Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Tuikut tuli kaupasta haettua ja kaupassa vilkaistessa näytti että paketissa on sitä mitä pitääkin, mitä nyt pienenä miinuksena polttimoita ei mukaan tullut. No, ei siinä, hyllystä Philipsin hooneloset kyytiin myös. Samalla hoksasin kysyä, että olisiko Sepolla myydä hitaan ajoneuvon kolmiota, kun tajusin että tästä sellainen puuttuu. No sehän löytyi, joten kyytiin vaan ja loppuriville vieno 230e summa. Valot kun oli sen 210e, niin ihan kohtuuhintaset minusta oli peltinen kolmio ja polttimot.

Kolmion paikkaa mietin, että se ei saa haitata näkyvyyttä taaksepäin ja auralle, kuten näkemäni asennus vasemman lokasuojan päällä. Se ei myöskään saa haitata tankkaamista tai takanostolaitteen toimintaa/käyttöä, eikä olla kauheesti alttiina kivisuihkuille tms. Lisäksi vanha säädös (uutta en löytänyt) sanoo näin:
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista (kumottu), https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/2006/20060274#L4P16 kirjoitti: Hitaan ajoneuvon kilpi on sijoitettava ajoneuvon taakse keskelle tai vasemmalle puolelle enintään 10°:n poikkeamalla suoraan taaksepäin suunnattuna enintään 2,40 metrin korkeudelle.
Iteroituani sopivan kohdan taiteilin parista naulauslevystä ja kulmaraudasta tälläsen äärimmäisen komeen telineen:
Kuva

Ja siihen se istahti - hieman vasemmalle puolen, suoraan taaksepäin suunnattuna ja käytännössä täysin näkyvyys- ja haitattomuustavoitteiden mukaisesti:
Kuva

Yhden vinotuen vielä kyllä tuohon taiteilen, sen verran tuli massaa toteutukselle että en halua sen heiluvan vain nykyisen kiinnityksen varassa.

Seuraavaksi leipomaan valohommaa kuosiinsa. Tonkasin ekan umpion auki ja totesin, että paketista tosiaan puuttuu polttimo, mutta puuttuu myös kanta, enkä sitten jaksanut alkaa tekemään johdotuksia vajaaseen malliin, joten jätin johtohomman vielä myöhemmäksi ja rupesin pohtimaan kiinnityksiä. Vanhastaan lampuille on pienet kiinnikkeet, joilla ne asettuu kutakuinkin ylimääräisen keulakehikon tasalle. Uudet tuikut on isommat, joten se herättää kysymyksiä ja mallasin toista vanhalla kiinnikkeellä. Hieno Lauri Tähkä -imitaatio siitä tuli, mutta ei kovin kaksista asennussuoritusta:
Kuva

Valo törmää sekä yläreunaan että kiinnikkeen pultinkantaan. Tarttee siis viedä uusia valoja vähän taaemmas, porrastaa hitusen alemmas ja myös vähän sisemmäs leveyssuunnassa. Ei sinänsä paha rasti, mutta tarttee tietty tehdä. Pääseepähän reenaamaan vähän metallityötaitoja samalla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ehkei ihan kauheasti kannata noihin keulavaloihin uhrata aikaa, kun jäävät sen verran hyvästi kauhan taakse. Katolle vaan kunnon valoa joka suuntaan.

Yksi homma mikä pitäisi itse tehdä, niin rakennella katolle uusia johdotuksia. Nyt tulee kaikki sähköt yhden konehuoneessa vasemmalla puolen takana sijaitsevan 25A sulakkeen kautta. Puhallin, etu ja takavalot ja kattomajakkakin kun sellainen vielä oli. Vanhalla puhaltimella joka saattoi nappasta koteloon kiinni, paloi joskus sulake kesken työnteon pimentäen kaiken. Silloin oli eteenkin 4xH3 eli vissiin alkuperäiset valot (toki tallella). Nykyiset etuledit taitaa olla 120W eli ei paljoa vähempää. Hetken aikaa oli Xenonit ja ne oli kyllä hyvät, mutta kärsi johdotuksen vajavuudesta eli virran puutteesta.

