaa automaaleille hyvän tartunnan. Toisaalta järjestelmään kuuluvaa polyuretaanipintamaalia ohjeen mukaisesti käyttäessä saa todella lujan pinnan - esim. aurat ja lumilingot maalataan siten.

Pintamaalien alle käytin Automaalit.netin myymää Trotonin Epoxy Primeriä, joka on vaikuttanut olevan ihan ok tavaraa. Ohentaa pitää reilusti enemmän, kuin ohjeessa neuvotaan. Veikkaan valmistajan näin kiertäneen VOC-päästärajoja. :lol:

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 17.09.2020 04:16
Kirjoittaja Sharedoc
Ulkona maalaamista minäkin olen harrastanut ja se tarkoittaa täälläpäin käytännössä toukokuun loppupuolta tai elokuu/syyskuu/lokakuu. Muulloin on sääskiä tai liian kylmää. Joutuu myös vielä lisäksi odottamaan tuulettomia iltoja.

Katselin noita paineilmahengistyssuojaimia ja löytyi ainakin tällaiset tuotteet

https://www.staypro.fi/turvallisuus/hen ... ml-2540094" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.staypro.fi/turvallisuus/hen ... -m-2540053" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten tarvisi vielä toisen kompuran syöttämään maskia. Mulla on vanha 1.5kW/25L-kompura jota voisi käyttää siihen.

Painemaski olisi ihan hyvä hiekkapuhalluksessakin.

Täytyy vielä miettiä paineilmamaskin hommaamista, onko tarpeen tässä vaiheessa, vai maalaisiko nuo vanteet vaan kylmästi ulkona. Kesäähän on vielä jäljellä.

Trotonilla olisi kilikalipullossa 1k epoksipohjamaali, mites tämä? Ainakin arviot oli pääosin kehuvia.

https://www.automaalit.net/300006380" onclick="window.open(this.href);return false;

Akkukopan kansi tuli ja sekin näyttää kaipaavan maalia

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 17.09.2020 07:47
Kirjoittaja Sämpy
Mielestäni 1K maaleissa on enempi liuottimia joten olen pitänyt niitä vaarallisempina. 2K ei tarvitse liuotinta kovettumiseen, vaan pelkästään ohentamiseen jos käyttää ruiskua.

Aktiivihiilisuodatin orgaanisille liuottimille on itselle riittänyt sisätiloissakin, mutta ehkä olen turhan rohkea. Maalauskopissani on toki tuuletin ja huuva mutta joskus kun enempi maalaili niin ilma oli melko sakeana. Paineilmamaksi kuulostaa overkilliltä jos ei maalausta tee päivittäin. Tosin ruiskuksikin on riittänyt yksi kirpputorilta ostettu.

Enempi ongelma ollut kun noi maskit/suodattimet vaihtuu koko ajan. Aina koittanut katsella jotain laadukkaampaa jolla olisi jatkoakin, niin eipä siihen muutaman vuoden jälkeen mistään normikaupasta suodattimia saa. Tullut sitten käytettyä samoja suodattimia turhan pitkään.

Asiasta vihtahousuun, keväällä taas katselin suodatinta, nyt ihan hiontapölylle niin Motonet ja Puuilo myy jotain halparoskalta vaikuttavaa masia johon pelkkä hiukkassuodatin maksoi jotain ihan järkyttävää 15-20€/pari????

Tilasin sitten kiinasta 3M kopion ja siihen 50kpl vaihtosuodattimia yhteensä alle kympillä.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 17.09.2020 08:33
Kirjoittaja Luigi
Punton maalaukseen tein autokatoksesta maalauskammion:
https://drive.google.com/file/d/1lmhv0s ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitoin kattoonkin pressun, ettei maalisumusta pökräävät hämähäkit tipahtele tuoreelle maalipinnalle. Kyllä sinne maalipinnalle pari ötökkää silti jostain löysi, mutta ne oli helppo tasoitella pois maalin kuivuttua. Mahdollisella seuraavalla kerralla pitää kyllä viritellä joku puhallin puhaltamaan tuonne ilmaa suodattimen läpi, ja laittaa "pimeälle" puolelle paremmat valot. Kun ei näe mitä tekee, niin se näkyy kyllä lopputuloksessa. Kesäkuuta oli tuon maalauksen aika.