En tiedä miten nuo sähköt on tulleet katolle aikaisemmin, sen verran sekavaa tämänkin yksilön sähköt on.

Niin ne keulan etuvalot, ei taida toimia tällä hetkellä ollenkaan kun toi rattikonsolin sulakerasia on mitä on, pitäis kaikki taas putsata. Mutta en ole niitä kaivannutkaan, tien päällä jäävät kauhan taakse joten parkit ja kattovalot on oleelliset.

Lokasuojan kolmio on siipiruuvilla näppärästi irroitettavissa. Tuolla se on tallissa, sitten saatan laittaa paikoilleen jos lähden hiukan pidemmälle kuin postilaatikolle (1,5km päässä).
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sämpy kirjoitti: 11.06.2021 06:58 Ehkei ihan kauheasti kannata noihin keulavaloihin uhrata aikaa, kun jäävät sen verran hyvästi kauhan taakse. Katolle vaan kunnon valoa joka suuntaan.
Sinänsä totta, mutta mulla on semmonen pinttymä ajovalojen suhteen, että ajoneuvossa pitää olla sellaiset valot, että ainakin teoriassa voisin itse ajaa sitä vastaan pimeällä ilman että valaistus ottaa kupoliin. Tuo ei onnistu jos ainoat valot on työvaloja.

Lisäbonuksena tosiaan saa verestää metallityötaitoja, kun ei ole hetkeen tullut ihmeempiä hitsuuteltua. Mun on jotenkin vaikee alottaa mitään harjottelua ihan vaan harjottelun vuoksi, mutta kun on joku aihe miksi tekee, niin motivaatiota on ihan eri malliin.

Mutta nyt ne on paikoillaan ja toimii (suuntauksia tarttee vielä pimiällä katella):
Kuva
Sämpy kirjoitti: 11.06.2021 06:58 Lokasuojan kolmio on siipiruuvilla näppärästi irroitettavissa. Tuolla se on tallissa, sitten saatan laittaa paikoilleen jos lähden hiukan pidemmälle kuin postilaatikolle (1,5km päässä).
Näppärää sinänsä, mutta olen 107% varma, etten muistaisi sitä ruuvailla paikoilleen silloin kun lähtee tien päälle :D. Parempi tuo minusta on, että sille on hyvä kiinteä paikka.

Tiettyhän jos sen saranoisi siihen lokasuojaan, niin sen voisi kääntää pois edestä jos häiritsee.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Piti tänään vähän kuusta nykiä, niin huomasin rattoria kääntäessäni että ohjaus on merkeleen jäykkä, melkein yhtä jäykkää kuin oma aivotoiminta. No, keveni se siitä - ja raskautui ja keveni. On se joskus vähän nyppässyt kylmänä, muttei tähän malliin. Pumppukin huusi vähän ikävällä äänellä, joten jätin homman kesken, parkkasin viiatin pihaan ja nykäsin konepellit irti - eka tietty vasemmalta (mistä se oli jo raollaan) todetakseni, että sieltä ei nää mitään hyödyllistä.

Siellä selvästi paistaa tehostimen säiliö, kopin ja etukuormaimen välistä katsottuna:
Kuva

Korkki auki ja...
Kuva

Vaahtopesuhan on nykypäivää, eiks je? Näköjään tällä kertaa suoritetaan ohjaustehostimelle sisäpuolelta...

Pumppuhan sen ilmeisesti on vaahdottanut, eli siellä on ollut ilmaa seassa. Joko tukosta jossainpäin linjaa tai vuotaa ja neste päässyt vähiin (tulisiko vaahtoa noin paljon? En tiedä). No, ihan ekana pitää hakea öljyä ja huuhdella systeemi samalla tukkeita metsästäen. Öljyvalitsimet suosittelee tuonne universaalia traktoriöljyä ja esim. Teboilin Monitra Super 10W-40:stä saisi huomenna kivasti työmatkan varrelta. Ellei sitten joku osaa kertoa, että tuo on täysin väärä öljy ja että mikä on täysin oikea öljy.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kertokaa mullekin. Joo ohjekirja suosittaa moottoriöljyä, mutta mun traktoriin on laitettu ATF:t ja sitä olen sinne nyt lisännyt.