Epoksihartsien ongelma on niiden allergisoivuus, siksi kannattaa suojautua hyvin epoksia käyttäessä. Sillä tuskin on eroa, onko 1k vai 2k, jälkimmäinen vain on todennäköisesti parempaa lopputuloksen kannalta.

Flavian maalasin osissa rintamamiestalon autotallissa. Roskaa tuli pintaan paljon, mutta ne sai hiomalla ja myllyttämällä pois. Metalliväri kun ei ollut kyseessä, niin lopputuloksessa ei näy se, että keula, perä, katto ja luukut on kaikki maalattu eri kerroilla. Seinässä oli kanavapuhallin puhaltamassa ulos, ja savupiipun kautta oli myös poisto painovoimaisesti, joten taloon sisälle ei juuri maalinkäryä tullut. Ilma oli kyllä todella sakeana, ja vaatteet ja rillit tahmaiset maalisumusta, samoin kaikki mikä ei ollut tallissa peitettynä. Aktiivihiilimaski suojasi silti niin, etten ainakaan itse huomannut mitään imppaamisen oireita.

Paineilmamaskille pitäisi olla öljytön kompura. Öljysumu kun ei sekään kovin terveellistä ole.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 17.09.2020 09:01
Kirjoittaja Sharedoc
Olen lukenut ghettomaalaussäiettä mielenkiinnolla.

Entisöintimielessä vanhat 1k liuotinpohjaiset sopivat paremmin tässsä tarpeessa mikä minulla on koska maalit olivat sellaisia 60-luvulla.

Tuo minun vanha kompura on öljytön mutta siinä voi olla ruostetta säiliön pohjalla koska vedenpäästöruuvikin on ruostunut kiinni. Mutta vedenpoistajassa on hieno suodatin joka varmaan poistaa ruostehituset. Eikä rauta ole myrkyllistä. Kannattaa varmaan pitää vanha kompura kunnossa jos/kun hommaa joskus painemaskin.

Käyn vielä paikallisessa maaliliikkeessä kysymässä neuvoa pohjamaalin suhteen. Muistelen kun viimeksi jonotin siellä vuoroa että niillä näkyi 1k ja 2k happopohjamaalia kilikali-purkeissa hyllyssä.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 18.09.2020 08:05
Kirjoittaja Sharedoc
Tavaraa tuli
Fiat 600 merkki konepeltiin taakse
Tunkki
Tunkin kumikiinnikelenkit
Pakoputken läpiviennin tiivistehuopapalat

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 19.09.2020 11:04
Kirjoittaja Sharedoc
Apparin puolen etujarru näyttää pinnasta rasvaisella. Olkatapissa näyttää olevan rasvanippa. Täytyy rasvata koska ohjaus oli epätavallisen jäykkä. Raidetangon pään suojakumissa on murtumia, joutuu uusimaan. Iskarin yläpään kumi on pykinyt.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 19.09.2020 11:38
Kirjoittaja Sharedoc
Apparin etujarru avattuna näyttää ettei jarrusylinteri ole vuotanut. Jarrurukengissä on pintaa kuin uusissa. Myös jarruletku on ehjä. Mutta pyörän navan sisäpuolen stefa näyttää korkanneen. Tilasin samantien uuden Motonetin kautta.

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Lähetetty: 19.09.2020 13:02
Kirjoittaja Sharedoc
Apparin puolen takajarrun jarrurumpu on tiukasti kiinni eikä lähde puuvasaralla lyömällä. Täytyy ottaa järeämmät työkalut käyttöön eli ulosvetäjä. Ulosvetäjänkin kanssa saa hakata puuvasaralla tovin ennenkuin rumpu irtoaa. Täälläkin paikat ovat kuivat. Sensijaan etummaisen kengän säätövara on jo tapissa. Kengän etäisyyden säätömutterin pää jarrukilven takana on nuljaantunut pyöreäksi. Pystyyköhän säätömutteria uusimaan?