Olen miettinyt että liekö talvikäyttö syynä moiseen muutokseen? Varmaan moottoriöljyt pysyisi paremmin sisällä, mutta pitäisi koko systeemi saada putsattua että voisi tehdä tuollaisen muutoksen.

Mun traktorissa piti aika kovaa meteliä, säiliössä oli sisällä metallinen suodatin ja tuon pesemällä parani huomattavasti. Säiliö on metallinen eli eroaa tuosta, mutta ehkä tuollakin on suodatin.

Ja on toiminut hyvin ATF:t myös näillä helteillä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Odottelet, että vaahto häviää ja katsot sitten kumpaa öljyä muistuttaa. Vanha ATF on saattanut muuttaa värinsä ajan saatossa, mutta viskositeetistä luulisi erottavan. Jos on ollut ATF:ää niin sen sijasta voi käyttää myös PSF:ää joka käsittääkseni soveltuu hiukan paremmin tehostinkäyttöön.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

niin 10W-30 taitaa olla virallinen öljysuositus niin perään kuin tehostimeen, mutta liekö niin tarkkaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Eipä se vaahto siitä kovin nopeasti laskeudu. Meinasin alkaa huuhtelemaan järjestelmää kun hain öljyä työmatkan varrelta, mutta ensitöikseni huomasin että säiliöhän onkin yläkulmastaan puhki; saattaa tuokin vaikuttaa asiaan.

Elikkä otetaan sittenkin ensimmäiseksi korjaustoimenpiteeksi ehjän säiliön hankinta ja asentaminen.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Torstai-iltana tilasin säiliön ja takavalon Marjakankaan Konekorjaamosta Alavieskasta. Perjantaina sähköpostiin kilahti seurantanumero ja maanantaina eli eilen tuli Matkahuollon tekstiviesti, että tuuppa hakeen pakettis.

Eilen tehtiin jotain ihan muuta illalla ja tänäänkin alkuillasta, mutta sitten otin itteeni niskasta kiinni ja painuin ropaamaan. Valuttelin säiliöstä vaahtoa ulos niin paljon kuin sain, virittelemällä säiliön alle suppilon, josta letku öljyvatiin. Seuraavaksi vaihdoin säiliön ja valuttelin vaahtoa ulos ohjaussylinteriltä. Kaatelin tilalle Teboilin ehdottamaa Monitra Superia, 10W40. Huuhtelin viitisen litraa öljyä läpi systeemistä ja lopuksi päästin vielä ulos kaiken mikä tuli ja täytin maksimitasoonsa. Ainakaan testikäytöllä ei nykinyt, pykinyt eikä pumppukaan ulissut. Otetaan käytännön testi tässä joku päivä kun kerkee.

Edit: Alavieskasta eikä Alavudelta...
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Kake »

Tämä sopisi varmaan aiheeseen?
20210728_192441.jpg
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Onhan siinä vastaaja ollut ihan asian päällä. Olisiko lipare ylimääräisenä, vai? :)
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kyllä ei rohkee työkalua kisoihin viiä. Viimeksi kun kisaa ajoin, meni autosta moottori jumiin. Pitäis kyllä sekin varmaan jaksaa tutkia, että mikä isojötsiä vaivaa..
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Kun olet Fiat-Traktorialalla, niin voisitko auttaa kaveriani?
Hänellä on Kittilässä Fiat 513R traktori vuodelta 1963, hyvin toiminut, mutta nyt tarvitsisi starttimoottori ja ohjaussimpukan. Mistä voisin kysellä hänelle noita osia. En ole vielä googlannut näitä.

terv. Kari Pynnä
nolneljnol 5314352
ja karipynna ättä kolumbus.fi
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Kake »

Laiton Karpylle viestiä ja liparekin postitettu. :thumb:
Vastaa Viestiin